Köpa blu-ray spelare! Streama från dator till tv via blu-ray?

Permalänk
Medlem

Köpa blu-ray spelare! Streama från dator till tv via blu-ray?

Tänkte köpa en blu-ray spelare. Är inte särskilt kräsen när det gäller bild/ljud men är ute efter en särskild funktion!

Jag ser att många blu-ray spelare har stöd för nätverksanslutning. Innebär detta att man kan streama film/musik/bilder från datorn till tvn via blue-ray spelaren om man ansluter allt till en router?

Att kabla ihop dator och tv är inte en möjlighet, då det gäller 2 datorer som båda står långt ifrån tvn.

Vilken ska man isf välja? Vill helst bara lägga 1000-2000kr!

Permalänk

Jajamensan så bra är det! jag har en LGBD390 vilken har trådlöst nätverk, till just detta ändamål , kör musik & film trådlöst via router från min externa hårddisk(nas) fungerar kanon, iallafall upp till 720p, i 1080p kan det ibland lagga lite vilket beror på att det trålösa nätverket inte hänger med.
Tänk på att inte alla Blu-ray spelare med nätverk klarar detta,
Det du ska leta efter är en Blu-ray med stöd för DLNA så hittar du rätt.

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk

Det hela beror på vilken typ av media du vill spela upp förutom Blu-Ray, det är lite av en djungel det där. Det är nästan ingen som klarar allt. Du får göra upp en lista på vilka format du vill kunna spela och sedan leta efter lämpliga enheter.

Alternativet är att köpa en enkel Blu-Ray-spelare och komplettera med en media extender, t.ex. en Tvix N1. Borde hamna på under 2000:- totalt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinskoog:

Jajamensan så bra är det! jag har en LGBD390 vilken har trådlöst nätverk, till just detta ändamål , kör musik & film trådlöst via router från min externa hårddisk(nas) fungerar kanon, iallafall upp till 720p, i 1080p kan det ibland lagga lite vilket beror på att det trålösa nätverket inte hänger med.
Tänk på att inte alla Blu-ray spelare med nätverk klarar detta,
Det du ska leta efter är en Blu-ray med stöd för DLNA så hittar du rätt.

Skrivet av fastforward:

Det hela beror på vilken typ av media du vill spela upp förutom Blu-Ray, det är lite av en djungel det där. Det är nästan ingen som klarar allt. Du får göra upp en lista på vilka format du vill kunna spela och sedan leta efter lämpliga enheter.

Alternativet är att köpa en enkel Blu-Ray-spelare och komplettera med en media extender, t.ex. en Tvix N1. Borde hamna på under 2000:- totalt.

Tack för svaren! Har kollat på några olika som ligger runt just 1000-2000kr (se nedan). De flesta fil-stöd jag vill ha finns på alla spelarna förutom AVI. Har en del sån film, och vill ju kunna se den!

LG BD390 - LG BD390 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare
Samsung BD-C6900 - Samsung BD-C6900 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare

Hade iofs gärna hittat en billigare. Verkar inte som samsung spelaren har avi, men däremot 3d-stöd, är det något att satsa på?

Undrar även om man kan spela film med undertexter som inte är "hardcoded" i filmen? Typ lägga till srt filer som i vlc?

EDIT: Hittade även Sony BDP-S370. Billig, dock inget avi stöd enligt prisjakt, ahh är helt vilse på denna fronten!

Sony BDP-S370 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare - 1290kr

Permalänk
Skrivet av lk999:

Tack för svaren! Har kollat på några olika som ligger runt just 1000-2000kr (se nedan). De flesta fil-stöd jag vill ha finns på alla spelarna förutom AVI. Har en del sån film, och vill ju kunna se den!

LG BD390 - LG BD390 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare
Samsung BD-C6900 - Samsung BD-C6900 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare

Hade iofs gärna hittat en billigare. Verkar inte som samsung spelaren har avi, men däremot 3d-stöd, är det något att satsa på?

Undrar även om man kan spela film med undertexter som inte är "hardcoded" i filmen? Typ lägga till srt filer som i vlc?

EDIT: Hittade även Sony BDP-S370. Billig, dock inget avi stöd enligt prisjakt, ahh är helt vilse på denna fronten!

Sony BDP-S370 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare - 1290kr

Köp en LG BD550 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare och komplettera med en Tvix N1. Den kombinationen klarar mycket mer än vad en LG BD390 gör och kostar 300-400 mindre.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Köp en LG BD550 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Blu-ray-spelare och komplettera med en Tvix N1. Den kombinationen klarar mycket mer än vad en LG BD390 gör och kostar 300-400 mindre.

Jo det verkar ju vara smått oslagbart! Men prylarna ska köpas till farsan och han ogillar att ha massa elektronik stående utan skulle helst vilja ha allt i ett. Lite synd också att den inte hade trådlöst nätverk.

Kopplas tvix n1 till bluray/dvd spelare eller direkt till tvn?

3D-blueray är alltså inget att satsa på nu för att ha i framtiden?

Permalänk
Medlem

Har en LGBD390 och den klarar det mest förutom dvd-iso, klockren bild och ljud, dock kör jag icke trådlöst (lite anti trådlöst helt ärligt)

Funderar på att köpa en Xtremer Sidewinder som komplement, dock lär den ta över all streaming så får man bara köra disc på sin BD390.

Permalänk
Skrivet av lk999:

Jo det verkar ju vara smått oslagbart! Men prylarna ska köpas till farsan och han ogillar att ha massa elektronik stående utan skulle helst vilja ha allt i ett. Lite synd också att den inte hade trådlöst nätverk.

Kopplas tvix n1 till bluray/dvd spelare eller direkt till tvn?

3D-blueray är alltså inget att satsa på nu för att ha i framtiden?

Tvix N1 kan kompletteras med en usb-dongel om man vill ha trådlöst nätverk.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Stream frågor

Hej, fortsätter på samma tråd då jag har samma frågeställning

Är nybörjare på detta med media streaming. Jag vill skapa ett system där jag helst skulle kunna streama film och musik från datorn till tvn och ljudanläggningen på ett smidigt sätt. Men som jag förstår det här med streaming så är det inte datorn som spelar mediaformatet utan det är den mottagande apparatens uppgift vilket gör det hela lite fånigt när det gäller musikdelen då jag önskar att kunna använda spotify från datorn och få det vid önskan uppspelat via ljudsystemet. Filmbiten kan jag ta att jag måste gå in i t.ex. blu-ray spelaren och "sätta" igång filmen från den delade mappen på datorn om man t.ex. skulle använda DLNA.

Mina frågor:

1. Om jag köper en blu-ray spelare med DLNA/Ethernet, måste jag välja musiken som ska spelas med blu-rayspelaren eller kan den vara en sorts "slav" under datorn och bara skicka vidare ljudsignalen? Finns det någon annan lösning som kanske kan göra detta möjligt?

2. USB moduler med wifi - hur funkar det? kan jag då streama musiken från datorn direkt till ljudsystemet om denne har en usb kontakt? funkar detta med film? i så fall vore det väldigt billigt att köpa två sådana och plugga in i ljudsystemet resp. tvn

Tacksam för svar!