Permalänk
Medlem

5770 blir för varmt

Hej.
Har lite problem med mitt grafikkort, är ett Ati Radeon 5770 med referenskylaren.
Jag kör kortet oklockat, men i stabilitetstest (Furmark) så rusar tempsen upp till ca 90grader samtidigt som fläkten går för högvarv.

Chassit är ett P182, har provat att dra upp chassifläktarna på max för att evakuera varmluften så snabbt som möjligt, men det har endast marginell effekt.

Min gissning är att det är nåt fel på stock-kylaren.
Så min egentliga fråga är vad jag kan köpa för kylare som passar detta kort?
Har letat lite, men inte direkt hittat nåt som verkar bra.

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Välldigt tätt chassie också ;), testa (enbart på test!) att sätt en fläkt i framkant och kör på max (12v), sänk övriga fläktar till minimum eller stäng av dom helt och testa med att skapa ett litet övertryck i chassiet. då blir kortet svalare och tystare va ?
testa sedan med att bara ta bort ena sidan och "lufta" chassiet, låten den också lite mindre då och blir svalare så är ditt problem lite för stort statiskt undertryck i chassiet. detta är värt att testa innan du börjar byta kylare

återkom med resultatet av testet

p182 är ett tätt chassie och kräver lite eftertänksamhet att bygga i men kan bli riktigt bra om man balanserar det rätt

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Hej.
Har redan en fläkt i framkant (Noctua P12 har jag för mig...) som jag testat att dra upp.
Har utöver det, en fläkt i bakkant (Nexus) samt en fläkt nere mellan hd-bur och nätagg.
Toppfläkten i chassiet har jag ej kvar, har även satt igen hålet för den för att få ett tänkt luftflöde framifrån->baksidan, om du förstår vad jag menar.
Det jag kan se som ett problem är väl att stockkylaren dumpar varmluften inne i chassiet, hade föredragit nån lösning där det leds direkt ut ur burken.
Men, visst, jag kan prova det du skriver, kostar ju inget.

Skall väl kanske tillägga att jag dämpat upp alla större ytor av chassiet med typ självhäftande "asfaltsmattor", tunga som bara den men bra mot vibrationer. Men detta skall väl inte inverka nåt nämnvärt på tempen, eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant2000:

Det jag kan se som ett problem är väl att stockkylaren dumpar varmluften inne i chassiet, hade föredragit nån lösning där det leds direkt ut ur burken.

Nej, referenskylaren dumpar luften utanför chassit. Se undre kortet på bild.
http://www.cdrinfo.com/images/uploaded/AMD_Radeon_HD5770_HD57...
Dock är övre kortet ej utav referensdesign och "vispar" mest runt luften inuti chassit, jag skulle rekommendera att ha en fläkt på sidan som suger ut luften om du nu har en kylare liknande det övre kortet.

Permalänk
Skrivet av ant2000:

Hej.
Har redan en fläkt i framkant (Noctua P12 har jag för mig...) som jag testat att dra upp.
Har utöver det, en fläkt i bakkant (Nexus) samt en fläkt nere mellan hd-bur och nätagg.
Toppfläkten i chassiet har jag ej kvar, har även satt igen hålet för den för att få ett tänkt luftflöde framifrån->baksidan, om du förstår vad jag menar.
Det jag kan se som ett problem är väl att stockkylaren dumpar varmluften inne i chassiet, hade föredragit nån lösning där det leds direkt ut ur burken.
Men, visst, jag kan prova det du skriver, kostar ju inget.

Skall väl kanske tillägga att jag dämpat upp alla större ytor av chassiet med typ självhäftande "asfaltsmattor", tunga som bara den men bra mot vibrationer. Men detta skall väl inte inverka nåt nämnvärt på tempen, eller...?

Vilket 5770 använder du dig av? Tycker det låter lite högt för att vara ett 5770. Även fast det är furmark.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Nej, referenskylaren dumpar luften utanför chassit. Se undre kortet på bild.
http://www.cdrinfo.com/images/uploaded/AMD_Radeon_HD5770_HD57...
Dock är övre kortet ej utav referensdesign och "vispar" mest runt luften inuti chassit, jag skulle rekommendera att ha en fläkt på sidan som suger ut luften om du nu har en kylare liknande det övre kortet.

Ok, då är det inte referensdesign jag har. Mitt ser ut precis som det övre kortet.

Bazooka Tim: Gigabyte hd5770 var det visst...

Tog ett par bilder för förtydligande hur det ser ut i burken.
Ber om ursäkt för dammet...

http://i51.tinypic.com/2akkyuc.jpg
http://i54.tinypic.com/28vrhw9.jpg

Skall kanske tillägga att jag har ca 50 grader just nu, dvs i princip idle. Detta med sidoplåten på chassit av i ca 15 minuter. Var samma temp innan jag tog av sidoplåten...

Permalänk
Medlem

Ang temperaturen så är de liknande mitt XFX radeon hd 5770 XXX. Idlar ca 50-55 grader och ligger 68-75 grader när jag lirar wow.
80-90 grader när jag kör BFBC2.

Permalänk
Medlem

Ok, om du inte har reference design på graffet (kör ut varmluften) så rekommenderar ja dig att även sätta in en 120mm i toppen på chassiet för bättre evakuering, 1st 120mm är i 9f all va 10 alldeles för lite för att kyla ett helt system (med GPU inkluderat)... (om man inte ser till att omptimera det hela väldigt väl)

Jag har själv haft ett p182 tidigare och jag gjorde på följande vis att jag skippade helt fläkt i undre kammaren och satte igen hålen runt om nätagget i botten (den sitter monterad med perforerad plåt runt om) så att nätaggets fläkt måste dra luft genom/hela vägen från fronten och förbi diskarna.
Sedan så satte jag 2s120mm som utblås och hade ingen fläkt som inblås för det behövdes inte. Jag gjorde även så att jag tog bort plastbiten som separerar övre/ undre kammaren så att det blev mer öppet.

Resultatet blev att det statiska undertrycket i chassiet blev nästan det samma som om jag hade den undre kammaren stängd mot den övre + en exra fläkt fram, fastat det blev en fläkt mindre och med bättre evakuering av varmluften
jag hade chassiet i ca 2 år och han testa många olika kombinationer och lösningar men denna va bäst för mig.
Allternativt, om du vill ha än bättre kylning, ha kvar fläkten i fronten i övre kammaren men skippa plastbiten som skiljer övre/ undre kammaren och flytta upp fläkten från undre kammaren till toppen på chassiet. då får du ett lågt statiskt undertryck i chassiet och välldigt fördelaktig cirkulation, sammantaget en lite mer optimal lösning.

Nackdelen är att en fläkt i toppen oftast hörs mycket tydligare än om den sitter på baksidan av en rad orsaker (bero ju såklart mycket på hur datorn står placerad i hörhållande till hur man sitter...) kör denna i toppen på lägsta möjliga varvtal!

Men har du testat att ha chassiet öppet, tjänar du något i GPU temp ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jag har själv haft ett p182 tidigare och jag gjorde på följande vis att jag skippade helt fläkt i undre kammaren och satte igen hålen runt om nätagget i botten (den sitter monterad med perforerad plåt runt om) så att nätaggets fläkt måste dra luft genom/hela vägen från fronten och förbi diskarna.

Har redan satt igen den perforerade plåten. Har provat att helt ta bort fläkten i botten, men jag tyckte att hårddiskarna blev för varma då. Sitter tre diskar i botten.

Skrivet av DVD-ai:

Sedan så satte jag 2s120mm som utblås och hade ingen fläkt som inblås för det behövdes inte. Jag gjorde även så att jag tog bort plastbiten som separerar övre/ undre kammaren så att det blev mer öppet.

Motverkar inte det grundtanken med chassiet lite om du öppnar upp mellan kammrarna...? Då drar ju inte nätaggsfläkten nödvändigtvis luft genom diskarna, luften borde väl då även tas från övre kammaren...? Eller tänker jag fel nu?

Skrivet av DVD-ai:

Nackdelen är att en fläkt i toppen oftast hörs mycket tydligare än om den sitter på baksidan av en rad orsaker (bero ju såklart mycket på hur datorn står placerad i hörhållande till hur man sitter...) kör denna i toppen på lägsta möjliga varvtal!

Jo, ljudnivån var väl främsta anledningen till att jag tog bort toppfläkten.

Skrivet av DVD-ai:

Men har du testat att ha chassiet öppet, tjänar du något i GPU temp ?

Testade det igår, inga nämnvärda skillnader. Ett par tre grader bara...

Det finns inga vettiga eftermarknadskylningar till detta kort eller...?

Tusen tack för utförligt svar iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant2000:

Hej.
Har redan en fläkt i framkant (Noctua P12 har jag för mig...) som jag testat att dra upp.
Har utöver det, en fläkt i bakkant (Nexus) samt en fläkt nere mellan hd-bur och nätagg.
Toppfläkten i chassiet har jag ej kvar, har även satt igen hålet för den för att få ett tänkt luftflöde framifrån->baksidan, om du förstår vad jag menar.
Det jag kan se som ett problem är väl att stockkylaren dumpar varmluften inne i chassiet, hade föredragit nån lösning där det leds direkt ut ur burken.
Men, visst, jag kan prova det du skriver, kostar ju inget.

Skall väl kanske tillägga att jag dämpat upp alla större ytor av chassiet med typ självhäftande "asfaltsmattor", tunga som bara den men bra mot vibrationer. Men detta skall väl inte inverka nåt nämnvärt på tempen, eller...?

Skrivet av ant2000:

Har redan satt igen den perforerade plåten. Har provat att helt ta bort fläkten i botten, men jag tyckte att hårddiskarna blev för varma då. Sitter tre diskar i botten.
Motverkar inte det grundtanken med chassiet lite om du öppnar upp mellan kammrarna...? Då drar ju inte nätaggsfläkten nödvändigtvis luft genom diskarna, luften borde väl då även tas från övre kammaren...? Eller tänker jag fel nu?

Jo, ljudnivån var väl främsta anledningen till att jag tog bort toppfläkten.

Testade det igår, inga nämnvärda skillnader. Ett par tre grader bara...

Det finns inga vettiga eftermarknadskylningar till detta kort eller...?

Tusen tack för utförligt svar iallafall!

Haha jo iden med att ha separata kammare är väll "sådär" tycker jag personligen av egen erfarenhet och som utbildad kyl/ventialtionstekniker. Att öppna upp mellan resulterar i ett mindre statiskt undertryck i chassiet's övre kammare och dessutom i bättre luftflöde runt HDD.
Om du sätter igen plåten runt Nätagget och öppnar upp mellan kammarna så kommer nätagget att dra luft från framsiden på chassiet, lite från övre och lite från undre kammaren. Spelar inte så stor roll för dom 2st 120mm som ska dra ut luft kommer att göra det samma, nämligen att dra luft genom båda övre och undre kammaren = det kommer att strömma mer luft förbi HDD om du öppnar upp mellan övre och undre kammaren. (med fördel tar du bort dom plast galler som täcker insugen på framsidan, dessa är sjukt dumam då dom orsaker stort luftmotstond ! det samam gälerl egentligen även filter, men dom finsn ju där av en anledning )

Det kommer även att vara bättre luftströmning genom övre kammaren tack vare att luften har lättare att passera och ta sig in i chassiet och där med även lite lägre ljudnivå då fläktarna kan jobba i en mer balancerad miljö (mindre tryck skillnad mellan fläkten's sug och tryck sida)

Har du dessutom en 120mm i fronten på övre kammaren så har du möjligheten att ha denna som extra stöd för att få ordentligt med frisk luft till din GPU och cirkulationen runt just GPU kommer att blir förbättrad.
Då tappar du i och för sig lite av luftflödet kring HDD i undre kammaren men inget som drabbade mig direkt hårt vid test med full HDD släde.

Gällande fläkten i toppen så är det vad som fick mig att sälja chassiet, att det inte går att få den tyst nog för att det inte ska störa. jag har nu ett Antec Solo som jag har moddat så at dtet går att montera en 140mm i bakdelen i stället. och sedan 1st 120mm i botten. har nu bättre kylning och betydligt än jag kunde få med p182 hur jag än bar mig åt...

men det kan säkert gå att modda in en 140mm i bakdelen på ett p182 också om man vill
så får du ju bättre flöda och slipepr ha en fläkt i toppen. Jag bytta mycket för att jag ville ha en mindre dator och jag trötnade på den onödiga lösnignen med skilda kammare som i praktiken inte gynner någon del i datorn frutom i vissa extrem fall nätagget. Men allt som allt så ger 182 mer problem än fördelar om man inte är beredd att modda den en del, då kan man få till det jätte bra och jag tänkte först göra det men kom som sagt på att jag ville ha en mindre dator så...

Edit:
Kom på att tillägga att till detta täta chassie så fick jag något bättre resultat med just P12 i stället för S12, så utblås bör vara P12, insug kan egentligen vara "vilket som" så dens huvudsakliga uppgift är att "röra runt" och hjälpa till med att dra in luften och placera dendär vi vill ha den, inte ett lite "tungt" ansvar i just detta specifika fallet !
Skulle du ge dig på att modifiera in Noctuas 140mm in i bakdelen (vilket jag tycker du ska ta och mäta om inte dte går att göra) så blir det ju per automatik en fläkt som kan hantera statiska över/ under tryck något bättre dessutom.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Kom på att tillägga att till detta täta chassie så fick jag något bättre resultat med just P12 i stället för S12, så utblås bör vara P12, insug kan egentligen vara "vilket som" så dens huvudsakliga uppgift är att "röra runt" och hjälpa till med att dra in luften och placera dendär vi vill ha den, inte ett lite "tungt" ansvar i just detta specifika fallet !
Skulle du ge dig på att modifiera in Noctuas 140mm in i bakdelen (vilket jag tycker du ska ta och mäta om inte dte går att göra) så blir det ju per automatik en fläkt som kan hantera statiska över/ under tryck något bättre dessutom.

Denna borde funka kanon som utblås då:
Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Skall dessutom gå att montera i 120mm-fästet.

Tror jag provar en sån som utblås ist. för den 120mm Fractal jag har nu(Inte Nexus som jag skrev förrut...)
Skall även ta bort plastgallren vid insuget samt öppna upp mellan kammarna. Tror jag passar på att ersätta Noctua NF-B9-fläkten på cpu-kylaren med P12-fläkten också, när jag ändå är igång...
Fractal-fläkten borde väl duga som insugsfläkt.

Tusen tack för alla tips och ideer, är guld värt att få sån feedback!

Permalänk

80-90c i furmark är helt normalt för de flesta kort, beror lite på chassiklyning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant2000:

Denna borde funka kanon som utblås då:
Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Skall dessutom gå att montera i 120mm-fästet.

Tror jag provar en sån som utblås ist. för den 120mm Fractal jag har nu(Inte Nexus som jag skrev förrut...)
Skall även ta bort plastgallren vid insuget samt öppna upp mellan kammarna. Tror jag passar på att ersätta Noctua NF-B9-fläkten på cpu-kylaren med P12-fläkten också, när jag ändå är igång...
Fractal-fläkten borde väl duga som insugsfläkt.

Tusen tack för alla tips och ideer, är guld värt att få sån feedback!

Jo, exakt den fläkter har jag använt mig av, välldigt tunn och fina ram på den = perfekt till denna typ av moddar och den är dessutom bra på att hantera statiskt över och undertryck båda på primär och sekndärsidan så den är ypperlig till ett sådant tätt chassie som antec 182!

Men tänk på att du måste fram med dremmeln eller sticksåg + metalblad.
Du måste ta upp hålet så att 140mm får fritt flöde, alltså vill du ha ett hål på ca 140mm i diameter.
en sådan fläkt klarar att flytta betydligt mycket mer luft vid samma ljudnivå som 120mm varianterna, jätte trevlig modd och jag fattar inte varför det inte har börjar komma chassien förberedda för 140mm fläkt i bakkant. det tycker jag vore nästa stora grej !

Så lite så, tycker bara det är kul att kunna vara till hjälp och när man själv dessutom haft samma chassi och samma problem så

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Skrivet av ant2000:

Ok, då är det inte referensdesign jag har. Mitt ser ut precis som det övre kortet.

Bazooka Tim: Gigabyte hd5770 var det visst...

Tog ett par bilder för förtydligande hur det ser ut i burken.
Ber om ursäkt för dammet...

http://i51.tinypic.com/2akkyuc.jpg
http://i54.tinypic.com/28vrhw9.jpg

Skall kanske tillägga att jag har ca 50 grader just nu, dvs i princip idle. Detta med sidoplåten på chassit av i ca 15 minuter. Var samma temp innan jag tog av sidoplåten...

Okej. Det såg ju ut att vara en bra fläkt på det kortet så jag tycker det borde vara lägre temps än så. En sista utväg kan ju vara att byta ut kylpastan på kylaren om du inte får ner tempsen. Gjorde det på alla mina 5770 när jag köder 3 crossfire. Det var lungt när man körde en ensam. men tre stycken då vart det varmt tills jag bytte kylpastan på dom. Då vart det iaf lite bättre.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Då har man fulmoddat dit en Noctua P14 i bakkant, var inte så lätt som jag trodde det skulle vara.
Monteringshålen för fläkten hade visserligen samma mått som en 120mm-fläkt, men det krävdes ändå en hel del kapande med dremeln i både chassie och i/o-plåt, samt uppborrning av nya monteringshål, för att den skulle gå att få dit.
Rensade även kylflänsar från damm samt tog väck plastdetaljerna mellan kamrarna.
Hann inte göra mer iom att tiden sprang iväg.
Ett snabbt test i Furmark(stabilitytest) gav ändå mycket positiva indikationer, 72 grader planade tempen ut på, mot 90+ innan.
Detta var då med 140mm på 700rpm, P12 insugsfläkt på 900rpm.
Ljudnivån ungefär som innan, något behagligare ljudbild dock.

Permalänk
Medlem

YEyyy! Vad va det jag sa

140mm fläkten är min nya favorit, helt underbar och flödet vs ljudnivå är bara för jäkla bra på denna !
och just att ta bort plastbiten helt som skiljer övre/ undre kammaren gör underverk i kombiantion med att även helt ta bort fläkten från undre kammaren.

Nu kan du exprimentera med att sätta för/ öppna upp hålen i plåten runt nätagget för att på så sätt få till den balans som ditt nätagg "mår bäst av" (läs: låter minst/ fläkten går lättast) så är du hemma sedan. i mitt fall så va det bäst att låta hålen vara igentäppta med mitt CorsairTH750W men med nuvarande ColerMasterCilentPro500 så vart det bäst med att ha hålen öppna. Ingen jätte skillnad men jagar man marginaler och perfektion så...

Kul att det ger resultat för dig och just att modda in denna 140mm bak i lämpligt chassi ger otrolig förbättring till samma ljudnivå ! nu kan du hänga i betydligt tyngre prylar och fortfarande inte offra tystnaden så mycket

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Har dock inte hunnit ta väck bottenfläkten än, inte heller tagit bort gallren vid insuget. Får bli ett senare projekt...
Hade ju även funderingar på att sätta P12:an på cpu-kylaren (AC Freezer 7 Pro), men den verkar vara lite i största laget då den kommer sticka ut nån centimeter på vardera sida. Får se hur jag gör där...

Gött att man är på rätt väg iallafall!

Permalänk
Medlem

Jo, rätt kurs

Kör passivt i stället, en E8400 behöver inte speciellt mycket kylning för att ligga på bra temps...
Nu vet jag inte om just den kylaren är tillräcklig för att köra utan fläkten (helt bortmonterad och inte vara avstängd!)

gallren vid insugen är välldigt onödiga, mer än att det ser jätte fult ut när man tar bort dom förstos...
Men kan man leva med det så är det absolut värt att ta bort dom ! man har ju ändå alltid fronten stängd så man ser ju inte "det fula"...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz