Låg fps på bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marinservice:

Lånar tråden lite

Någon som nämde att han skulle se till att grafikkortet fick ström ifrån nätagget och inte bara ifrån pci uttaget

Nu till min fråga, mitt grafikkkort får bara ström via PCI, och det finns ingen annanstans att stoppa i mer ström, försämrar detta hela grafikkortet ?eller ja om ni fattar vad jag menar...

Nej det behöver inte vara så, det finns grafikkort som inte har någon kontakt för extra strömmatning. Ett grafikkort som ska kunna prestera mycket brukar dock kräva lite extra juice för att orka med!

Permalänk

På mitt system med alla settings på max, 2x AA 2x AF så får inte jag stabila 60 fps, men stänger man av shadows eller sätter på low så är det inget problem. Kör i dx11 också.

Shadows är den största boven i detta spel iaf.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Zoth:

Men jag vet att wow är dålig optimerat, men man tycker ju inte att man ska få en massor av laggspikes när man t.ex. svänger runt med musen etc.

Detta fenomen har jag med. Det är inget som handlar om att man är i Dalaran osv. När jag kör en vanlig heroic och svänger runt med musen så blir det liknande lag. Jag har inte haft samma problem någonsin förut.

Jag har också en helt ny dator, allt är kopplat rätt. Andra spel och benchmarks fungerar utmärkt.
Hela installationen gjordes genom downloadern. Jag hade inga addons. Olika grafikinställningar hjälpte inte.

Det känns som att problemet är när grafiken ska snabbt upp efter vyskifte. Tex när man snurrar runt med kameran eller springer fram bakom ett hörn eller krön och kameran zoomas ut. Problemet finns i alla situationer, Dalaran är värst men instanser och även om man springer runt i tex Loch Modan så känns fenomenet av. Om jag kör en boss tex och hela tiden har kameran riktad mot bossen finns det inga tendenser till lag alls. Ju längre man snurrar med kamran så minskar lag fenomenet med (testat i dalaran).

Det jag funderar på är om problemet kan vara att installationen ligger på min OCZ SSD hdd som jag även har windows på. Jag hade någon sorts grafiklag under en videosekvens i början av Sacred 2. Detta när spelet var installerat på SSD men fungerar nu när jag har installerat det på en vanlig hårddisk.

Jag har en i7 950. Asus GTX 460. 6gb minne.

Jag har inte fipplat något med dx versionen osv än. Jag funderar att testa att flytta wow till en annan hårddisk men tar det lite lugnt med det och väntar spänt på om du lyckas hitta problemet Pettiz.

Det vi kan vara ganska säkra på är väl iaf att det inte är grafikkort eller drivrutiner som ställer till det, med tanke på att vi sitter på ati respektive nvidia.

Jag installerade i veckar och har inte haft jättemycket tid till wow. Men jag ska försöka ta tag i problemet under helgen. I värsta fall får jag spela på min i5 750 som fungerar klockrent med ett gammalt Ati x850xt grafikkort. Kan iof testa mitt nya grafikkort i den datorn sen med.

Är det kanske nån mer som har hört talas om detta fenomen tidigare?
Jag har sett liknande men aldrig så tydligt skrivet som mitt citat av Pettiz överst.

Eller är det möjligen så att bara personer med Pettersson i efternamn råkar ut för detta??

MVH Stefan

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att windows segar ner det när det är på samma hårddisk men det låter ju konstigt, tror dock själv att flytta till annan disk är en bra ide det skulle jag gjort

Permalänk

Jo kanske det, men det är ju en SSD hårddisk så det borde inte vara något problem. Så länge det inte är någon inställning på disken i övrigt jag missat. Vore iof intressant att få reda på hur Pettiz har det i sitt system.

Edit :
Hittade denna tråden på blizzards forum där samma fenomen beskrivs. Ska kolla igenom den lite mer när jag kommer hem och se om de kom fram till någon lösning.

World of Warcraft (en) Forums -> Spikes but not low fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag ska titta lite mer på det när jag kommer hem, så jag ska alltså ladda ner amd cataclyst 10.10 först och installera? sedan tanka 10.10e och installera det också?

Har lagt in set gxAPI "D3D11" så antar att det är rätt? hjälpte mig inte speciellt mycket..
Men jag vet att wow är dålig optimerat, men man tycker ju inte att man ska få en massor av laggspikes när man t.ex. svänger runt med musen etc.

Va noga med att kolla i wow/log/gx.log att de står shader model 5! (om det är vad ati 6000 använder)
glöm inte att den är tom tills du har startat wow och stängt av wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Låter helt sjukt imo, så du menar att varje gång datorn startas om ska drivrutinerna behöva installeras om?

Datorn är helt ny, dvs att hårddisk, prolle, mobo och ram är helt nyinköpta..
Så jag datorn är formaterad och ny kopia installerad av windows 7..

Vad kan vara fel då? För min rigg borde ju klara 60fps konstant i wow på ultra?

Nej, I 25 man raider och i stora städer tror jag inte den riggen ska klara 60 konstant med allt inklussive Multisampling på högsta och Shadows på högsta.

Men om du har shadows på good och multisampling på lägsta eller mitten eller så borde du ha det.

Men det är bara en gissning.

Hur som helst är det bara börja felsöka. Testa en äldre drivrutin på grafikkortet. Jag kör fortfarande 10.4 här. Har inte känt att jag behöver uppdatera den och den är mig veteligen fortfarande den stabilaste versionen av CCC.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Nej, I 25 man raider och i stora städer tror jag inte den riggen ska klara 60 konstant med allt inklussive Multisampling på högsta och Shadows på högsta.

Men om du har shadows på good och multisampling på lägsta eller mitten eller så borde du ha det.

Men det är bara en gissning.

Hur som helst är det bara börja felsöka. Testa en äldre drivrutin på grafikkortet. Jag kör fortfarande 10.4 här. Har inte känt att jag behöver uppdatera den och den är mig veteligen fortfarande den stabilaste versionen av CCC.

Men eftersom att grafikkortet är ganska så nytt så känns det inte riktigt som att 10.4 versionen är rätt för just HD6870, men kanske är värt att pröva..

Jo, det förstår jag att min rig inte klarar av 60fps i dalaran t.ex. med högsta shadows och multisampling, för shadoweffekterna drar sjukt mycket fps vilket jag själv vet..

Ska göra lite försök när jag kommer hem, kändes som att jag fick igång det förut innan jag stack till skolan, men vi får se.. Tack iaf, så återkommer jag hur det gick!

Permalänk

Som sagt, jag har exakt samma problem med Nvidia. Om det är något så är det antagligen en inställning eller något i Windows 7, processor eller övrig hårdvara som ställer till det. Drivrutiner till grafikkortet är antagligen inte problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har själv samma grafikkort, men inga problem alls. Kör med Hotfix drivrutinerna 10.10e
AMD Catalyst 10.10e Hotfix

Sen att annat problem som finns just nu, jag vet inte om det bara är 6870 serien, men iaf. Ha ingen browser (Chrome använder jag själv) ingång i bakgrunden, minsta flash som kör i den, och din fps droppar. Helt sjukt jag vet, men min gissning är att det är något fel i flash accelerations koden för tillfället.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Nu har jag fixat mitt problem.

Det första jag gjorde var att avinstallera Asus GamerOSD samt Asus Smartdoctor.

Det andra var att ställa in, på Game Preferences under Options i launchern :

Trilinear Filtering : JA
Sound Hardware Accelleration : JA

Och nu springer jag runt i Ultra inställningar med ca 60 FPS hela tiden i Dalaran. (dock 1280x1024)

Jag har hoppat, gått in och ut ur byggnader och snurrat runt tills jag blev yr men känner inget av den FPS lag jag fick innan.

Hoppas detta kan hjälpa dig ngt och att du inte har något annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag har själv samma grafikkort, men inga problem alls. Kör med Hotfix drivrutinerna 10.10e
AMD Catalyst 10.10e Hotfix

Sen att annat problem som finns just nu, jag vet inte om det bara är 6870 serien, men iaf. Ha ingen browser (Chrome använder jag själv) ingång i bakgrunden, minsta flash som kör i den, och din fps droppar. Helt sjukt jag vet, men min gissning är att det är något fel i flash accelerations koden för tillfället.

Jag har installerade hotfixen, avinstallerade drivrutinerna jag laddade ner först och installerade sedan hotfixen, det är så man ska göra antar jag? annars får ni gärna berätta hur..

Okej, ska se om jag inte har google chrome igång i bakgrunden om det blir någon skillnad.

Skrivet av Fixxxer22:

Nu har jag fixat mitt problem.

Det första jag gjorde var att avinstallera Asus GamerOSD samt Asus Smartdoctor.

Det andra var att ställa in, på Game Preferences under Options i launchern :

Trilinear Filtering : JA
Sound Hardware Accelleration : JA

Och nu springer jag runt i Ultra inställningar med ca 60 FPS hela tiden i Dalaran. (dock 1280x1024)

Jag har hoppat, gått in och ut ur byggnader och snurrat runt tills jag blev yr men känner inget av den FPS lag jag fick innan.

Hoppas detta kan hjälpa dig ngt och att du inte har något annat problem.

Okej, jag kör själv på 1920x1080 men tycker det borde fungera felfritt ändå. Ska pröva lite. tackar!

EDIT: Nu fungerar det, var jag som hade orsakat ett fel med att installera själva hårdvaran =/ Men det är fixat nu och fungerar utan problem. Tack allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag har installerade hotfixen, avinstallerade drivrutinerna jag laddade ner först och installerade sedan hotfixen, det är så man ska göra antar jag? annars får ni gärna berätta hur..

Okej, ska se om jag inte har google chrome igång i bakgrunden om det blir någon skillnad.

Okej, jag kör själv på 1920x1080 men tycker det borde fungera felfritt ändå. Ska pröva lite. tackar!

EDIT: Nu fungerar det, var jag som hade orsakat ett fel med att installera själva hårdvaran =/ Men det är fixat nu och fungerar utan problem. Tack allihopa!

Kul att höra! Vad visade sig felet vara?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt, men även den bästa kan göra fel ibland?

Felet var att jag satte grafikkortet på en x4 PCI-E istället för x16 porten. Så jag bytte och satte den på x16 porten och nu fungerar det utan problem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoth:

Lite pinsamt, men även den bästa kan göra fel ibland?

Felet var att jag satte grafikkortet på en x4 PCI-E istället för x16 porten. Så jag bytte och satte den på x16 porten och nu fungerar det utan problem!

Får man fråga vad du har för moderkort?
Jag sitter själv på ett gammalt asus commando som bara stöder x16/4 PCI-E om man kör 2 kort som jag funderade på:))
MvH alban

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Det kanske låter fånigt men se till att inte ha någon flashplayer igång i bakgrunden.. det har tydligen prio över 3d applikationer. (Ej säker om detta gäller Nvidia men testa iaf)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Får man fråga vad du har för moderkort?
Jag sitter själv på ett gammalt asus commando som bara stöder x16/4 PCI-E om man kör 2 kort som jag funderade på:))
MvH alban

Asus P7P55D heter moderkortet

Permalänk
Medlem

Om det är grafikkortet som inte presterar så kan det även vara att det behövs mer ström till grafikkortet, vanligen en extra kabel från nätgagget. Om den saknas slås max ner en hel del.

Det finns vissa komponenter som inte gå ihop så bra men de kan fungera.

Permalänk

då frågar jag nåt helt annat nämligen vad har du för antivirus och brandvägg?

dom kan ställa till med en hel del problem om man har otur

jag använder Norton Internet security och om jag inte öppnar portarna som WoW behöver så blir det en del såna där FPS drops nåt jag oxå har märkt att Norton gärna krånglar lite när den laddar ner uppdateringar och då sjunker FPs oxå en liten stund

så mitt råd är att kolla upp detta och eventuellt kolla det med portarna det står på deras hemsida vilka man ska öppna

Visa signatur

Våga Vägra Facebook!

Permalänk
Medlem

Tjena, har liknande problem, men alltså, jag har en bra dator, overkill dator so to speak.
den ska klara wow untan minsta problem, men den går ändå ner till 30 FPS~.

Jag förstår verkligen inte var som är problemet, i början funkade det helt okej, men det blir sämre efter någon vecka, kan man göra något förutom att installera om datorn?
som utan addons innan körde jag på nästan 250 fps när det inte var någon inärheten, men nu ligger den på 70-100.

är det folk omkring så ligger den mellan 25-35 ,då är allt maxxat, saken är den slår jag allt på lägsta inställnigarna så går det bara upp 5 fps? så det måste nästan vara något annat som spökar, jag har bra kylning etc