Canonical rullar ut Ubuntu 10.10

Permalänk
Melding Plague

Canonical rullar ut Ubuntu 10.10

Linuxdistributionen Ubuntu uppdateras till version 10.10. Nytt är bland annat stöd för multi-touch, ett uppfräschat gränssnitt samt ett nytt mjukvarucenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt

Vad är det för skillnad i server versionen mot desktop..

Går det tex att kolla på film med server versionen..

Tänkte leka lite igen med Ubuntu ^^ men vet inte riktigt vad jag ska köra eftersom jag använder servern till att kolla på film på TV så en ren server är det ju inte...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Just nu håller man själv på att tanka ner Xubuntu för den sega laptopen. Blir nog trevligt hoppas jag

Permalänk
Keeper of the Bamse

Meh, testar en liveCD i en VM, det får räcka

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Linux blir bara bättre för varje gång! Jag använder Ubuntu 10.04 mer än min Windows 7 burk. Funderar på att uppgradera från 10.04. Väntar ett par veckor och ser om 10.10 är stabilt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Bra grej!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Trevligt

Vad är det för skillnad i server versionen mot desktop..

Går det tex att kolla på film med server versionen..

Tänkte leka lite igen med Ubuntu ^^ men vet inte riktigt vad jag ska köra eftersom jag använder servern till att kolla på film på TV så en ren server är det ju inte...

Då rekommenderar jag desktop version och sedan installerar du XBMC via deras ppa. Funkar riktigt bra för mig. Server saknar gui.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Catman:

Trevligt

Vad är det för skillnad i server versionen mot desktop..

Går det tex att kolla på film med server versionen..

Tänkte leka lite igen med Ubuntu ^^ men vet inte riktigt vad jag ska köra eftersom jag använder servern till att kolla på film på TV så en ren server är det ju inte...

Det som mest skiljer är vilka paket som installeras som standard. Det finns inga hinder för att installera de paket som skiljer versionerna emellan efter installation, om man så vill.

Det finns ingen anledning att låsa användarna till den ena eller andra versionen då det inte finns något direkt vinstintresse för försäljning av de olika versionerna. Artificiella restriktioner existerar inte för fri mjukvara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra musikspelare för Ubuntu som har stort visuellt coverart interface? Typ winamps Bento eller dylikt. Inge coverflow, utan mycket fler synliga samtidigt. Och inte foobar för det kräver så himla mycket meckande.

Permalänk
Medlem

Aimp är riktigt bra vet dock inte ifall det funkar i Ubuntu, liknande winamp fast bättre och stabilare!

AIMP2: Home Page (ryska versionen har andra bättre skins, finns svenska att välja när man installerar)

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag testa dra ner de, se om ljudkortet fungerar bättre i detta än i 10.04(Xonar D1).

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Fasiken, installerade 10.04 på servern i går kväll. Går det att uppgradera smidigt eller är ominstallation rekommenderat?

^ Skriv gärna om Asus ljudkort fungerar utan pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerlol:

Fasiken, installerade 10.04 på servern i går kväll. Går det att uppgradera smidigt eller är ominstallation rekommenderat?

^ Skriv gärna om Asus ljudkort fungerar utan pill.

Kör

update-manager -d

.

Jag har själv uppgraderat mellan olika versioner sedan Ubuntu 8.04 och aldrig haft några problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat nytt... Brukar alltid bli lite skräp kvar har jag fått erfara. Lär faktiskt gå snabbare att installera på nytt! Annars är ju 10.04 en LTS, så det gör ju inget att behålla den.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av r:Grid:

Jag testa dra ner de, se om ljudkortet fungerar bättre i detta än i 10.04(Xonar D1).

Om inte Canonical själva strulat till det så ska det inte vara några problem: Matrix:Vendor-Asus - AlsaProject

Ubuntu 10.10:
- Alsa version 1.0.23
- Kernel 2.6.35

Permalänk
Medlem

OFFT: Nån som vet vad personen i Videons "Dock" heter?
ONT: Ska definitivt testas!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

OFFT: Nån som vet vad personen i Videons "Dock" heter?
ONT: Ska definitivt testas!

Antagligen samma som windows alltså Rocketdock.

Permalänk
Skrivet av terrax:

OFFT: Nån som vet vad personen i Videons "Dock" heter?
ONT: Ska definitivt testas!

Docken heter antingen Docky eller Cairo Dock.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

kommer nog dra ner en version och testa lite när jag får tid

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Varken Ubuntu Software Center eller Facebook/Twitter-integrering är något nytt för denna versionen, FYI. De har bara blivit uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om inte Canonical själva strulat till det så ska det inte vara några problem: Matrix:Vendor-Asus - AlsaProject

Ubuntu 10.10:
- Alsa version 1.0.23
- Kernel 2.6.35

Aa har sett den tidigare när jag googlat på problemet, så det ska ju fungera, men icke för mig. Visst har jag ljud, men ljudet totaldör såfort ja ökar eller sänker ljudet, så det fungerar defenitivt inte ordentligt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Någon som vet fall de har fixat ATI 5850 serien? Eller är det fortfarande no luck med drivrutiner?

Permalänk
Avstängd

tycker det är bra om appl£ och micro$oft får lite konkurrens.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Någon som vet fall de har fixat ATI 5850 serien? Eller är det fortfarande no luck med drivrutiner?

waddumean? menar du fglrx som ATI släpper eller opensource?

om du menar fglrx så finns det nu en hotfix då de tidigare drivrutinerna använder en funktion som bytt namn i kerneln. använd dig av 10.9 hotfix.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Inaktiv

Netbooken är redan uppdaterad till 10.10, HTPC'n tar jag i veckan, inväntar problemrapporter innan jag uppgraderar från 10.04.

Mycket nöjd hitills med 10.10. Har för övrigt använt Ubuntu till och från sedan första versionen, 4.10. Även om statistiken inte visar det så har Linux och då speciellt Ubuntu kommit långt under dessa 6 år. Får vi bara Steam så kanske OS-kriget är igång på riktigt.

Permalänk
Medlem

Det som alltid varit det som hållt mig från Ubuntu är bristen på stöd från spelutvecklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b3nnart:

Det som alltid varit det som hållt mig från Ubuntu är bristen på stöd från spelutvecklare.

[Phoronix] Direct3D 10/11 Is Now Natively Implemented On Linux!

Det ska bli intressant att se vad detta kan komma att medföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

[Phoronix] Direct3D 10/11 Is Now Natively Implemented On Linux!

Det ska bli intressant att se vad detta kan komma att medföra.

Jag tror Microsoft skulle stämma arslet av dem om de fick Windows spel att gå lika bra i Linux som i Windows. Enda anledningen till att folk väljer Windows för det mesta nu är bättre urval av spel. Ubuntu är överlägset på allting annat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Inte bara det att spel inte alltid funkar i ubuntu/linux, utan även att vissa enheter inte funkar, tex mobilt bredband-dongeln, vissa skrivare etc etc.. många drivar till ljudkort, moderkort och grafik har för det mesta också strulat för mig.
Sen har man många gånger varit tvungen att köra en massa "dos" (vet inte vad det heter i linux system) kommandon och grejer, och på den biten suger jag verkligen, därför har det alltid tagit stopp för mig där, och man har trillat tillbaka till lätta, grafiska windows, trots att man innerst inne alltid varit väldigt förtjust i linux.

Så man får lätt uppfattningen att man bör ha en del programmeringskunskaper om man ska köra linux på heltid, många säger att det är just tvärtom, men inte enligt mig.

Kommer tveklöst testa 10.10, i hopp om att det blivit "lättare" och mer användbart för den mer allmänna användaren... spännande!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jag kör dual boot med windows 7 och Ubuntu...

Fördelen med Windows 7 är följande

Spel - bara installera och köra
Spotify - Är naitive i Windows vilket gör de enklare att få att fungera (har haft en del problem i Ubuntu, även om jag lyckas lösa dom)
Programutbud - Finns fler program, men inget jag använder

Ubuntu

Krashar inte närmelsevis lika ofta som Windows 7
Krashar inte närmelsevis lika ofta som Windows 7 (bör skrivas två gånger)
Bättre programpaket, och lättare att komplettera med fler program
Mindre extra grejer i menyer och liknande man inte vill ha!
Kostar 0 kr

(när de gäller hårdvara har jag upplevt båda sidor. Ibland funkar saker hur lätt som helst i Ubuntu men strular i Windows. Men har också haft lite problem med hårdvara i Ubuntu som funkat i Windows. Och med tanke på att tillverkarna bara stödjer Windows är de väldigt bra med ett 50/50 resultat)

Visa signatur

Har en tyst dator.