Konkurrens - storföretag är i huvudsak duktiga på logistik

Permalänk
Medlem

Konkurrens - storföretag är i huvudsak duktiga på logistik

Vad är det som exempelvis gör IKEA så framgångsrikt, IKEA som säljer möbler och annat till hemmet.

Finns det vissa företag som är mer gynnade än andra? Enligt mig har företag som är duktiga på logistik, stora fördelar mot andra företag. Finns många som tillverkar mycket bättre/snyggare möbler än IKEA. IKEA är i huvudsak ett företag som dels är så stort att de kan kontrollera hela kedjan från tillverkning till försäljningen. Utbudet de har skaffat sig är så stort att det krävs enorma summor från annat företag för att kunna ta marknadsandelar. IKEA är till och med så stora att de kan förhandla fram väldigt bra avtal med var de väljer och lägga sina affärer.

Är det sunt att ett samhälle gynnar företag som i huvudsak lever på deras logistik?

Enligt mig är det inte det och orsaker är:
- Färre arbetsplatser för folk och jobba på, svårt och starta nya företag där logistikdrakar existerar
- Miljön försämras, folk måste pendla då många (de som jobbar och köper) behöver åka till ett ställe
- Nya ideer inom området har svårt och komma fram, de stora "logistikdrakarna" slår effektivt ut konkurrens

Enligt mig så borde man begränsa möjligheterna för företag att kombinera olika "branscher" för att vinna fördelar om man vill att utvecklingen i samhället skall vara effektiv. IKEA är bara ett exempel, finns många andra där det förr gick och starta små bolag och verka men där det idag i princip är helt omöjligt. Antingen äger någon större hela "kedjor" av steg i processen från tillverkning till försäljning där man kombinerar produkter för att få större utbud. Eller så ha någon "paraplyorganisation" knutit upp mindre aktörer med kontrakt och annat.

Har någon en bra ide, kanske vill göra något själv eller liknande i en bransch där det finns en eller några få som dominerar hela marknaden, det är att knyta någon slags avtal med de som äger marknaden.

Om Sverige inte gör något åt detta så tror jag vi kommer tappa mer och mer av vår knowhow, små kunskapsföretag har väldigt svårt och överleva.

Vad kan man göra för att underlätta möjligheterna för små kunskapsföretag och överleva?

Permalänk
Skrivet av klk:

- Färre arbetsplatser för folk och jobba på

Detta är snarare något positivt och bör vara ett mål att kunna producera allt mer med mindre arbetstimmar, med detta så kan vi antagligen få mer ledigt eller höja våran livsstandard och skaffa allt mer saker.
Nu kan allt högre effektivisering leda till problem som arbetsskador, kvalitébrist etc, men det är en annan sak som man får ta i betraktande för varje enskilt fall.

Skrivet av klk:

- Miljön försämras, folk måste pendla då många (de som jobbar och köper) behöver åka till ett ställe

Påståendet att miljön försämras genom "storskalig produktion" är jag tveksam till, snarare kan man ofta hävda motsatsen. Pendling så är jag också tveksam till detta, dock börjar våran arbetsmarknadspolitik mer leda till detta med all "just in time thinking" som nu även gäller personal.

Sedan har vi konkurrenslagar som motverkar aktörer för att bli för stora och/eller beter sig fult mot andra, men gå in och hindra Ikea tycker jag låter långsökt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Eh...

Visst är IKEA stora. Visst har de fördelar. Men IKEA föddes inte med alla fördelarna. Det Ingvar Kamprad har åstadkommit skulle en lika driftig människa kunna åstadkomma. IKEA har inget monopol, IKEA är bara jävligt duktiga på vad de gör. Och varför, varför i hela fridens namn skulle vi förbjuda IKEA att ha kontroll över sin verksamhet?

Att IKEA skulle stjäla jobb... nu tänkte du inte så mycket va? Varje gång IKEA öppnar ett varuhus så blomstrar området. Det kommer andra butiker, företag och varuhus. Hela köpcentran växer upp runt IKEA. Om du tror att det förvärrar jobbmöjligheterna så bör du ju tänka om.

Det är inget fel med att företag som IKEA har kontroll över sin verksamhet. Tvärtom. Just IKEA är ett väldigt bra exempel (dumt från din sida förvisso) över hur processer kan streamlineas, hur fraktkostnader kan kapas och själva frakten kan göras mer effektiv.

Att säga att brillianta människor har svårt att ta sig fram på grund av IKEA? Nej. Om en duktig möbeldesigner visar framfötterna så är det väldigt troligt att IKEA fiskar upp dem, lägger till sitt know-how och får ut produkten på marknaden. Vari ligger felet?

Kunskapsföretag har inga problem att överleva. Om du kan nånting och är jävligt bra på det så finns det alltid kunder. Som återförsäljare av IT-produkter kan jag säga att det är väldigt markant. Våra kunder kan köpa en mobil eller dator billigare på Media Markt. De kommer till oss för att vi kan produkterna, för att vi kan hjälpa till, för att vi kan utföra installationer, uppstart, whatever som de behöver därför att de också har ett jobb att sköta.

Jag bryr mig inte om att Media Markt är billiga. Vi får ändå betalt när våra kunder behöver support och experthjälp. Det handlar inte om att försöka slå sig in på jättarnas marknad, det handlar om att fylla den nisch där behovet finns, och det finns.

Så jag tycker du ska tänka över vad du har skrivit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Enligt mig så borde man begränsa möjligheterna för företag att kombinera olika "branscher" för att vinna fördelar om man vill att utvecklingen i samhället skall vara effektiv.

Du vill alltså tvinga företag att bli mera ineffektiva så att det går lättare att effektivisera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Visst är IKEA stora. Visst har de fördelar. Men IKEA föddes inte med alla fördelarna. Det Ingvar Kamprad har åstadkommit skulle en lika driftig människa kunna åstadkomma. IKEA har inget monopol, IKEA är bara jävligt duktiga på vad de gör. Och varför, varför i hela fridens namn skulle vi förbjuda IKEA att ha kontroll över sin verksamhet?

Företag som kan kombinera produkter kan konkurrera ut andra företag som inte har den möjligheten. De företag som var för sig är bättre på sina produkter klarar därmed inte och få ut dem trots att de är bättre, det var det som var poängen.

Hur vi i sverige vill ha det beror på de regler som politiker bestämmer. Men stora företag genererar inte nya jobb, och de är stora nog att flytta tillverkning/utveckling till andra länder.

Skrivet av darkmoon:

Att IKEA skulle stjäla jobb... nu tänkte du inte så mycket va?

Det var nog du som inte förstod vad jag skrev, förstår att det är ett komplext område och inte helt lätt och förklara.

Läs på om "inlåsning" så får du en bättre förståelse

Skrivet av Elgot:

Du vill alltså tvinga företag att bli mera ineffektiva så att det går lättare att effektivisera?

Tvärtom, men idag är företag som är duktiga på logistik och/eller stor marknadsandel väldigt stora fördelar. De stora bolagen har inte alls samma press och behöver därför inte utveckla sina produkter som om de hade haft bättre konkurrens "underifrån"

Här kan du läsa om en del "trick" större företag har väldigt mycket lättare och använda sig av jämfört med mindre företag.

Vendor lock-in - Wikipedia, the free encyclopedia

Barriers to entry - Wikipedia, the free encyclopedia

Skrivet av darkmoon:

Som återförsäljare av IT-produkter kan jag säga att det är väldigt markant.

Försäljning av IT är förmodligen en av de marknader som fungerar klart bäst om man jämför med andra marknader. Tröskeln för att börja sälja hårdvara är låg och det krävs inte alls några större investeringar. De som vill sälja hårdvara är inte bundna och det är väl knappt någon tillverkare som är relativt ensam och har hela kedjan, tillverkning till försäljning. Möjligen är Apple sorgebarnet där och har lyckats binda upp en hel del.

Tillverkning av hårdvaran är däremot lite si och så med, Intel fick ju för inte så länge sedan ganska enorma böter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Här kan du läsa om en del "trick" större företag har väldigt mycket lättare och använda sig av jämfört med mindre företag.

Vendor lock-in - Wikipedia, the free encyclopedia

Barriers to entry - Wikipedia, the free encyclopedia

Det är väl dock inte främst effektiv logistik som är nyckeln till ovanstående? Givetvis ger det en fördel, men om man nödvändigtvis måste begränsa och förbjuda är det väl bättre att koncentrera sig på oönskade fenomen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är ju dock inte främst effektiv logistik som är nyckeln till ovanstående.

Logistik är ett exempel och för att få till sin "logistik" krävs ibland att man använder sig av en del "knep" som står.
Ta ICA, en otroligt stor aktör. Har enorma inköp. Tänk om någon vill starta en affär i stad där det finns annan affär knuten till ICA. Denna nya affär vill inte binda upp sig mot ICA eller ICA kanske inte vill ha någon mer partner. Om affären frågar en matproducent ifall den får köpa direkt. ICA ringer sedan matproducenten och säger "du, vi gillar inte att du säljer till konkurrenter"

Skrivet av Elgot:

Givetvis ger det en fördel, men om man nödvändigtvis måste begränsa och förbjuda är det väl bättre att koncentrera sig på oönskade fenomen?

Självklart behöver man inte det, men det är bra och förstå konsekvenserna samt att andra länder inte direkt står stilla. Jag vet ett väldigt stort bolag som var på vippen att flytta hela verksamheten till kina/indien men gjorde inte det denna gången. Nu har de tre till fem år på sig men sedan drar de. Detta stora bolag har inte kommit på något nytt under nästan 10 år, alla deras nyheter har de fått genom att köpa upp små bolag. Nu är den marknaden så svår att det knappt finns några små och köpa upp längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Självklart behöver man inte det, men det är bra och förstå konsekvenserna samt att andra länder inte direkt står stilla. Jag vet ett väldigt stort bolag som var på vippen att flytta hela verksamheten till kina/indien men gjorde inte det denna gången. Nu har de tre till fem år på sig men sedan drar de. Detta stora bolag har inte kommit på något nytt under nästan 10 år, alla deras nyheter har de fått genom att köpa upp små bolag. Nu är den marknaden så svår att det knappt finns några små och köpa upp längre

Vilket bolag tänker du på?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Företag som kan kombinera produkter kan konkurrera ut andra företag som inte har den möjligheten. De företag som var för sig är bättre på sina produkter klarar därmed inte och få ut dem trots att de är bättre, det var det som var poängen.

Hur vi i sverige vill ha det beror på de regler som politiker bestämmer. Men stora företag genererar inte nya jobb, och de är stora nog att flytta tillverkning/utveckling till andra länder.

Och? De genererar servicearbeten, och det är dit vi är på väg. Spelar roll om varorna tillverkas i Taiwan när vi här får ta hand om servicen. Och jo, stora företag genererar nya jobb. Microsoft genererar installatörer, tekniker, supportpersonal. IKEA genererar säljarjobb i sina varuhus, säljarjobb i butikerna runtomkring som i sin tur genererar transportjobb, tillverkningsjobb och service.

Skrivet av klk:

Det var nog du som inte förstod vad jag skrev, förstår att det är ett komplext område och inte helt lätt och förklara.

Läs på om "inlåsning" så får du en bättre förståelse

Om din hänvisning till Wikipedias artikel om Lock-In är vad du syftar på så tror jag du snurrat in dig ordentligt. För den har ingen större relevans till det här ämnet.

Skrivet av klk:

Försäljning av IT är förmodligen en av de marknader som fungerar klart bäst om man jämför med andra marknader. Tröskeln för att börja sälja hårdvara är låg och det krävs inte alls några större investeringar. De som vill sälja hårdvara är inte bundna och det är väl knappt någon tillverkare som är relativt ensam och har hela kedjan, tillverkning till försäljning. Möjligen är Apple sorgebarnet där och har lyckats binda upp en hel del.

Tillverkning av hårdvaran är däremot lite si och så med, Intel fick ju för inte så länge sedan ganska enorma böter

Håller inte med dig där. Det finns fortfarande en marknad för hög service och hög kvalitet. Många vill inte ha massproducerat "skräp" från IKEA, de vill ha en ordentlig soffa från en mer lokal handlare. De handlarna har inget behov av att bli lika stora som IKEA då de förlorar sin edge.

Så visst, det är svårt att konkurrera ut IKEA/Microsoft/Apple/Whatever, men det behövs inte heller. Det vore grymt svårt att konkurrera ut Google också. Men för de som vill ha en annan produkt så finns det alltid alternativ.

Förstår ärligt talat inte vart du vill komma förutom att "stora företag är onda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Och? De genererar servicearbeten, och det är dit vi är på väg. Spelar roll om varorna tillverkas i Taiwan när vi här får ta hand om servicen. Och jo, stora företag genererar nya jobb. Microsoft genererar installatörer, tekniker, supportpersonal. IKEA genererar säljarjobb i sina varuhus, säljarjobb i butikerna runtomkring som i sin tur genererar transportjobb, tillverkningsjobb och service.

Men det är enklare jobb och den typen av jobb är beroende av någon större aktör.

Skrivet av darkmoon:

Om din hänvisning till Wikipedias artikel om Lock-In är vad du syftar på så tror jag du snurrat in dig ordentligt. För den har ingen större relevans till det här ämnet.

Jag tror inte jag varit tydlig nog för dig för att förstå vad jag menar. Min poäng är att om man (som idag) ger vissa typer av företag stora fördelar så kommer det inte gynna Sveriges långsiktiga utveckling. Kunskapsföretag får svårare och svårare att dra igång, den typ av företag som idag har lättast är företag med enklare produkter. Startsträckan till att företaget börjar fakturerar (få intäkter) är kort. Kunskapsföretag kan ibland ha startsträckor på kanske 5 - 10 år, tror knappt den typen av företag startas idag där det är eldsjälar som driver på (vilket är oerhört viktigt att det är). Enda sättet är om någon investerare sitter med överfylld plånbok. Men så fort man tar in en investerare så blir det helt annat fokus på företaget.

Skrivet av darkmoon:

Håller inte med dig där. Det finns fortfarande en marknad för hög service och hög kvalitet. Många vill inte ha massproducerat "skräp" från IKEA, de vill ha en ordentlig soffa från en mer lokal handlare. De handlarna har inget behov av att bli lika stora som IKEA då de förlorar sin edge.

Som jag nämnt så tror inte jag du förstått vad jag menat. Stora aktörer som exempelvis IKEA har mycket stora fördelar med det regelverk som företagande idag lever under. Om du tittar på stora bolag som ändå är relativt lokala (Sverige är huvudmarknaden), de har väldigt bra vinster. Mindre bolag som är helt fristående har oftast en mycket tuffare situation.

Sverige är inte unika med att mobba små bolag även om vi gör det ganska mycket mer än de flesta andra länder. Framförallt på grund av arbetsmarknadslagarna som slår mycket hårdare mot mindre bolag jämfört med större. Men jag tycker att politiker borde fatta sambanden bättre och förstå av som är gynnsamt för Sverige långsiktigt.

Skrivet av darkmoon:

Så visst, det är svårt att konkurrera ut IKEA/Microsoft/Apple/Whatever, men det behövs inte heller. Det vore grymt svårt att konkurrera ut Google också. Men för de som vill ha en annan produkt så finns det alltid alternativ.

Förstår ärligt talat inte vart du vill komma förutom att "stora företag är onda".

Du har missförstått, om du tror att min poäng är att stora företag är onda så är du helt ute och cyklar