Permalänk
Medlem

CPU temp ny dator.

CPU: Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-950

Heatsink: Komplett.se - Noctua NH-D14 CPU Kylare

Gick efter: YouTube - Applying Thermal paste to a CPU

Resultat:

Använde kylpastan som följde med heatsinken.

Känns som att cpu'n borde vara lite kallare? Har jag failat med kylpastan?

Tack på förhand!

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk

dock är idle temps rätt oväsentliga eftersom det spelar ingen större roll men tycker att 38 grader med en NH-D14 i idle låter dock rätt mycke.

jag kör med en Corsiar H50 i PnP och min i5 i 4GHz och ligger runt 30-33 i idle och kommer upp i ca 75-78 i 100% load i Intel Burn Test och runt 50-55 efter ca 6 timmars spelande av WoW, jag vet att i7or är varmare men NH-D14 är dock än bättre kylare men testa klocka upp den eller kör ett par rundor i Intel Burn Test och see vilka temps ni får under load överstig helt inte 85-90 grader så ska det vara lungt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Entusiast

Tänk på att du kan ha haft på för mycket Pasta, tycker det ser ut som han har på ganska mycket på videon, och lätt att missuppfatta,
Man ska ha på lika mycket som ett okokt ris-korn i mitten av processorn, Så kommer kylaren köra resten. Alltså ''Sprida'' ut det över processorn gör kylaren när du sätter fast den. så om du får för höga load temps, Testa det.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Prova att ladda ner Realtemp och kör lite gaming så ser du min-max temp, jag är ingen exper men vad jag har läst på så är det bra om tempen inte går över 70 max i realtemp men kanske någon som kan det här i sömnen kan svara här är länken till realtemp Real Temp - CPU temperature monitoring

Jag brukar lägga ut kylpastan somn ett riskorn och sedan trycka dit processorn över så att trycket mellan de två ytorna gör att det trycker ut pastan.
Annars kan du prova att göra som i den här videon det funkar jättebra YouTube - Teplovodivá pasta Artic Cooling MX-3
Här är en video som visar olika tekniker YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Hittade en bra videoinstruktion
Permalänk
Skrivet av swift77:

Prova att ladda ner Realtemp och kör lite gaming så ser du min-max temp, jag är ingen exper men vad jag har läst på så är det bra om tempen inte går över 70 max i realtemp men kanske någon som kan det här i sömnen kan svara här är länken till realtemp Real Temp - CPU temperature monitoring

Jag brukar lägga ut kylpastan somn ett riskorn och sedan trycka dit processorn över så att trycket mellan de två ytorna gör att det trycker ut pastan.
Annars kan du prova att göra som i den här videon det funkar jättebra YouTube - Teplovodivá pasta Artic Cooling MX-3
Här är en video som visar olika tekniker YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

det är rätt illa ifall han når 70 grader under spel med en NH-D14 ifall jag får runt 73-75 vid 4GHz klockning efter 5 rundor i IBT max load men som en ovan sa du kan ha fått för mycke, och kom ihåg du måste rengöra och sätta ny kylpasta ifall du plockar bort den annars bildas det luftbubblor

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tänk på att du kan ha haft på för mycket Pasta, tycker det ser ut som han har på ganska mycket på videon, och lätt att missuppfatta,
Man ska ha på lika mycket som ett okokt ris-korn i mitten av processorn, Så kommer kylaren köra resten. Alltså ''Sprida'' ut det över processorn gör kylaren när du sätter fast den. så om du får för höga load temps, Testa det.

Mvh

Jag har gjort denna teknik på mina andra föregående riggar. Och när jag plockat bort heatsinken ser man "en cirkel" av kylpasta, vilket betyder att ca 30-40% av metallerna inte har någon "direkt kontakt" om du förstår hur jag menar. Därför bestämde jag mig att göra den ovanstående tekniken (last post). Tror inte jag tog för mycket pasta, såg på andra "teknik klipp" på youtube och många tog mer pasta än vad jag gjorde förut.

Någon som vet hur mycket en i7 av min typ ligger på med intels medföljande heatsink ger, (med original kylpasta som fabriken smetat på)

Min kamrat har en 2-kärning intel gpu och han satte bara på sin medföljande heatsink med original pasta. Och han idlar på 30° (no clocking) Har aldrig nått den temperaturen.. Självklart är det lite mer kräm i min i7. Men jag hade räknat med lite kallare faktiskt. Men eftersom jag inte vet "real facts" vet jag inte om jag ska vara besviken eller nöjd.

På Komplett.se, en recensionen om min heatsink hade en idlat på 32'ish grader med en lite krämigare cpu än den jag har (en i7), och hade lätt klockat upp den till 4.2ghz.

Så antagligen har jag gjort fel vid monteringen eller kylpastan. Ska nämna att vid varje datorköp jag gjort vid montering av pc'n är jag alltid osäker på "om jag gjorde 'maximal' efficency på kylpasta steget"

tillägg
Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

På typ alla tekniker får inte cpu'n 100% kylpasta, de blir cirkelformade figurer, om heatsinken har mer kontaktyta kyler den väl bättre/mer? Låter logiskt väl.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk

men oftasts brukar man ett riskorn ungefär trycka dit den sen vika den fram o tillbacka lite utan att lyfta den och sen sätta fast den men som azur säger heatsinken och cpun brukar inte heller få 100% pasta mellan ifall man inte smetar ut den men vissa personer gör olika.

jag körde med det hederliga trycka ett lite riskort typs sen ta ett "visa" kort och smeta ut till ett fint jämt lager sen trycka dit min H50 och den gör bra ifrån sig än :P. kylpasta brukar också ha en inbränningstid för att få optimal effekt också

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Ok!

Dock.. Jag applicerade kylpasta typ 15-25 minuter innan heatsinken applicerades. (pga: monteringen av heatsinken tog lite längre tid än väntat, eftersom den var lite för stor, tog i första ram-stickan etc etc.

Kan de vara så att kylpastan "torkade" lite?

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma setup och samma temps
kolla vart du ligger i load de e viktigast

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5782010111055dc4d

Permalänk
Medlem

ok, håller på att installera drivisar, uppdaterar tråden så snart jag kan.

Citat från komplett recension:

Skrivet av komplett.se:

"Har själv ett Gigabyte GA-P55-UD4 moderkort, en Core i5 750 @ 3.36ghz...."

"30-34C ligger kärnorna på i idle, har ännu inte kollat vad tempen är under belastning. Hade gärna provat med båda fläktarna men det går tyvärr inte och jag kan glömma att installera ytligare två minnen."

Jag har båda fläktarna på och får plats med 3 stickor. (med lite modding)
Airflowet kankse är lite relevant, kan då tillägga att ALLA sladdar är helt bakom "moderkortets panel" tog typ 3 timmar extra att dra kablarna.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat i något program... När jag kollar i BIOS ligger jag på ca 41 grader, men i realtemp så ligger jag någonstans runt 33

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tempen i bios är inte i idle heller, CPU'n är inte nerklockad och inte heller spänningen, visst inte 100% load men sparfunktionerna är inte aktiverade.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Tempen i bios är inte i idle heller, CPU'n är inte nerklockad och inte heller spänningen, visst inte 100% load men sparfunktionerna är inte aktiverade.

när man klockar så ska inte spar funktionerna vara på för den delen heller så vet inte var din kommentar kommer in i själva delen där han behöver hjälp med

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

kör själv med amd's processor och med cool & quiet så kommer jag ner till 28 grader med stock kylare (me fönstret väldigt lite öppet i ca 4 timmar)
och då e det helt original har du bra kylning i burken då det jag har är en fläkt som blåser in på ca 1000 rpm och en som blåser ut på 850 rpm
kan ju vara damm som smitit in någonstans i närheten eller så e det varmt i ditt rum bara

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

du har spar funktioner på, det ser man ganska lätt med tanke på att din HWinfo visar mindre än 1 volt till cpun och och max och min TDP värdet är rätt bra olika

medans du klockar datorn ska dom vara av tills du får stabil klock men sen när du väl hittat stabil klock då kan du slå på spar funktionerna och testa igen och se ifall den bli stabil är den det så är det bara att köra på eftersom då så fort datorn går idle så "klockar" den ner cpun och minskar energiförbrukningen men så fort du börjar andvända den igen så rampar den upp klockan och den går full fart igen.

kan till lägga att jag kör atm med 4GHz klockning på min i5-750 med sparfunktioner och den ger ifrån ett TDP värde på typ 10W i idle och volten går ner till drygt 0.8Vcore

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

när man klockar så ska inte spar funktionerna vara på för den delen heller så vet inte var din kommentar kommer in i själva delen där han behöver hjälp med

Inte så säker på varifrån du fått det här. Om du har möjlighet, och din CPU är stabil när den växlar spänning, och går mellan olika energisparlägen, så är det ingen nackdel att ha dem igång. Tyvärr, så stänger de flesta moderkort av delar av strömsparfunktionerna när man ändrar vCore manuellt. Väntat, eftersom man säger att man vill ha en konstant vCore, och strömsparfunktionen är en dynamisk och lastanpassad vCore. En del BIOS'ar tillåter dock att man ligger kvar på "auto" för vCore, men samtidigt låter en köra med ett påslag, i fast spänning, eller %. En del av dessa tillåter att vCore ändras som vanligt, i samband med att CPU'n klockar ned sig osv.
Och att CPU'n ska tillåtas klocka ned sig när den idlar ser jag som en självklarhet. Risken för att du skulle nytja CPU'n till 100% konstant är nära nog obefintlig.

Strömsparfunktionerna är så pass bra i dag, att de sällan, eller aldrig påverkar överklockningen negativt. Däremot kan spänningssänkningarna vara ett problem för de användarna som kör med sänkt vCore, och underklockar. Det kan rent av gå att klocka CPU'n så lågt att när den försöker klocka ned sig för strömsparfunktioner den går för lågt, och blir instabil av det. Så visst finns det lägen då det är vettigt att stänga av funktionerna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte så säker på varifrån du fått det här. Om du har möjlighet, och din CPU är stabil när den växlar spänning, och går mellan olika energisparlägen, så är det ingen nackdel att ha dem igång. Tyvärr, så stänger de flesta moderkort av delar av strömsparfunktionerna när man ändrar vCore manuellt. Väntat, eftersom man säger att man vill ha en konstant vCore, och strömsparfunktionen är en dynamisk och lastanpassad vCore. En del BIOS'ar tillåter dock att man ligger kvar på "auto" för vCore, men samtidigt låter en köra med ett påslag, i fast spänning, eller %. En del av dessa tillåter att vCore ändras som vanligt, i samband med att CPU'n klockar ned sig osv.
Och att CPU'n ska tillåtas klocka ned sig när den idlar ser jag som en självklarhet. Risken för att du skulle nytja CPU'n till 100% konstant är nära nog obefintlig.

Strömsparfunktionerna är så pass bra i dag, att de sällan, eller aldrig påverkar överklockningen negativt. Däremot kan spänningssänkningarna vara ett problem för de användarna som kör med sänkt vCore, och underklockar. Det kan rent av gå att klocka CPU'n så lågt att när den försöker klocka ned sig för strömsparfunktioner den går för lågt, och blir instabil av det. Så visst finns det lägen då det är vettigt att stänga av funktionerna.
B!

jo det är ju sant så sett men som jag sa ifall det är stabilt att köra det med sparfunktionen på, jag säger bara uti mitt fall att jag kan köra min 4GHz klock stabilt även med spar på för det nyttjar ju bara mig och min el räkning sen att någon annans dator krashar för att den blev instabil när den klockar ner sig ja då får man väll helt enkelt ta bort spar och skit i det

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av azur879:

Jag har gjort denna teknik på mina andra föregående riggar. Och när jag plockat bort heatsinken ser man "en cirkel" av kylpasta, vilket betyder att ca 30-40% av metallerna inte har någon "direkt kontakt" om du förstår hur jag menar. Därför bestämde jag mig att göra den ovanstående tekniken (last post). Tror inte jag tog för mycket pasta, såg på andra "teknik klipp" på youtube och många tog mer pasta än vad jag gjorde förut.

Det viktigaste är naturligtvis att man inte får för lite/mycket pasta och att det inte blir luftbubblor, riskornsvarianten är då ett bra alternativ. Man behöver aldrig täcka hela ytan för att få bra temp. Jag vill minnas att jag såg ett inlägg för något halvår sen (som jag inte hittade vid sökning) där någon teoriserade om att det beror på att kärnorna i processorn inte ligger ute vid kanterna och att det viktigaste var att det var bra värmeledningsförmåga just på de punkter där kärnornas placering möter kylarens yta för att få en låg temp, då det är där den mesta värmen leds över. Dessutom har jag fått intrycket att de flesta som kör med den varianten får bra temperaturer, vilket i sådana fall talar för att ovanstående teori faktiskt stämmer.

Tittar du på denna film så ser du även att luftbubblorna blir många då man smetar ut pastan, men med ärt och riskornsmetoden blir det bra fördelat utan luftbubblor. YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition) (tidigare inklistrad av Swift77 en bit upp).

Permalänk
Medlem

Ah tack för svar!

ska ommontera heatsinken när jag vaknat till lite mer *gäsp*. Bumpar denna tråd med resultat!

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Undvik att sprida ut det över processorn som den där videon du visade gjorde, det är INTE bra och du kan få luftbubblor. Speciellt om du har en rätt lättflytande kylpasta, arctic silver 5 t.ex. som är rätt segflytande är det lite mer tveksamt vad som är bäst o köra på... Som tidigare personer har sagt kolla på videon på youtube! Den visar klart och tydligt varför man inte använder spread metoden.

Osäker hur kärnorna ligger egentligen men jag tror att en mycket kort liten linje (riskorn med andra ord) är bästa sättet iaf. Som andra har sagt, mitten är absolut viktigaste att den täcks och utan luftbubblor och att inte få för mycket eller för lite

edit: nvm du ska redan montera om, du svarade medans jag skrev mitt inlägg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

.........kan till lägga att jag kör atm med 4GHz klockning på min i5-750 med sparfunktioner och den ger ifrån ett TDP värde på typ 10W i idle och volten går ner till drygt 0.8Vcore

Skrivet av -=Mr_B=-:

Snälla håll er i till ämnet!

- I idle går min cpu ned til 1.6ghz vilket jag är ok med, ska inte börja klocka tills jag fått tillfredsställande celcius med stock

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azur879:

Ah tack för svar!

ska ommontera heatsinken när jag vaknat till lite mer *gäsp*. Bumpar denna tråd med resultat!

Ska nog dra ut datorn i garaget och blåsa rent den och montera om kylaren när jag kommer hem!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

när man klockar så ska inte spar funktionerna vara på för den delen heller så vet inte var din kommentar kommer in i själva delen där han behöver hjälp med

Min kommentar var att tittar man på tempen i bios så är det inte idle det går inte att jämföra med temperatur kollat med t.ex. core temp, real temp eller hwmonitor. I bios är inte sparfunktionerna "aktiverade" det gör att processorn inte är nerklockad som speedstep gör inte heller är Vcore sänkt. Alltså får man högre temp när man kollar i bios vilket TS tydligt hade gjort. Det gick inte att säga att TS temps var höga genom att jämföra med vad man själv får i Real temp eller nåt annat program. När man är i windows är sparfunktionerna igång och självklart får man då lägre idle temps eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ormmontering av heatsink. 6'ish grader skillnad.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Bra resultat då med andra ord! Om du vill få ner temps ännu mer och ska köra stock speeds så kan du alltid stänga av auto voltages och hitta lägsta volt du kan köra utan att datorn blir ostabil, det borde säkert kunna cutta 10 grader av full load tror jag... Auto volt är SJUKT jäkla kasst, overvoltar som FAN jämfört med vad som egentligen behövs, är du lat kan du ju sänka bara VCore volten iaf för o spara flera grader

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Auto är specificerat av tillverkaren, och styr vilka spänningar som gäller för de olika drivslägena. Det kan spara en ett par grader i full load, men kosta en en hel hög i nedklockat läge... Något jag redan nämnt, och fått klagomål på. Det till trots behövdes det tydligen skrivas igen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ett par grader? En jag känner gick från 85~ grader full load (stock kylare, stock kylpasta) till runt 70~ grader nånting efter han sänkte sin voltage så mycket han kunde (och bara vcore).. Var iaf sjuk skillnad för han, sen idle temps skillnader vet jag inte riktigt, det kan mycket väl stämma det du säger.. han körde oklockat iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |