Bara jag som börjar tröttna?

Permalänk
Medlem

Det är kul att ni som klagar på cheese och att det är så tråkigt för man möter bara likadana strategier hela tiden inte verkar ha tänkt tanken att ni själva kan styra spelet. Prova att kanske ha en egen build order och harassa eller liknande så att motståndaren får följa ditt gameplay. Då kan ni få precis det spelet ni vill, kolla på TLO tex.

Permalänk
Medlem

Starcraft är lite som vilken riktig sport som helst. Inte kommer FIFA få för sig att det plötsligt ska vara OK att ta med händerna i fotboll t.ex. - Ok att du tweakar reglerna för spelet/sporten för att det ska bli lite roligare att spela alt. titta på men aldrig förändrar man det grundläggande konceptet.

Starcrafts "problem" är att idén om hur spelet ska vara är så djupt inrotat hos folk att det, ur ett multiplayer perspektiv, inte skulle gå att radikalt ändra hela grundkonceptet och fortfarande kalla det Starcraft.

Det finns massvis med andra bra, roliga och innovativa spel för er som inte tycker om Starcraft men uppenbarligen är det mycket roligare att klaga.

Permalänk
Medlem

Zerg rush

Permalänk
Medlem

Return of the dead.

Permalänk
Skrivet av Jepsson:

Det är kul att ni som klagar på cheese och att det är så tråkigt för man möter bara likadana strategier hela tiden inte verkar ha tänkt tanken att ni själva kan styra spelet. Prova att kanske ha en egen build order och harassa eller liknande så att motståndaren får följa ditt gameplay. Då kan ni få precis det spelet ni vill, kolla på TLO tex.

Fast det funkar ju inte m man spelar zerg :S

Och ja return of the dead, två månader gammal?

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Fast det funkar ju inte m man spelar zerg :S

Och ja return of the dead, två månader gammal?

Precis, när man lirar zerg handlar nästan allt om macro.

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Precis, när man lirar zerg handlar nästan allt om macro.

Ja eller främst att anpassa sig efter motståndaren och inte att ha egna planer/build orders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Fast det funkar ju inte m man spelar zerg :S

Hmm, det kan jag inte hålla med om, jag spelar själv zerg. Det finns massor av olika 1 base- eller 2 base-saker man kan göra för att styra spelet. Iofs kan jag hålla med om att det är lättare som dem andra raserna, men går gör det allt.

Permalänk

Jag har inte alls tröttnat, tvärtom Om man bara spelar nåt spel varannan dag kan jag tänka mig att det är lätt att tröttna eftersom man troligen kommer stanna på samma nivå och inte komma uppåt (om man inte föredrar custom games). Att hela tiden jobba på att bli bättre på spelet och analysera vad man gör fel är hälften av nöjet för mig. Däremot håller jag inte koll på streams lika mycket som jag gjorde under betan. Datorn var för kass för spelet så jag svalde alla streams med hull och hår... Nu följer jag bara GSL och några kommentatorer på youtube (Psy, AskJoshy och några till).

Permalänk
Medlem

Det finns en konstig mentalitet i den här tråden, väldigt elitistisk. Många säger "du är dålig därför är det inte kul" vad är det för argument? Av så många spelare som spelar detta spel (jag vet inte hur många men jag gissar miljontals) så måste det per automatik finnas människor som spelar dåligt, jag är dålig men jag har betalat lika mycket pengar för spelet som ni som är bra på det har, nu råkar det dock vara så att jag är dålig men ÄNDÅ tycker att spelet är roligt.

Det är väl därför man spelar datorspel hoppas jag? För att det ska vara roligt, då är det väl för fan skit jävla samma om man är bra eller dålig på spelet? Alla kan inte vara bäst så enkelt är det, det måste finnas någon som är sämre för att någon ska kunna vara bättre. Och om man gör ett spel där det krävs att man ligger på topp för att ha roligt, då tycker jag nog att det är ett dåligt spel. Dåligt för mig, bra för någon annan alla har åsikter och oavsett om man är dålig så har man rätt till att tycka vad fan man vill i vilket fall. Tycker inte om attityden att bara för att någon inte råkar ha samma skicklighetsnivå som en annan så har man inte rätt att kräva valuta för sina pengar.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

brukar tröttna, då låter jag det vara i några dagar och sen är det kul igen. Men du har rätt, kan bli ganska repetitivt

Visa signatur

Oscar the tegni

Permalänk
Medlem

Tröttnade efter patcherna då de verkar vilja patcha bort all form av Cheeze, nästa patch sätter väl ett anfallsförbud på 20min så alla hinner bygga upp sina arméer i lugn och ro utan att någon elaking STÖR!!!

Alternativa strategier är/var det roliga med SC2. Men det är ju inte längre tillåtet enligt Blizzard. Kommer följa kommande patcher och se när/om det finns anledning att damma av spelet igen, till dess njuter jag av HoN.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Tröttnade efter patcherna då de verkar vilja patcha bort all form av Cheeze, nästa patch sätter väl ett anfallsförbud på 20min så alla hinner bygga upp sina arméer i lugn och ro utan att någon elaking STÖR!!!

Alternativa strategier är/var det roliga med SC2. Men det är ju inte längre tillåtet enligt Blizzard. Kommer följa kommande patcher och se när/om det finns anledning att damma av spelet igen, till dess njuter jag av HoN.

NO RUSH 20MIN!!!!!11!1!11211

Nej men supply depot innan barrack var inte gjort bara för att förhindra cheese utan mest för att terran knappt kommer efter något i ekonomi genom att göra en 7rax eller liknande då de kan bygga en orbital command och få igen pengarna (vilket är smått obalanserat). Det var mer därför man la till supply depot innan barrack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

NO RUSH 20MIN!!!!!11!1!11211

Nej men supply depot innan barrack var inte gjort bara för att förhindra cheese utan mest för att terran knappt kommer efter något i ekonomi genom att göra en 7rax eller liknande då de kan bygga en orbital command och få igen pengarna (vilket är smått obalanserat). Det var mer därför man la till supply depot innan barrack.

Det har gjort att T i stort sätt bara kan starta på ett sätt.. De har också nerfat bort spelets roligaste och mest microintensiva (micro är 10000x roligare än macro) unit (Reaper). Att bara sitta i sin bas varje game och bygga upp sin armé är inte kul eller speciellt utmanande. Varför ska Blizzard tvinga oss att spela längre games? Nästa steg blir att ta bort alla anfallande units före T3. Allt annat är bara olika former av scouter, collectors, builders och supporters.
Det roliga är ju att behöva vara på hugget i sotrt sätt från när spelet börjar, nu kan man sova i 10min helt utan att oroa sig om man möter en T..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet blivit klart bättre efter patcharna, bort har man fått cheese taktikerna som småungarna körde för å få snabba segrar, nu blir det mycket intressantare matcher, ibland går det fort, ibland tar det längre tid. Men påstår man att det inte längre finns snabba matcher så är man ute på tunn is.

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Starcraft II är ju en direkt rippoff från deras tidigare spel Warcraft III. Man kan märka att spelen är exakt identiska förrutom att dom bytt modellerna.

Spelet är skapat för att man ska bygga upp sin ras och utrota alla andra raserna för att vinna. Sen kan man ju alltid dra ut på det genom att jävlas

Jävligt bra att du visar vilken brist på kunskap du har på området...
SC2 är inte likt wc3, man kan spela massa olika matchtyper och de där "tråkiga" första 5-10 minuterna som ts pratar om blir vad man gör dem till!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Essin:

Det har gjort att T i stort sätt bara kan starta på ett sätt.. De har också nerfat bort spelets roligaste och mest microintensiva (micro är 10000x roligare än macro) unit (Reaper). Att bara sitta i sin bas varje game och bygga upp sin armé är inte kul eller speciellt utmanande. Varför ska Blizzard tvinga oss att spela längre games? Nästa steg blir att ta bort alla anfallande units före T3. Allt annat är bara olika former av scouter, collectors, builders och supporters.
Det roliga är ju att behöva vara på hugget i sotrt sätt från när spelet börjar, nu kan man sova i 10min helt utan att oroa sig om man möter en T..

Mjaa, Blizzard syfte var nog inte att försöka begränsa spelet så mycket som möjligt utan att balansera raserna va?
I ZvT har zerg väldigt små chanser att attackera tidigt. Några få Zergling/roach mot en wall-in terran går ju sådär ;). Zerg är alltså också ganska resetricted från början. Terran kan dock anfalla zerg redan från första marine som är byggd. Hur många snabba attacker från zerg i ZvT ser man utan banelings? Alltså är zerg ganska restricted tidigt också. Terran har däremot bunkern kvar vilket ger variation tidigt.
Att terran dessutom har en enhet som kan hoppa över cliffs så tidigt har ju inte gjort balansen mer jämn.

Ett alternativ hade varit att ge Zerg en unit som kan ta sig över cliffs lika tidigt, men det hade såklart ändrat både dynamiken och SC2 för mycket så det var ju såklart uteslutet. Man hade ju kunnat sätta cliff-jump som en uppgradering i tier2 också, men varför ska man då bygga reaper tidigt när marauder är så mycket mer effektiv? ;). Eller göra om reaper till spellcaster (vilket såklart är helt uteslutet).
Eller så skulle man väl kansks kunna förhindra terran att göra en wall-in helt (också uteslutet) vilket skulle göra att både T OCH Z kan anfalla med första producerade attack-uniten.

Har du några andra idéer på hur man skulle kunna snygga till obalansen med att attackerna tidigare bara gick åt ett håll första minuterna i TvZ annars? Harass med 1-2 reapers fungerar ju, men försöka harassa med endast 1-2 banelings med wall-in...

Eller var det kanske bra att bara terran hade chans att göra harass med första attack-enheten?

Ähh, nu ser det här inlägget väldigt anklagande ut såg jag precis. Svårt att beskriva bra med bara text. Men, well du förstår säkert vad jag menar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Essin:

Det har gjort att T i stort sätt bara kan starta på ett sätt.. De har också nerfat bort spelets roligaste och mest microintensiva (micro är 10000x roligare än macro) unit (Reaper). Att bara sitta i sin bas varje game och bygga upp sin armé är inte kul eller speciellt utmanande. Varför ska Blizzard tvinga oss att spela längre games? Nästa steg blir att ta bort alla anfallande units före T3. Allt annat är bara olika former av scouter, collectors, builders och supporters.
Det roliga är ju att behöva vara på hugget i sotrt sätt från när spelet börjar, nu kan man sova i 10min helt utan att oroa sig om man möter en T..

Anledningen till varför man gjorde ändringen var för att Reapers var för kraftfullt i TeamGames och i framförallt 2v2 Ladders så var det TZ team som körde Reaper ling rushes 100% av matcherna och vann allt.
Reaper balanseringen gjorde alltså inte så mycket med 1v1 i åtanke.

Då har fortfarande roliga microöppningar som 3 marine 1scv micro och 3 marauder push etc det du vill ha tillbaka är dom billiga vinsterna och inga microvinster.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.