SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem

Okej, trötthet trots bra värden ligger utan för vad jag kan gissa på då min trötthet berodde på urusla hb-/järnvärden. Jag har nog aldrig fått ont i magen pga av att jag äter men däremot om det går för lång till mellan målen

Medicinen känner jag inte av för fem öre, bortsett från att entocortet gett mig tre extrakilon (hittills, och fler lär det väl bli :-/). Har fått entocort, remicade och nu imurel och inte kännt av något. Det enda jag märkt är att jag inte har ont i magen i samma utsträckning som innan, vilket tyder på att medicinen gör något bra. Får även behepan (b12-brist) samt folacin (folsyra-tillskott) vilket är två viktiga kompontenter för bildandet av röda blodkroppar.

Men som sagt, kolla med sjuksyster/doktor på st. görans då de kan ge bättre råd.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jaha, idag hände det igen. Jag var med om en liten skitgrej som gjorde mig stressad vilket ledde till att jag inte klarade av att stå upp utan ramlade i golvet. Jag slog mig inte men det tog en stund innan jag lyckades resa mig upp eftersom min kordination var väldigt dålig och min vänsterhand hade låst sig. Efteråt kände jag mig yr som jag blir ibland när jag blir stressad.
Det här har hänt förut och jag har varit hos läkare för yrseln. Det enda felet dom kunnat hitta var högt blodtryck. Enligt läkarna handlar det om "spänningsyrsel". Jag frågade om det kunde vara blodtrycket som gjorde mig yr men läkaren sa att man måste ha högre blodtryck för att känna yrsel. Det högsta blodtryck som dom uppmätt på mig är 160, för någon månad sedan uppmättes det till 130 vilket gjorde läkaren nöjd.
Min frågeställning är nu:
Kan blodtrycket spela in ialla fall?
Vad är spänningsyrsel och kan den vekligen orsaka att jag inte klarar av att stå upp?
Kan det finnas någon annan förklaring till att jag blir yr och ibland inte klarar av att stå upp?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fanns tydligen någon sjuksköterskegrupp som hade hand om information och hjälp för magsakerna på sjukan jag skulle prata med om jag hade frågor eller blev sämre. Hade tänkt ringa dem o fråga vad läkaren egentligen skrivit in om mig, ifall det var typ säkert vad det var (jag vill ju bara veta så det är rätt säkert). Hade även en mer seriös fråga.

Dock hade de semester tydligen, lite random men sure. Så då tänkte jag ta den seriösa fråga här, vad kan man klassa som "blir sämre"? Jag får progressivt mindre och mindre energi, jag sover mer och mer och ögonlocken är ändå tunga vid 5 på eftermiddagen. Efter 8-9 gör jag inget annat än ligger i sängen och slösurfar (brukar vara vaken till 1 och sen sova 6 timmar). Detta har ju självklart pågått sen i somras men det fortsätter iaf :p.

Kan ju även inflika att jag får fler och fler episoder av extremt illamående och ont i magen, igår efter jag varit på toa trodde jag att jag skulle spy i 3 timmar, tills jag somnade. Nu när jag vaknade kändes det okej, hade bara mitt vanliga "morgon-illamående". Är det någon idé att kontakta dem? Eller ska jag göra det först om jag spyr osv? Var jag måttligt irriterande att de jag blev ombedd att ställa frågor till har semester, kanske bara är en person i den gruppen dock...

Mycket av det du skriver med trötthet, ont i magen, uppkastning och illamående är väl beskrivet vid Morbus Crohn och stämmer alltså bra. Sjukdomen kan gå lite i skov. Har du känt liknande symptom tidigare perioder eller är det helt nytt?
Det viktigaste är troligtvis att koleskopin, möjligtvis med kompletterande endoskopi, blir gjord snabbt så du kan börja behandlas. Hur länge var det tills den skulle göras?
Initialt brukar det va cortison samt Azatioprin (Imurel) som gäller. Funkar inte det kan det bli aktuellt med TNF-alpha-hämmare (Remicade t.ex.) som Vex nämner beroende på vilket landsting du bor i då et är en väldigt dyr medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Mycket av det du skriver med trötthet, ont i magen, uppkastning och illamående är väl beskrivet vid Morbus Crohn och stämmer alltså bra. Sjukdomen kan gå lite i skov. Har du känt liknande symptom tidigare perioder eller är det helt nytt?
Det viktigaste är troligtvis att koleskopin, möjligtvis med kompletterande endoskopi, blir gjord snabbt så du kan börja behandlas. Hur länge var det tills den skulle göras?
Initialt brukar det va cortison samt Azatioprin (Imurel) som gäller. Funkar inte det kan det bli aktuellt med TNF-alpha-hämmare (Remicade t.ex.) som Vex nämner beroende på vilket landsting du bor i då et är en väldigt dyr medicin.

Det blir värre och värre, jag har mått lite illa mornar och efter jag ätit sen i somras, det var då jag först sökte läkarvård. Sen dess har det blivit sämre och sämre, tröttheten började komma för 2 veckor sen och har blivit värre. Magont har jag haft länge nu så jag har vant mig, lite ömmare än vanligt dock.

Ska göra koleskopin om typ 11 dar eller så, jag fick dem att skjuta upp den en vecka pga mina tentor, kanske var mindre smart men men. De gick ju ändå med på det så det kan ju inte varit så akut, även om de inte verkade gilla idén :p.

Det jag undrar mest över är att de sa att jag måste vara vaksam om det blir sämre, men jag har ingen aning om vad de räknar som sämre. De pratade om att skita blod och att spy var något väldigt viktigt, men även annat verkade vara viktigt att höra av sig med.

Säg till om mitt inlägg blir rörigt, är rätt sömnig så jag skriver inte speciellt sammanhängande känner jag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det blir värre och värre, jag har mått lite illa mornar och efter jag ätit sen i somras, det var då jag först sökte läkarvård. Sen dess har det blivit sämre och sämre, tröttheten började komma för 2 veckor sen och har blivit värre. Magont har jag haft länge nu så jag har vant mig, lite ömmare än vanligt dock.

Ska göra koleskopin om typ 11 dar eller så, jag fick dem att skjuta upp den en vecka pga mina tentor, kanske var mindre smart men men. De gick ju ändå med på det så det kan ju inte varit så akut, även om de inte verkade gilla idén :p.

Det jag undrar mest över är att de sa att jag måste vara vaksam om det blir sämre, men jag har ingen aning om vad de räknar som sämre. De pratade om att skita blod och att spy var något väldigt viktigt, men även annat verkade vara viktigt att höra av sig med.

Säg till om mitt inlägg blir rörigt, är rätt sömnig så jag skriver inte speciellt sammanhängande känner jag.

Kriterierna för ett akut skov av ulcerös kolit är lite klarare än de för crohns. Anledningen att det är intresserade av blodiga avföringar är just att de är ett viktigt kriterium för svårt skov av UC. Mer än sex blodiga avföringar/dag talar för svårt skov. Eftersom Crohn mycket mer sällan har blodigare avföringar är det lite svårare att bedöma. Hur ligger du i puls och temp? Dessa är ofta förhöjda vid svårt IBD-skov. Ökad buksmärta talar också för skov. Mycket handlar också om labprover som Hb, vita, trombocyter, albumin, CRP etc samt bilden vid skopi som du inte kan kan kolla hemma.
Jag tycker att du ska kontakta mottagningen, särskilt om du har lite feber eller ökad puls, skov av IBD kan vara allvarligt. Better safe than sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Kriterierna för ett akut skov av ulcerös kolit är lite klarare än de för crohns. Anledningen att det är intresserade av blodiga avföringar är just att de är ett viktigt kriterium för svårt skov av UC. Mer än sex blodiga avföringar/dag talar för svårt skov. Eftersom Crohn mycket mer sällan har blodigare avföringar är det lite svårare att bedöma. Hur ligger du i puls och temp? Dessa är ofta förhöjda vid svårt IBD-skov. Ökad buksmärta talar också för skov. Mycket handlar också om labprover som Hb, vita, trombocyter, albumin, CRP etc samt bilden vid skopi som du inte kan kan kolla hemma.
Jag tycker att du ska kontakta mottagningen, särskilt om du har lite feber eller ökad puls, skov av IBD kan vara allvarligt. Better safe than sorry.

Har haft "feber" sen i somras typ, varannan dag eller så, allt mellan strax under 38 till över 39 (dock bara över 39 vid 2 tillfällen). Sist de tog prover var iaf blod och järnvärden bra, och snabbsänkan var förhöjd under en period men gick ner sen och var bra för 2 veckor sen, allt jag vet :p. Tog pulsen nu och runt 60 i vilopuls.

Det som egentligen är nytt som jag inte pratat med läkaren om är tröttheten (nämnde den aldrig då den inte var så påtaglig ännu sist jag var där) och att illamåendet är avsevärt sämre.

Men jag får ringa dem på måndag då, får se om jag borde göra nått innan jag skall till koleskopin veckan därpå.

EDIT: Är tacksam för alla svar man får/fått från alla. Hjälper mycket att få någorlunda klarhet i allt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Kriterierna för ett akut skov av ulcerös kolit är lite klarare än de för crohns. Anledningen att det är intresserade av blodiga avföringar är just att de är ett viktigt kriterium för svårt skov av UC. Mer än sex blodiga avföringar/dag talar för svårt skov. Eftersom Crohn mycket mer sällan har blodigare avföringar är det lite svårare att bedöma. Hur ligger du i puls och temp? Dessa är ofta förhöjda vid svårt IBD-skov. Ökad buksmärta talar också för skov. Mycket handlar också om labprover som Hb, vita, trombocyter, albumin, CRP etc samt bilden vid skopi som du inte kan kan kolla hemma.
Jag tycker att du ska kontakta mottagningen, särskilt om du har lite feber eller ökad puls, skov av IBD kan vara allvarligt. Better safe than sorry.

Du verkar ju rätt så insatt, jag har diagnosen crohns och har väl blödigt i jag vet inte hur länge nu (vi snackar månader). Har fått lokalverkande medicin som hjälpt till en början då jag inte blödde lika mycket och inte lika ofta. Dock verkar det börja återgå till att blöda mer igen. Kan det vara så att kroppen vant sig vid medicinen? Eller är det bara att fortsätta och hoppas på att det är något tillfälligt?

Gjorde en sigmoideoskopi för fyra veckor sedan och en annan några månader innan det. Båda de gångerna så såg man att jag var rätt så kraftigt inflammerad ~40-50cm in (vilket då ska vara var blodet kommer ifrån).

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;10455761']Du verkar ju rätt så insatt, jag har diagnosen crohns och har väl blödigt i jag vet inte hur länge nu (vi snackar månader). Har fått lokalverkande medicin som hjälpt till en början då jag inte blödde lika mycket och inte lika ofta. Dock verkar det börja återgå till att blöda mer igen. Kan det vara så att kroppen vant sig vid medicinen? Eller är det bara att fortsätta och hoppas på att det är något tillfälligt?

Gjorde en sigmoideoskopi för fyra veckor sedan och en annan några månader innan det. Båda de gångerna så såg man att jag var rätt så kraftigt inflammerad ~40-50cm in (vilket då ska vara var blodet kommer ifrån).

Vad är det för lokalverkande medicin du fått? 5-ASA skrivs ofta felaktigt ut för Crohn som klysma. Det saknas helt evidens för sådan användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Vad är det för lokalverkande medicin du fått? 5-ASA skrivs ofta felaktigt ut för Crohn som klysma. Det saknas helt evidens för sådan användning.

Du prickade rätt där, mesalazin. Fast den har ju uppenbarligen hjälpt så helt fel kan det väl inte vara? Iom att det bara är 2 veckor till återbesöket (jag får väl ringa och jaga remissen då jag fortfarande inte fått någon) är det väl bara att fortsätta och se om det är något tillfälligt eller inte.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Har äntligen börjat på kbt behandling mot min blodprovsfobi. Ska bli väldigt intressant och har som tur är fått världens bästa tjej till behandlare, så det känns iaf tryggt ^^
Dock är man fruktansvärt nervös och känner sig knäsvag inför allt jag ska utsättas för, men försöker ta dagen som den kommer..

Hoppas verkligen jag kan arbeta bort fobin och utreda mina magproblem jag nu haft sedan -06.
Fick senast igår natt en magattack efter ha ätit chokladpudding.. helt sjukt, har försökt med allt att undvika, men ibland klarar magen vissa produkter, ibland inte.
Och till råga på allt har man ju pollenallergi + korsreaktion på det, så det gör saken ännu sämre att äta "rätt" för min mage..

Är trött på att några tim efter det jag ätit, bli liggandes i fosterställning på golvet och försöka ta djupa och sakta andetag, kämpa och härda ut den jävulska magsmärta som strömmar i buken på mig och först vara genomsvettig, till att bli iskall och frusen....smärtan är så påtaglig, att kroppen arbetar så hårt att jag ja.. "svimmar" nästan eller får en "attack" av något slag.
Plågas rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det blir värre och värre, jag har mått lite illa mornar och efter jag ätit sen i somras, det var då jag först sökte läkarvård. Sen dess har det blivit sämre och sämre, tröttheten började komma för 2 veckor sen och har blivit värre. Magont har jag haft länge nu så jag har vant mig, lite ömmare än vanligt dock.

Jag har också diagnosen ulcerös kolit, och troligtvis IBS som tydligen inte är helt ovanligt i kombination med ulcerös kolit. Min ulcerösa kolit är numera under kontroll, men jag har fortfarande ibland symptom som illamående, magont och trötthet. Det som hjälper mot det är mindre stress, mer sömn, bättre kosthållning och motion.

Har du försökt utesluta vissa saker ur din kost för att ta reda på om du är känslig mot något? Personligen så är kostfibrer inte så bra för mig, vilket tydligen inte är helt ovanligt när man har IBS, samt för mycket fett. Perioden efter jag fått min diagnos åt jag mycket fibrer, eftersom man alltid hört att det är bra, och då hade jag ofta ont i magen och kände mig ibland illamående. När jag slutade med det började jag må bättre.

Om du sover sex timmar per natt så bör du verkligen försöka sova minst åtta. Otroligt nog så gör sömn att man känner sig mindre trött. Det kanske känns tråkigt, men det är värt det i längden. De "extra" timmar man sover får man igen i.o.m. att man orkar mer när man är pigg.

Angående laxermedlet, ring och säg att du inte kan dricka 4 liter av skiten så får du det andra. Som tur är har jag bara behövt ta det där jävla laxermedlet en gång, och då frågade jag vad skillnaden var mellan de där preparaten. Svaret jag fick var att den där 4-liters-grejen sliter mindre på kroppen och är därför att föredra för personer som kan tänkas behöva göra den där undersökningen ofta. Det var i.a.f. inga problem att jag tog det andra alternativet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har också diagnosen ulcerös kolit, och troligtvis IBS som tydligen inte är helt ovanligt i kombination med ulcerös kolit. Min ulcerösa kolit är numera under kontroll, men jag har fortfarande ibland symptom som illamående, magont och trötthet. Det som hjälper mot det är mindre stress, mer sömn, bättre kosthållning och motion.

Har du försökt utesluta vissa saker ur din kost för att ta reda på om du är känslig mot något? Personligen så är kostfibrer inte så bra för mig, vilket tydligen inte är helt ovanligt när man har IBS, samt för mycket fett. Perioden efter jag fått min diagnos åt jag mycket fibrer, eftersom man alltid hört att det är bra, och då hade jag ofta ont i magen och kände mig ibland illamående. När jag slutade med det började jag må bättre.

Jag får ont i magen oavsett vad jag äter

Skrivet av Phod:

Om du sover sex timmar per natt så bör du verkligen försöka sova minst åtta. Otroligt nog så gör sömn att man känner sig mindre trött. Det kanske känns tråkigt, men det är värt det i längden. De "extra" timmar man sover får man igen i.o.m. att man orkar mer när man är pigg.

Senaste veckan har jag sovit 8-9 timmar per natt men däckar nästan ändå vid 7-8 på kvällen. Lite irriterande när jag brukar sova 6 timmar per natt och aldrig vara trött.

Skrivet av Phod:

Angående laxermedlet, ring och säg att du inte kan dricka 4 liter av skiten så får du det andra. Som tur är har jag bara behövt ta det där jävla laxermedlet en gång, och då frågade jag vad skillnaden var mellan de där preparaten. Svaret jag fick var att den där 4-liters-grejen sliter mindre på kroppen och är därför att föredra för personer som kan tänkas behöva göra den där undersökningen ofta. Det var i.a.f. inga problem att jag tog det andra alternativet.

Låter bra, får höra vad de säger. Skall ändå ringa dem imorn och se vad de tycker om hur mycket sämre det blivit.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;10456268']Du prickade rätt där, mesalazin. Fast den har ju uppenbarligen hjälpt så helt fel kan det väl inte vara? Iom att det bara är 2 veckor till återbesöket (jag får väl ringa och jaga remissen då jag fortfarande inte fått någon) är det väl bara att fortsätta och se om det är något tillfälligt eller inte.

Gick en fördjupningskurs i gastro i våras och lärarna där pressade väldigt hårt på att 5-ASA inte var bevisat effektivt alls mot Morbus Crohn. Gjorde en snabb sökning nu och hitta lite olika källor. Den här svenska sammanfattar mycket om behandlingen och innehåller t.ex.:

Även om 5-ASA-preparat under lång tid använts som underhållsbehandling vid Crohns sjukdom, finns det inga övertygande bevis för att denna behandling är effektiv.

Läkartidningen - Modern läkemedelsterapi vid Crohn – nationella riktlinjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Fick veta för länge sedan att mitt ena ben är lite längre än det andra (typ cm så inget man ser) men att det skulle bidra till krökning av ryggraden (Skolios). Fast eftersom jag på den tiden tränade simning på hög nivå, så skulle de inte vara någon risk för Skolios.
Nu har det gått några år sedan jag la av med träning, undrar ryggraden fortfarande kan krökas? Även fast jag inte växer på höjden längre.

Brukar få ont i rygga ibland, speciellt då man lägger sig ned.

Någon cm hit eller dit är inget som i längden brukar skapa några allvarliga problem, är ju även väldigt lätt att åtgärda dessa problem med tex inlägg i skor etc för att få samma längd på benen.

Skolios brukarvara vanligast hos tonåringar då det är under tillväxten som ryggen inte växer lika mycket på alla sidor vilket slutligen leder till en skolios. I ditt fall utgår jag från att du har slutat växa och risken att du ska utveckla skolio pga en cm kortare ben är rätt liten.

Med åldern brukar människor också få en krökt rygg, men huruvida den ska betraktas som skolios eller ej är en annan femma, men det är i vilket fall som helst störe sannolikhet att du, liksom alla andra, drabbas av en sådan krökning.

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu är det så att jag hittade någon knöl (ungefär lika stor som en sata-sladd är bred. Jag kom faktiskt inte på något annat i den storleken :/) på nedre käkbenet, och den sitter liksom utanpå benet så den går att knuffa runt nån centimeter. Jag har haft en cysta i käkbenet förut, men den satt i ett av anlagen till tänderna (inuti benet) och den var stor som två pingisbollar så hela käkbenet blev ihåligt efter att dom hade tömt dom. Någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Hej.

Nu är det så att jag hittade någon knöl (ungefär lika stor som en sata-sladd är bred. Jag kom faktiskt inte på något annat i den storleken :/) på nedre käkbenet, och den sitter liksom utanpå benet så den går att knuffa runt nån centimeter. Jag har haft en cysta i käkbenet förut, men den satt i ett av anlagen till tänderna (inuti benet) och den var stor som två pingisbollar så hela käkbenet blev ihåligt efter att dom hade tömt dom. Någon som vet vad det kan vara?

Är den rörlig mot underlaget, smärtande och fast i konsistensen så brukar det vara infektionsbetingat, skulle dessa kriterier inte vara uppfyllda ska man dra öronen åt sig.
Har du fler?
Har du haft en infektion på sistone?
Hur länge har du haft den?
Den är bred som en SATA-kabel (ca1cm?) men hur lång är den?

Permalänk

Nu har man plågat sig rejält ikväll.. med klipp från youtube där folk tar blodprov.
Gråtit massvis, mått dåligt och skakis osv osv.. men nu har jag tagit mig igenom iaf 2 st klipp där de tar blodprov utan att behöva pausa...
Jag borde väl känna mig stark och duktig.. men är helt bedövad i huvudet och känner mig känslolös för tillfället.

Nu skrämmer det mig dock ännu mer att ta blodprov när vi väl kommit så långt in i behandlingen, då det ser ut att kännas fruktansvärt obehagligt/konstigt när de sätter på röret på den dära lilla spetsnålen inuti
plasthöljet till kanylen.

Hatar, hatar att haft denna förbannade fobi i över 10 år nu.
Vill få bort den helt och kunna ta blodprov utan problem... skulle även vilja bli blodgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Nu har man plågat sig rejält ikväll.. med klipp från youtube där folk tar blodprov.
Gråtit massvis, mått dåligt och skakis osv osv.. men nu har jag tagit mig igenom iaf 2 st klipp där de tar blodprov utan att behöva pausa...
Jag borde väl känna mig stark och duktig.. men är helt bedövad i huvudet och känner mig känslolös för tillfället.

Nu skrämmer det mig dock ännu mer att ta blodprov när vi väl kommit så långt in i behandlingen, då det ser ut att kännas fruktansvärt obehagligt/konstigt när de sätter på röret på den dära lilla spetsnålen inuti
plasthöljet till kanylen.

Hatar, hatar att haft denna förbannade fobi i över 10 år nu.
Vill få bort den helt och kunna ta blodprov utan problem... skulle även vilja bli blodgivare.

Finns KBT om du verkligen finner fobin så pass handikappande.

Men annars är du på rätt väg, att under kontrollerade former gradvis utsätta sig för det som orsakar fobin är en väldigt bra behandlinsmetod.

Ska du ha blodprov tagen på dig kan du alltid ha med dig en kompis, titta åt annat håll, prata med kompisen etc och få bort tankarna från det som ska hända.
När de sätter på provrören på själva plasthylsan gör det inte så ont så länge den som tar provet stabiliserar det mot kroppen (något de är väldigt bra på vanligtvis).

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Finns KBT om du verkligen finner fobin så pass handikappande.

Men annars är du på rätt väg, att under kontrollerade former gradvis utsätta sig för det som orsakar fobin är en väldigt bra behandlinsmetod.

Ska du ha blodprov tagen på dig kan du alltid ha med dig en kompis, titta åt annat håll, prata med kompisen etc och få bort tankarna från det som ska hända.
När de sätter på provrören på själva plasthylsan gör det inte så ont så länge den som tar provet stabiliserar det mot kroppen (något de är väldigt bra på vanligtvis).

Jag har påbörjat kbt behandling sedan 1 vecka nu tillbaks med en psykolog, så vi har gått igenom mycket av tankesättet. Förstår dock inte ett tankesätt som fanns med i en bok jag fick låna utav henne...
Där de vill man ska "tänka det värsta" utifrån sin ursprungstanke som man redan från början mådde dåligt utav. Målet är att ursprungstanken ska minskas efter man ha inbillat/kommit på så många värre tankar mer än ursprungstanken.. men det låter helt sjukt för mig.
Känns som att man skulle bli mer psykiskt sjuk och inbilla sig värre saker och må sämre och sämre :S
Och att man även skulle använda det i vardagen... liksom jaha?
Så om någon har tanke på självmord, så ska man tänka VÄRRE och ännu hemskare tankar om ursprungstanken, för att minska på det hela... nej, det låter inte logiskt alls för mitt huvud.

I kbt behandling får man ju inte ha "tröstetankar" eller ta till med andra flyktmetoder, vilket är inlärt i mitt huvud nu sedan dessa 10 år tillbaks som man haft problem med allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Har haloperidol i flytande form högre densitet än vatten och vid vilken temperatur förstörs molekylstrukturen?
Jag undrar då en bekant dricker Haldol via Te.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Jag har påbörjat kbt behandling sedan 1 vecka nu tillbaks med en psykolog, så vi har gått igenom mycket av tankesättet. Förstår dock inte ett tankesätt som fanns med i en bok jag fick låna utav henne...
Där de vill man ska "tänka det värsta" utifrån sin ursprungstanke som man redan från början mådde dåligt utav. Målet är att ursprungstanken ska minskas efter man ha inbillat/kommit på så många värre tankar mer än ursprungstanken.. men det låter helt sjukt för mig.
Känns som att man skulle bli mer psykiskt sjuk och inbilla sig värre saker och må sämre och sämre :S
Och att man även skulle använda det i vardagen... liksom jaha?
Så om någon har tanke på självmord, så ska man tänka VÄRRE och ännu hemskare tankar om ursprungstanken, för att minska på det hela... nej, det låter inte logiskt alls för mitt huvud.

I kbt behandling får man ju inte ha "tröstetankar" eller ta till med andra flyktmetoder, vilket är inlärt i mitt huvud nu sedan dessa 10 år tillbaks som man haft problem med allt möjligt.

Vet inte riktigt hur de tänker sig utifrån det du skrivit, kan du citera in ett stycke eller nåt så man vet vad de menar?

Vid fobier är ju hela nyckeln att man konfronterar sin rädsla och inte flyr från den vilket är anledningen till att man inte ska ha flyktmetoder.

Skrivet av Alakai:

Har haloperidol i flytande form högre densitet än vatten och vid vilken temperatur förstörs molekylstrukturen?
Jag undrar då en bekant dricker Haldol via Te.

Densiteten av Haldol tror jag inget räknat ut (saknar ju någon egentlig betydelse).

Men Haldol i vätskeform funkar alldeles utmärkt att tas i varma drycker såsom kaffe, så det är ingen fara, molekylen kommer inte förstöras av "måttlig" värme.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Vet inte riktigt hur de tänker sig utifrån det du skrivit, kan du citera in ett stycke eller nåt så man vet vad de menar?

Vid fobier är ju hela nyckeln att man konfronterar sin rädsla och inte flyr från den vilket är anledningen till att man inte ska ha flyktmetoder.

Tyvärr skrev jag inte ner något, men det var i boken "Sluta grubbla och älta", där Olle, författaren tar upp de metoder som används vid kognitiv beteende terapi och jag kände mig inte trygg med något däri och inte av rädsla och vilja fly, utan snarare metoden och hur de går tillväga.
Jag vill kunna pausa, jag vill kunna varva ner, bygga upp psyket och därefter gå på utmaningen igen, inte påpåpåpåå och må skit.. och inte veta om det fungerade bra, eller om man hamnar på ruta 1 igen, som jag är jäkligt rädd för att göra nu när jag väl mår så bra och är stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är den rörlig mot underlaget, smärtande och fast i konsistensen så brukar det vara infektionsbetingat, skulle dessa kriterier inte vara uppfyllda ska man dra öronen åt sig.
Har du fler?
Har du haft en infektion på sistone?
Hur länge har du haft den?
Den är bred som en SATA-kabel (ca1cm?) men hur lång är den?

Den är rörlig, smärtande och fast, det går så ont att jag knappt kan gapa.
Jag har bara en och jag har haft den i 2 dagar, den är också nästan helt rund.
Men, jag var till tandläkaren idag och det visade sig vara en stor lymfkörtel som hade svällt p.g.a. afte besvär, dock skulle han ta kontakt med käkkirurgen på Gävle sjukhus utifall dom ville ta några prover (dom är oroliga eftersom jag har haft en cysta förut, så jag ska gå på kontroll i 10 år, känns ju lagom kul :/ ).

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Tyvärr skrev jag inte ner något, men det var i boken "Sluta grubbla och älta", där Olle, författaren tar upp de metoder som används vid kognitiv beteende terapi och jag kände mig inte trygg med något däri och inte av rädsla och vilja fly, utan snarare metoden och hur de går tillväga.
Jag vill kunna pausa, jag vill kunna varva ner, bygga upp psyket och därefter gå på utmaningen igen, inte påpåpåpåå och må skit.. och inte veta om det fungerade bra, eller om man hamnar på ruta 1 igen, som jag är jäkligt rädd för att göra nu när jag väl mår så bra och är stark.

Förstår hur du tänker, men samtidigt så får man inte stagnera i sin utveckling, vilket det finns risk för om man går för långsamt fram.
Lite av syftet är attt man ska utsättas för fobiorsaken så man känner ångest, oro och rädsla för att sen inse att det inte var hela världen (om man är extrem i sin förkortning). Blir en fin balansgång där man måste gå fram i rätt tempo.
Men känner du dig inte säker så ska du antingen inte göra det eller göra det med nån som är erfaren.

Skrivet av Coldfire2143:

Den är rörlig, smärtande och fast, det går så ont att jag knappt kan gapa.
Jag har bara en och jag har haft den i 2 dagar, den är också nästan helt rund.
Men, jag var till tandläkaren idag och det visade sig vara en stor lymfkörtel som hade svällt p.g.a. afte besvär, dock skulle han ta kontakt med käkkirurgen på Gävle sjukhus utifall dom ville ta några prover (dom är oroliga eftersom jag har haft en cysta förut, så jag ska gå på kontroll i 10 år, känns ju lagom kul :/ ).

Ah okej, då är det förklaringen med största sannolikhet.

Men du, det hade varit mindre kul om du aldrig fått nån uppföljning

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Förstår hur du tänker, men samtidigt så får man inte stagnera i sin utveckling, vilket det finns risk för om man går för långsamt fram.
Lite av syftet är attt man ska utsättas för fobiorsaken så man känner ångest, oro och rädsla för att sen inse att det inte var hela världen (om man är extrem i sin förkortning). Blir en fin balansgång där man måste gå fram i rätt tempo.
Men känner du dig inte säker så ska du antingen inte göra det eller göra det med nån som är erfaren.

Jag fick senare tag i henne i telefon och berättade hur jag kände och hur jag hade uppfattat behandlingen som. Och tur var så ja.. hon sa hon hade uttryckt sig fel, att jag kan säga stopp och vi tar det i kontrollerad takt osv.. Hon bad om ursäkt att hon förklarat slarvigt och låtit luddig.
Så vi ska ses igen på Måndag och prata om kbt och hur HON menar och hur VI ska gå till väga, inte den dära dumma boken eller annat.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har varit förkyld ungefär en vecka nu och idag kände jag att jag har ont i ena örat. Det gör ont när jag trycker lite lätt med fingret i örat men inte om jag gör det underifrån. har känt av det några dagar men idag var det värre och nu känns det som om det har slagit lock för örat men hörseln är det inget fel på, kan det vara öroninflammation?

Permalänk

Trälat en del inom äldrevården. Ok jobb, om man inte har några problem med arbetsuppgifterna.

Någon som kan rekommendera en schysst arbetsplats i Stockholmsområdet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xore:

Hej, jag har varit förkyld ungefär en vecka nu och idag kände jag att jag har ont i ena örat. Det gör ont när jag trycker lite lätt med fingret i örat men inte om jag gör det underifrån. har känt av det några dagar men idag var det värre och nu känns det som om det har slagit lock för örat men hörseln är det inget fel på, kan det vara öroninflammation?

Brukar inte vara så vanligt med öroninflammation (otitis media) hos vuxna och då brukar det komma plötsligt med öronvärk, feber, lock för örat/nedsatt hörsel, snuva etc.
Har du feber?

Är svårt att kunna avgöra då man måste titta på trumhinnan för att sätta diagnos. Men går det inte över av sig själv på et par dagar så ska du kolla upp det, tills dess kan du prova med att ha huvudet över hjärtnivå när du sover och mot smärtan funkar vanliga värktabletter utmärtk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Brukar inte vara så vanligt med öroninflammation (otitis media) hos vuxna och då brukar det komma plötsligt med öronvärk, feber, lock för örat/nedsatt hörsel, snuva etc.
Har du feber?

Är svårt att kunna avgöra då man måste titta på trumhinnan för att sätta diagnos. Men går det inte över av sig själv på et par dagar så ska du kolla upp det, tills dess kan du prova med att ha huvudet över hjärtnivå när du sover och mot smärtan funkar vanliga värktabletter utmärtk.

ok, tack! jag hade feber i helgen men har inte haft det på några dagar och vad jag vet så kan man få ont i öronen när man är förkyld. Jag avvaktar ett par dagar och ser om det går över, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Så, jag har en tid nu haft en vit knöl, ungefär som ett knappnålshuvud på pungen. Inget som stör mig men kanske inte så fint när man är med andra Så vad är detta? Ska man gå till läkare?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.