Permalänk
Medlem

Raid 0 i Windows 7?

Hur går man tillväga för att fixa raid 0 på windows 7?

Håller just nu att installera win 7 på en helt ny dator.

hoppas någon kan svara

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så är det i BIOS man gör denna inställningen? Kan finnas alternativ där man ändrar mellan IDE > Sata > AHCI och Raid.

Permalänk

Du måste ändra till Raid0 innan du installerar windows. Det gör du i bios brukar vara CTRL + J eller I men det ska du ändra i bios under storage configuration till raid, sen starta om så får du se vilka knappar du ska trycka sen skapar du en raid0 av 2 hårddiskar startar med skivan och installerar...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Läs manualen för ditt moderkort, där står det garanterat hur du ska göra. Om det går.

Permalänk
Medlem

Väldigt simplet, det är som de andra säger.. Du går in i BIOS och letar upp RAID någonstans, står i manualen exakt var. När du sen startar om datorn så kommer den att fråga ifall du vill gå in i raidsetup (för mig är det Ctrl+F) väl där inne skapar du RAID 0 med 2 hårddiskar. Vad du sen måste tänka på innan du installerar Windows är att lägga in drivrutiner i installationen. När du gör partitioner får du möjligheten att installera dessa drivrutiner och de måste antingen ligga på en USB-minne eller floppydiskett.
Drivrutinerna finns på din drivrutins-skriva som kom med moderkortet

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Hittar ingenting i bios eller manualen. Har ett ASUS M4n68T kort, någon som har erfarenhet av ett sånt?

Permalänk
Medlem

Httade i BIOS där jag kunde aktivera Raid (nVidia RAID Function)

sen finns de två val nedanför (SATA Controller 0) & (SATA Contoller 1) och om ja aktiverade controller 0 så stod det (SATA1&SATA2 Raid mode)

Har jag nu satt hårdiskarna i raid 0? och när får jag välja storlek på partiotionerna?