Permalänk
Medlem

Tips till server dator

Hej.
Jag har tänkt bygga en server som ska användas till olika områden, främst inom hemsidor
samt HLDS servrar (cs. 1.6).
Har ni några förslag på vilka länkar som har guider som jag kan börja starta med att lära
mig grunden med hur man bygger en egen server?
Jag kommer priotera att bygga en grundlig server (det viktigaste hårdvaror först) och när
jag har mer ekonomisk tillgång kommer jag fortsätta uppgradera till bättre hårdvaror (men
det är längre in i framtiden).
Den största priotering för mig när jag ska bygga upp en server är att den ska vara
tystlåten samt ha en bra grund som jag senare kan bygga vidare på när jag har mer
erfarenhet samt bättre ekonomi.
Så jag är återtacksam om ni kan rekommendera vilka sidor som jag kan börja läsa på samt
vilka hårdvaror (samt chassi osv) ni personligen rekommenderar.

Tacksam för svar.

mvh Lawend

PS. Svar med "GOOGLA!!!" är jag tacksam om ni kan behålla för er själva, för jag behöver
även era personliga erfarenheter och återigen är jag tacksam för seriösa svar DS

Permalänk
Medlem

Du postar i ett forum efter länkar å säger att vi inte ska ge dig tipset googla, eh ja vi skippar det då. (inte för att de kan vara svårt å söka i detta forum)

Googlade tvärt på HLDS
Setup för 32 players
2Mb/s up
PIII 600
512MB ram
10GB hdd

Lägger vi på att du ska köra grafiskt å leka lite me burken å...
Bas för server + Gpu

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Vad jag menade med att jag inte vill ha svar så som "googla!" är att det är ett ignorant
svar istället för att hjälpa till. Jag postade i detta forum eftersom jag tror att ni är
erfarna och kan dela med er av era egenskaper.

Om några andra har direkta egenskaper från
förut eller vet något om detta skulle jag gärna vilja ha lite hjälp :).

Tack!

//Lawend

Permalänk
Medlem

Som sagt, med dina krav så funkar en 3år gammal dator perfa, leta efter nå beg eller köp ny dator á la budget.
En gammal P4 2.8 2GB ram räcker gott å väl för html/ftp,ventrilo/teamspeak,torrent/dc.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt mig att bygga en dator som sagt. Vill inte köpa en eftersom jag ska lära mig bygga en dator.
Jag frågade efter länkar om hur man bygger en server dator och länkar till bra delar som man kan använda så att jag lär mig lite.

Tack!

//Lawend

Permalänk
Medlem

Har tagit till mig lite av din första post och kommit med detta.

Namnl s bmp

Behöver en server dator chassi som gärna inte låter så mycket och kylning. Om ni kan hjälpa till lite vad ni tycker skulle jag uppskatta det.

Permalänk
Skrivet av Lawend:

Har tagit till mig lite av din första post och kommit med detta.

Namnl s bmp

Behöver en server dator chassi som gärna inte låter så mycket och kylning. Om ni kan hjälpa till lite vad ni tycker skulle jag uppskatta det.

Moderkortet i uppgraderingspaketet har ett integrerat grafikkort (740G) så du behöver inte köpa till ett diskret grafikkort.

Uppgraderingspaketet innehåller ett ESD armband så du behöver inte köpa till ett armband.

Samsungs F3 är mkt billigare än Hitachi-disken du har valt (389:- vs 600:-).

Inet bjuder på frakten (https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...).

Permalänk
Medlem

Då ser det ut så här för tillfället.

Namnl s jpg

Något förslag till ett tyst chassi som passar för en server + något bra kylsystem?

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit fram till detta. Namnl s jpg. Vad mer kan man behöva för att bygga en server?

Permalänk

Ett ESD-armband är en god investering om du vill att servern ska vara stabil (ESD-skador är inte roliga).

Sedan finns alltid frågan om man ska köpa vanliga eller ECC-minnen till en server. Personligen hade jag valt ECC-minnen, de har gått ned i pris så pass att de idag inte kostar mycket mer än vanliga, tyvärr har inte inet några DDR3/ECC-minnen.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog jag skippar ECC minnen ( de är för läskiga ). Behöver man något annat som ett pack skruvar? Isåfall vad?

Permalänk

Ser att du har glömt nätagg, personligen hade jag valt FSPs 400W APN för 328:- (FSP 400-60APN Bulk 400W - Inet.se), Corsairs CX 400 finns oxå till kampanjpriset 349:- (Corsair CX 400W 80+ KAMPANJ - Inet.se).

Men sedan har du nog fått med allt. Det bör följa med ett pack skruvar med chassit, det bör följa med åtminstone en SATA-datakabel till moderkortet, osv. Om du är osäker skulle jag tro att du kan googla dig fram till en review på chassi resp moderkort för att se vad som ingår i förpackningarna.

Permalänk
Medlem

Tackar, äre någon större skillnad mellan dessa 2 olika nätagg?

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte eventuellt uppgradera min stationära dator med mer ram minne. Som jag har förstått så måste man ha jämna ram minnen m.a.o. kan man inte ha en som är 4gb och en som är 2gb ram minne?

Jag har fyra platser för ram minnen, jag har 2x 2gb. men om jag vill ha 8gb kan jag ha 4x 2gb? eller måste jag köpa en sticka på 8gb?

Jag kör windows vista x64.

Tacksam för svar ASAP, kommer inhandla grejerna så snarast som möjligt.

Permalänk

Kvalitetsmässigt är de likvärdiga. Corsair-agget har fler kontakter (antalet framgår hos inet) så om du ska koppla in många enheter kan Corsair vara det bättre valet.

Permalänk

För att utnyttja dual-channel (Dual-channel architecture - Wikipedia, the free encyclopedia) måste du köra minnesstickorna i par, alla minnesstickor behöver inte vara samma storlek, bara minnesstickorna inom samma par måste vara av samma storlek (du kan t.ex. ha 4 stycken 2 GB-stickor, eller 2 stycken 4 GB-stickor och 2 stycken 2 GB-stickor, eller 2 stycken 2 GB-stickor och 2 stycken 1 GB-stickor, osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

För att utnyttja dual-channel (Dual-channel architecture - Wikipedia, the free encyclopedia) måste du köra minnesstickorna i par, alla minnesstickor behöver inte vara samma storlek, bara minnesstickorna inom samma par måste vara av samma storlek (du kan t.ex. ha 4 stycken 2 GB-stickor, eller 2 stycken 4 GB-stickor och 2 stycken 2 GB-stickor, eller 2 stycken 2 GB-stickor och 2 stycken 1 GB-stickor, osv).

Men hur mycket ram minne klarar en windows vista 64-bit maximalt?

Tack för svaren och länken, jag kommer läsa på den ikväll.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

[...]
Lägger vi på att du ska köra grafiskt å leka lite me burken å...
Bas för server + Gpu

Om jag ser rätt har moderkortet redan integrerat grafikkort så det dedikerad är överflödigt.
Vill du tysta ner servern köp en kylare
Har du csn-kort kommer du åt windows server 2008 r2 x64 gratis.