Permalänk
Medlem

HDMI LJUD

Tja jag har ett geforce engts 250 ocgear. och nu undrar jag hur jag får ljud ut via hdmi om det ens är möjligt? eller är det en extra sladd som gäller.. är det något emr ni undrar fråga på bara

Permalänk
Medlem

Extra sladd mellan grafikkort och moderkort.
Komplett.se - MSI Cabel, Internal SPDIF cable ,

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det skall räcka med HDMI kabeln. Med AMD så är det iaf så att alla grafikkort med HDMI levererar ljud via samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selene:

Det skall räcka med HDMI kabeln.

Den här sladden finns av en anledning. Det räcker inte alls med bara HDMI-kabel.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Alla GTS 250 behöver SPDIF kabel mellan moderkortet/ljudkortet och grafikkortet för att ljudet skall fungera via HDMI, den brukar följa med i kartongen för grafikkortet.

Du måste även ha en SPDIF kontakt på moderkortet eller ljudkortet för att det skall fungera med ljudet via HDMI från ett GTS 250.

O.b.s ! SPDIF kabeln kopplas endast internt i datorlådan mellan grafikkortet och moderkortet/ljudkortet.

Men om man har GT 220, GT 240 eller något kort från 400 serien från Nvidia så behövs ingen SPDIF kabel eftersom dom har en inbyggd ljudkrets som klarar att leverera ljudet via HDMI.

Och alla ATI grafikkort från 2000 serien och nyare har en inbyggd ljudkrets som gör att det inte behövs någon SPDIF kabel.

Det finns mer information i denna tråd för alla med Nvidia grafikkort som behöver SPDIF kabel för att ljudet skall fungera http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hittade sladden och allt men har inte en aning om vart den ska sitta på moderkortet har ett Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-MA770-UD3 (Socket M2) det står att jag ska ha spdif in och out intert snällla hjälp en bild med en fet pil hadde varit underbart

Permalänk
Medlem

Titta efter den röda pilen nere till vänster så hittar du SPDIF OUT

Visa signatur

janee