Permalänk
Medlem

Webbutvecklare

Hej

Har precis sålt min gamla laptop som jag använde mig utav att jobba i mindre nätverk, hantera servrar men framför allt göra webbutvecklning med. Jag tänkte fråga er om det är någon föredel att arbeta i os x miljö eller om det har sina begränsningar med tanke på att det är anpassat så det skall vara så användarvänligt som möjlig även för den gamle gubben som har 0 datorkunskap.

Nevertheless jag har funderat på att köpa mig en Macbook pro 15/17tummare när de nya varianterna kommer ut. Är det bra att arbeta med grafik, servrar, nätverk och webbproduktion med en macbook pro ? Jag kommer den större delen använda laptopens skärm, men så fort jag får tillgång till en extern skärm kommer jag givetvis koppla in den där. Hur fungerar det med mamp i os x?

Som sagt undrar om det finns några för delar att arbeta med mac.

Permalänk

Funkar att jobba med? ✓
Mamp? ✓

Fördelar: CSSEdit, Coda/Espresso, TextMate

Permalänk

Jag tycker det funkar bra att sitta och webprogrammera på min macbook, programmen är en aning intressantare än vad man hittar till windows eller linux. Har stött på ett problem hittils på mac, en gång hängde sig microsoft word(ironiskt) och det är alltså under tre månaders användande! Mycket nöjd.

Upplever datorn som tyst, "kall" och snabb även när man kör PS. att datorn inte väger speciellt mycket och ändå är gjort i ett stycke metall skadar ju inte.

Permalänk

MAMP är grymt smidigt på en MBP; enkel installation och servrarna går att start och stoppa via en medföljande widget. MAMP och Joomla rullar på smidigt och stabilt på min MBP. Som kodredigerare så finns det suveräna Smultron som är helt fantastiskt bra!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas67lundberg:

MAMP är grymt smidigt på en MBP; enkel installation och servrarna går att start och stoppa via en medföljande widget. MAMP och Joomla rullar på smidigt och stabilt på min MBP. Som kodredigerare så finns det suveräna Smultron som är helt fantastiskt bra!

Eller Fraise som Smultron heter nuförtiden (vidareutvecklad variant)

Permalänk
Skrivet av anon23614:

Eller Fraise som Smultron heter nuförtiden (vidareutvecklad variant)

Åh fan, det hade jag missat. Smultron finns ju fortfarande på sourceforge, så jag tog bara hem senaste versionen, när jag installerade det senast.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem

Enda nackdelen som jag ser med webbutveckling på Mac är att man börjar gråta när man renderar sidan på en Windows/Linux burk och inser hur långt efter i att rendera typografi de är ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

använder själv Espresso + CSSEdit, en helt supergrym combo

Permalänk
Medlem

Mac funkar men skulle föredra W7. Tycker det är mycket lättare att använda sig av själva hanteringen av mappar och filer.
Visst är mac bra men som sagt var skulle jag hålla på med webbdesign eller serverar så väljer jag Windows.

Mac är lätt och as bra till surfning och så vidare!

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det flesta idag som jobbar med utveckling föredrar Mac OS X (om man inte jobbar med MS ASP.net förstås ).
Dock borde Ubuntu vara minst lika bra då det oftast ändå är GNU/Linux man programmerar för.

Permalänk

Jag skulle nog hellre ta en Ubuntu-maskin hellre än en W7-pc vilken dag som helst i veckan. Att försöka få igång xampp på en W7 64 är riktigt knöligt, och man kommer få begränsad funktionalitet. I W7 32-bit ska det tydligen fungera bra. För webbutveckling mot Apache-servrar är det tveklöst enklast att jobba i Mac eller Linux. Ska man jobba med tex. php, perl, eller python är det *mycket* enklare att jobba på ett unix-kompatibelt OS från början. Det är rätt mycket krångel man slipper.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Xampp

Hej jag har hört talas om Xampp är det någon som kan förklara lite snabbt vad det är för något

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Skrivet av wertyads:

Hej jag har hört talas om Xampp är det någon som kan förklara lite snabbt vad det är för något

Ett paket som installerar en apacheserver, en mysql-db och php på din mac. Läs mer här: apache friends - very easy apache, mysql, php and perl installation without hassles

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Fördelen med att använda en Mac för webbutveckling (och även anledningen till att en väldigt stor del av webbutvecklarvärlden använder just Mac) är att man har Adobe´s program samt en drös andra bra program (varav många nämns i trådens första svar) samtidigt som man lätt kan hoppa ner i command line och ssh:a in på sina servrar.

Kör man PHP och bara FTP:ar sina filer någonstans är fördelarna kanske inte lika uppenbara, men så fort man ska sätta upp något mer avancerat med Ruby, Python eller dylikt blir det lätt ganska kletigt om man ska sköta allt från en Windows-box.

Permalänk
Medlem

Tycker webbutveckling funkar kanon på Mac! Tidigare gjorde jag detta i Linux men jag är supernöjd med Macmiljön.

Själv använder jag Path Finder för filhanteringen, Coda för utveckling och den inbyggda FTP-funktionen, Transmit för att hantera alla mina FTP-sajter och Photoshop. It just works

Men som alltid; Mac OS X är inte Windows eller vice versa... Lika lite som Linux är som Windows eller OS X... Man väljer det man trivs med men med Linux/Unix/OS X slipper man antivirus

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag skulle nog hellre ta en Ubuntu-maskin hellre än en W7-pc vilken dag som helst i veckan. Att försöka få igång xampp på en W7 64 är riktigt knöligt, och man kommer få begränsad funktionalitet. I W7 32-bit ska det tydligen fungera bra. För webbutveckling mot Apache-servrar är det tveklöst enklast att jobba i Mac eller Linux. Ska man jobba med tex. php, perl, eller python är det *mycket* enklare att jobba på ett unix-kompatibelt OS från början. Det är rätt mycket krångel man slipper.

Dumheter, om du installerar XAMPP i c:\XAMPP så slipper man problem (antar att du menar rättighetsproblem).

XAMPP och Apache fungerar utmärkt i Win7 64-bit, har aldrig strulat för mig och jag har gjort flera ominstallationer av Win7 64-bit. Enda gången man kan få strul med XAMPP är om man kör Skype samtidigt, då krockar portarna (lösning: byt portnummer i Skype)

Angående att man har SSH i OsX miljö, i Windows miljö har vi sedan 10+ år tillbaka en "app" (även kallat program i Win-världen) som heter Putty, man dubbelklickar på den, sen kan man SSH'a.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W