Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Skrivet av mangemani:

så som många andra,så har du tyvärr lagt för mycket fokus på armar,mage och bröst.
lägg mer fokus på axlar och rygg också samt ben om du inte kör det redan.
enligt mej så ser tränade armar och tränat bröst inte så bra ut om man saknar axel och rygg bredd,men det är min åsikt.

Det kan du väl på allvar inte påstå?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

njaa men han har ju rätt som han säger man skall ej träna bara dem delarna som e snyggast för då blir det fult...
jag kör hela kroppen, men armar kör jag 2 gånger i veckan pga. att dem e så små jämfört med andra delarna i kroppen, har väldigt svårt å få armar.. eller hade må jag säga nu börja dem växa och de börjar bli i bra form med dem andra kroppsdelarna bred rygg har jag kna jag säga speciellt om jag spänner ryggen.
bild som tog för 2 dagar sen
Bulk November 2010

Här var jag deffad i Maj 2010 dagen innan min bulk

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker vi kan skriva upp vad vi klarat i styrkelyft (Bänkpress,marklyft och knäböj)

Bänkpress 100KG
Marklyft 180KG
Knäböj 150KG

Totalt 430KG @ 165cm och 69kg

Tror inte jag har några problem att lägga på ca 10kg till på mark och knäböjen.

MVH
David

Permalänk
Medlem

Bänkpräss 150kg 1n hel och en halv
Marklyft: 220kg
Knäböj suger jga hårt vågar ej testa köra hårt där men mitt rekord ha varit 150kg

Total: 520kg, 188cm lång 86kg och 22år eller blir 22 i april

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Entusiast

Efter att jag gick ner ordentligt i vikt tänkte jag att det är lika bra att fortsätta med att må bättre genom att börja träna lite. Har kört armhävningar ett par månader nu vilket har gett en del resultat. Har även börjat med sit ups för ett par veckor sedan. Målet är väl mest att få lite grundstyrka eftersom jag är i extremt dålig form. Extra bonus vore ju om man kunde fylla ut lite av all lös hud som hänger.
Det jag funderar mest på är hur vilan mellan reps påverkar resultatet. Vilket är bäst egentligen, 30 armhävningar och sedan vänta en timme innan man gör 30 till eller ska man ta det lugnare och köra kanske 15 armhävningar åt gången med en minut mellan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Efter att jag gick ner ordentligt i vikt tänkte jag att det är lika bra att fortsätta med att må bättre genom att börja träna lite. Har kört armhävningar ett par månader nu vilket har gett en del resultat. Har även börjat med sit ups för ett par veckor sedan. Målet är väl mest att få lite grundstyrka eftersom jag är i extremt dålig form. Extra bonus vore ju om man kunde fylla ut lite av all lös hud som hänger.
Det jag funderar mest på är hur vilan mellan reps påverkar resultatet. Vilket är bäst egentligen, 30 armhävningar och sedan vänta en timme innan man gör 30 till eller ska man ta det lugnare och köra kanske 15 armhävningar åt gången med en minut mellan?

Testa dig fram och se vad din kropp svarar bäst på.

Själv har jag en minuts vila mellan set:en och jag försöker hitta ett jämt antal reps mellan dem.

Om jag hade varit du och klarat av vi säger 30 armhävningar om du "maxar" antalet reps så kanske du kan göra 20x20x20 med en minuts vila?

Detta passar som sagt mig men det behöver inte att det passar dig. Men testa dig fram så kommer du snart hitta det....

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippen:

Tycker vi kan skriva upp vad vi klarat i styrkelyft (Bänkpress,marklyft och knäböj)

Bänkpress 100KG
Marklyft 180KG
Knäböj 150KG

Totalt 430KG @ 165cm och 69kg

Tror inte jag har några problem att lägga på ca 10kg till på mark och knäböjen.

MVH
David

Bänkpress 115KG
Marklyft 180KG
Knäböj 140KG

178cm och 75kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippen:

Tycker vi kan skriva upp vad vi klarat i styrkelyft (Bänkpress,marklyft och knäböj)

Bänkpress 100KG
Marklyft 180KG
Knäböj 150KG

Totalt 430KG @ 165cm och 69kg

Tror inte jag har några problem att lägga på ca 10kg till på mark och knäböjen.

MVH
David

Kul initativ men det finns redan en tråd om detta: http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Testade för första gången bänkpress liggande på golvet i smithmaskinen, kändes på något sätt bra, man fick inte ner stången helt förvisso men det gav mer tryck när man slapp balansera på bänken. Men allt som innehåller variation antar jag är roligt numera

Har nu även testat dessa

och får sammanfatta med att samtliga fungerar på mig. Crack ger en sjuk pumpeffekt och träningsvilja ibland och ibland bara en rejäl huvudvärk, Rage ger mycket stickningar och piggnad medan No-Xplode ger pigg effekt blandat med en känsla av att man aldrig blir mätt/trött av passet. Svårt att säga vilket som är bäst men Crack och No-Xplode föredras i nuläget då jag nog tagit Rage lite för länge och effekten upphört lite.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

19 repetitioner på 90kg i bänkpress. 78 kg kroppsvikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

19 repetitioner på 90kg i bänkpress. 78 kg kroppsvikt.

Bra jobbat, ska kolla vad jag tar på 90kg, tror dock inte jag kommer upp i det antalet.

Ska dock bli intressant för jag har inte kört bänk sedan i mars (tills förra veckan) och testade då 110kg vilket gick bättre än väntat 6 reps på 4 set men med längre vila än vanligt(1-½-2 min).

h0psi - Intressant, jag har inte testat någon av dem och kan skriva några rader om vilka produkter jag kört senare under kvällen...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

19 repetitioner på 90kg i bänkpress. 78 kg kroppsvikt.

17 fick jag (nöjd:)), ska testa igen i februari.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Skrivet av Frantic:

17 fick jag (nöjd:)), ska testa igen i februari.

Inte illa, vad väger du?

Visa signatur
Permalänk

Funderar på att köra Doggcrapp ett tag. Har använt mig av högvolymsträning framgånsrikt i flera år. Intressant att testa något mer intensivt ett tag. Brände av A1 passet igår.

Visa signatur
Permalänk

känns som en bra dag idag:)
kanske man ger sej på 185kg i bänken idag,orkade 4 reps på 180 förra veckan som jag legat på i nån vecka nu,kanske,bara kanske, så dingar jag 190 i bänken idag,men jag tror jag nöjer mej med 185,baby steps nu när man ligger på tunga vikter utan tröjja;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

Inte illa, vad väger du?

Runt 83 (181 lång) Har inte vägt mig på ett tag, ska kolla upp det när jag kommer ihåg.

mangemani - Sweet, har du varit starkare tidigare, eller är detta rekord?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

mitt rekord ever var 150...skada...la av med bänken...come back...avancerade upp till 150 lätt...bara gått frammåt...and here i am today(1½ år efter come backen),nytt rekord

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte höra en grej med er (på min flickväns vägar) som är inne på det här med träning.

Det är så här att hon har alltid tränat ganska mkt i sitt liv, men nu på senaste så får hon alltid väldigt svår huvudvärk efter ett träningspass.
Hon äter och dricker som hon ska, tar inga tillskott eller liknande...
Vad kan detta bero på?

mvh

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Skrivet av Penix.se:

Hej! Tänkte höra en grej med er (på min flickväns vägar) som är inne på det här med träning.

Det är så här att hon har alltid tränat ganska mkt i sitt liv, men nu på senaste så får hon alltid väldigt svår huvudvärk efter ett träningspass.
Hon äter och dricker som hon ska, tar inga tillskott eller liknande...
Vad kan detta bero på?

mvh

huvudvärk efter fysisk ansträngning brukar bero på närings brist och i dom flesta fallen så tror man att man får i sej tillräckligt och det man behöver när man egentligen får i sej sju helsike för lite.
så mitt råd är först och främst att ni en än gång tar reda på hur mycket hon ska få i sej samt om det hon nu käkar verkligen är så bra,om problemet återstår efter en längre tid,uppsök läkare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Började simma i höstas och har nu lagt till gym. Simmade två tre gånger i veckan men har nu börjat med gym två gånger i veckan och simning två gånger i veckan. Måndag och onsdag gym, tisdag och torsdag simning. Är detta för mycket för kroppen så det blir överträning eller funkar det? Vissa veckor blir det bara simning en dag i veckan, men försöker två så gott det går.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har tränat i ungefär ett halvår nu och fick min första burk vasslepulver i julklapp. Dock så är det inte så ekonomiskt med det märket (169kr för 0.4kg).
Vad kan man köpa istället som är lite billigare men som fortfarande funkar bra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

12 reps på 90kg i bänkpress idag, inte kunnat tränat senaste två veckorna pga förkylning så jag är riktigt nöjd En bit kvar till morrris (Zack_Ersa) dock

Ala_95: http://www.gymvaruhuset.com/es/product/product.asp?productid=... Mest prisvärda proteinpulvret enligt mig, riktigt gott dessutom. Det finns förövrigt ingen större mening i att köpa dyrare vassleprotein (förutom om man är extremt laktosintolerant).

Edit: Kroppsvikt 77kg@178cm.

Permalänk
Skrivet av HMB:

12 reps på 90kg i bänkpress idag, inte kunnat tränat senaste två veckorna pga förkylning så jag är riktigt nöjd En bit kvar till morrris (Zack_Ersa) dock

Edit: Kroppsvikt 77kg@178cm.

Det var inte dåligt. Du väger något kilo mindre än mig dessutom.

Kört 2 pass DC nu. Funkar helt ok, men jag har problem med strulande höftböjare och knä.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

12 reps på 90kg i bänkpress idag, inte kunnat tränat senaste två veckorna pga förkylning så jag är riktigt nöjd En bit kvar till morrris (Zack_Ersa) dock

Ala_95: http://www.gymvaruhuset.com/es/product/product.asp?productid=... Mest prisvärda proteinpulvret enligt mig, riktigt gott dessutom. Det finns förövrigt ingen större mening i att köpa dyrare vassleprotein (förutom om man är extremt laktosintolerant).

Edit: Kroppsvikt 77kg@178cm.

Tackar

Själv tränar jag på 35 i bänkpress. Har ju inte lagt fokus på bröst direkt, men ska börja träna det lite mer nu

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lappa

Jag har svårt att tro att du kommer bli övertränad av att simma och styrketräna ett par ggr i veckan. Bara att köra på.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

blir intressant o se hur det går med träning för min del. simmat tre gånger i veckan sen i okt typ..idag ska man på genomgång på gymmet med tränare o börja köra där också. blir helt annat än vad man hållt på med..dvs inget ungefär kört lite hantlar o enklare skivstång som man har hemma bara

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

blir helt annat än vad man hållt på med..dvs inget ungefär kört lite hantlar o enklare skivstång som man har hemma bara

exakt så började jag,från att inte göra nått,till att köra med hanlar/stänger hemma till gym och idag är jag en utav the big boys;)
så det där kommer gå bra:)
bara du har viljan och intresset så,annars kommer det att krasha i längden.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

DC pass B2 om några timmar. Mjäh.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

exakt så började jag,från att inte göra nått,till att köra med hanlar/stänger hemma till gym och idag är jag en utav the big boys;)
så det där kommer gå bra:)
bara du har viljan och intresset så,annars kommer det att krasha i längden.

Jag började från ingenting direkt till gym
Förresten, Bosvedjan.. Är det det som ligger lite utanför Sundsvall? Så om jag ser någon biffig gubbe så är det du?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

exakt så började jag,från att inte göra nått,till att köra med hanlar/stänger hemma till gym och idag är jag en utav the big boys;)
så det där kommer gå bra:)
bara du har viljan och intresset så,annars kommer det att krasha i längden.

jag är också en bigboy^^ dock inte i muskler så det blir att köra med att försöka gå ner i vikt, självklart byggs ju musklerna samtidigt:) är nog lite övervikt på mig som inte är så lång. man är 1,65 o väger typ 85kg. så man har ju lite o jobba med:P men vafan. har ju spelat fotboll o bandy engång o haft kondition mm så man ska allt kämpa på

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...