Perfekt uppspelning av HD-material, hur?

Permalänk
Medlem

Perfekt uppspelning av HD-material, hur?

Hej!

Tänkte mest fråga er kunniga hur man på bästa möjliga sätt installerar program / konfigurerar dem för att få så bra och klar uppspelning av 720p/1080p.

Jag har fram tills nu varierar mellan Media Player Classic och VLC, för XviD har jag kört MPC och för x264 VLC.
Anledningen till detta är att min MPC inte verkar klara av att spela upp 720/1080 utan att ha ett par sekunders "pixelering" emellanåt, vad är detta och vad beror det på?

CoreAVC använder jag och Haali media splitter, DOCK är jag inte helt hemma på hur dessa ska konfigureras fullt ut.

Vad använder ni för decoders och vilka apps tycker ni att ni får bäst playback med?
Hade gärna fortsatt använda MPC om jag kunde få x264-content att lira bättre med min hårdvara, som faktiskt börjar bli rätt gammal nu, C2D E6400 stock, 2gig ram, HD5750. Ska väl ändå räcka för att spela HD film utan några större störningar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan ju säga som såhär att jag har en datorn med 9400GT inbyggt och en E5200 nerklockad till lägre ghz för värmens skull.
Det funkar perfekt med hdfilmer, jag har följt dels sweclockers guide till dvxa
Men denna sida var det som fick det att funkar perfekt efter en tids pulande och följande guiden exakt:
Watching H.264 videos using DirectX Video Acceleration (DXVA) >> My collection of short anime reviews

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Installera XBMC, klarar sig utan codecs och har fungerat på alla datorer jag har testat med som har hårdvara som klarar av 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Installera XBMC, klarar sig utan codecs och har fungerat på alla datorer jag har testat med som har hårdvara som klarar av 1080p.

måste hålla med här, tveklöst det bästa alternativet. riktigt bra att man dessutom slipper hålla på och packa upp filerna hela tiden.

förr körde jag alltid med VLC, nu gör jag det nästan aldrig längre.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tackar, XBMC verkar super!

Dock menade jag i första hand för uppspelning på och vid datorn, dvs. INTE htpc.
(Ursäkta om tråden kanske hamnat lite snett, var ej meningen)

BSPlayer verkar också rätt OK med rätt codecs, dock relativt jobbigt att ställa in bra.

Finns det någon 'ultimat supercombo' som folk generellt använder för att spela upp HD film etc?

Permalänk
Medlem

?

XBMC gör exakt det du frågar efter dvs den spelar upp film på och vid datorn exakt som alla andra program.
tror fortfarande att det är ditt bästa alternativ.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också xbmc, riktigt smutt också att det ställer om hz:en efter filmen så att man slipper hack, lirar perfekt ihop med min 600hz LG plasma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Finns det någon 'ultimat supercombo' som folk generellt använder för att spela upp HD film etc?

XBMC...? :S
Jag har ingen htpc, men kör med XBMC iaf...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

K-lite Codec pack, FUNKAR PÅ ALLA DATORER, spelar upp alla format ^^

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Hade gärna fortsatt använda MPC om jag kunde få x264-content att lira bättre med min hårdvara, som faktiskt börjar bli rätt gammal nu, C2D E6400 stock, 2gig ram, HD5750. Ska väl ändå räcka för att spela HD film utan några större störningar?

Tack på förhand!

HD5750 ska inte ha några problem med att spela upp alla olika filmformat.

Jag använder själv paketet CCCP ( CCCP - Combined Community Codec Pack ). Det har allt jag kan önska.

Permalänk
Medlem

Förutom när jag kör okomprimerad bluray. Då använder jag Total Media.

Permalänk
Medlem

Jag sticker ut hakan och erkänner att jag spelar upp allt med Splash Lite som även den fungerar ypperligt för mina behov på en AMD 4400+ och ett Radeon 3850.

Free Splash Lite - Next Generation Player homepage

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

CCCP löser alla problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

CCCP löser alla problem

Stoppar fingrarna i halsen! twiii för codec pack, fy fan med skit de öser in. Du behöver max 3-4 codec inte 30-40. Det är föv även ett helvete ifall du skulle få problem med uppspelning av valfri film/klipp i framtiden, lätt att saker krockar när du inte vet exakt vad du har installerat.

Det du behöver är XBMC med DXVA och klicka i alla sync/refreshrate funktioner. Så har du så gott som perfekt uppspelning.

Ett annat alternativ kan vara MPC-HC med DXVA aktiverat och reclock. Dock en del pillande, men är man ute efter perfektion så tar det lite tid.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Att använda "perfekt" var av mig fel, då perfektion ej är nödvändigt.

Men jag vill gärna kunna spela upp "allt" i samma spelare, utan att behöva switcha mellan VLC, MPC, etc.

Får pixeleringar i MPC vid HD uppspelning, gör mig tokig. Har noll koll på vad som kan vara felet.

Permalänk
Medlem

Vill du inte använda XBMC ( som jag tycker är kanon ) så pröva med CyberLink PowerDVD 10.

Klarar av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeA:

Vill du inte använda XBMC ( som jag tycker är kanon ) så pröva med CyberLink PowerDVD 10.

Klarar av allt.

Utom det absolut ALLRA viktigaste av nästan allting, läser inte direkt från rar filer!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Skrivet av eckim:

Stoppar fingrarna i halsen! twiii för codec pack, fy fan med skit de öser in. Du behöver max 3-4 codec inte 30-40. Det är föv även ett helvete ifall du skulle få problem med uppspelning av valfri film/klipp i framtiden, lätt att saker krockar när du inte vet exakt vad du har installerat.

Det du behöver är XBMC med DXVA och klicka i alla sync/refreshrate funktioner. Så har du så gott som perfekt uppspelning.

Ett annat alternativ kan vara MPC-HC med DXVA aktiverat och reclock. Dock en del pillande, men är man ute efter perfektion så tar det lite tid.

Jag tycker CCCP är bra och väldigt genomtänkt. Det innehåller MPC-HD, ffdshow plus några enstaka andra kodeks och splitters. Tittar man på film bara ibland så är det en alldeles utmärkt lösning, man får det man behöver med en installation och man behöver inte sitta och pilla i inställningar särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Det fina med XBMC är att det även spelar upp rar filer som finns på en annan dator direkt över nätverket utan lagg!

Permalänk
Medlem

XBMC! Slår alla andra mediaspelare... helst när man kör HDfilmer med så går det köra med 24hz, blir utan judder!
Kan någon av tipsen ovannämda göra det? Tror inte det, eller..?

Permalänk
Medlem

Kör också med CCCP och använder medföljande MPC som spelare. Har inte stött på någonting den inte spelat upp eller spelat felaktigt.
Ser på allt från fansubs i alla möjliga format till DVD/BR/1080 rippar/material.

Dom har förövrigt ett ypperligt verktyg för att ta bort sitt eget codec pack och andra om man skulle vilja det.

Kan ju tillägga att jag ändrar ingenting, kör alla inställningar default som det installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Kör också med CCCP och använder medföljande MPC som spelare. Har inte stött på någonting den inte spelat upp eller spelat felaktigt.
Ser på allt från fansubs i alla möjliga format till DVD/BR/1080 rippar/material.

Dom har förövrigt ett ypperligt verktyg för att ta bort sitt eget codec pack och andra om man skulle vilja det.

Kan ju tillägga att jag ändrar ingenting, kör alla inställningar default som det installeras.

Går väl inte ställa in så man kör samma hz som materialet? då blir det lika med judder ju när det är 24hz MKV...
Har du jämfört med XBMC? Det har jag... tycker XBMC är överlägset!

Permalänk
Medlem

Sent svarat av mig. Men jag har inte så stor koll på det där med 24hz men jag har inga tendenser till judder. Inga hack, inga släpningar.

Det är möjligt att jag inte påträffat sådant material än.

Permalänk
Medlem

Alltså, att folk ska hålla på och trassla med enorma codec-packs och annat tjafs. Installera Media Player Classic - Home Cinema eller BSPlayer och ffdshow (senaste versionen) och du kan spela upp ALLT (utom kanske nån urgammal Quicktime skit).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Sent svarat av mig. Men jag har inte så stor koll på det där med 24hz men jag har inga tendenser till judder. Inga hack, inga släpningar.

Det är möjligt att jag inte påträffat sådant material än.

Möjligt att du inte ser det... men tex jag märker skillnad direkt...
Juggernawt: Till XBMC behöver man inga codecs, räcker med bara det programmet
Det är det bästa programmet hittils jag testat, MPC mm...

Permalänk

Jag ställer mig i kön och älskar xbmc!

Permalänk
Medlem

Tjena!

Kan man enkelt rippa en Bluray-skiva (mina egna) utan någon transcoding och spela upp den i XBMC smidigt?

Har för mig att jag sett program som kan dra in filmen och valfria ljud/text-spår från en Bluray till en MKV utan någon transcoding och sådant.

Funderar på om det inte hade varit trevligt att lägga in Blurays på HTPCns hårddisk istället, men vill göra det snabbt, utan kvalitetsförlust och sen ha ett smidigt sätt att spela upp dem med fjärrkontroll (inte mus/tgtbord).

Går det?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Måste man inte använda Reclock för att få rätt bildfrekvens för Blu-Ray? Detta kombinerat med Totalmedia Theatre eller liknande för att kunna få ut HD-ljud också. Mig veterligen fixar inte XBMC HD-ljud ännu utan man får använda extern spelare.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~