Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaemz:

Hej. Har några frågor angående denna modell. Finns säkert besvarade men många sidor att kolla igenom.

Står o väljer mellan denna och Asus u35jc. Hur är batteritiden på denna om man kör med intelgrafiken? Hur är ljudnivån med fläkt osv? Går fläkten mkt när man kör med intelgrafik respektive ati?

Ni som har köpt denna, har ni hittat något ni inte gillar som jag borde överväga innan jag väljer?

Har varit o kollat på båda o tycker skärmen var bättre på denna jämfört med asus, plus bättre grejer för samma pris.

Tack för hjälpen.

Batteritiden är inte 8 timmar iallafall. Inte användbara timmar. Snarare kanske 5-6 timmar du är riktigt snål.
Fläktarna går relativt tyst med Intelgrafiken och högre med ATI inkopplat (såklart beroende på vad du gör) men också vilket energischema som är aktivt (passiv fläkt kontra aktiv). Jag tror datorn är tystare än många andra.

Tangentbordet som jag nu vant mig vid och skärmen är 2 saker som jag kan kände mig tveksam till en början. Skärmen är fortfarande kass men en vanesak så klart. Tangentbordet på min brors UL30VT är skönare tycker jag. Det trådlösa nätverkskortet är ingen höjdare heller och original hårddisken är inte den snabbast. Ljudet tycker jag är mediokert men har inte förväntat mig mer så det är inget jag klagar på :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Funkar den inte?

Den låter mycket och drar ström men jag vettefan om den suger upp något skräp (den blåser inte bort något heller om det är det som är tanken).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Den låter mycket och drar ström men jag vettefan om den suger upp något skräp (den blåser inte bort något heller om det är det som är tanken).

Haha, låter bra

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Liath:

Batteritiden är inte 8 timmar iallafall. Inte användbara timmar. Snarare kanske 5-6 timmar du är riktigt snål.
Fläktarna går relativt tyst med Intelgrafiken och högre med ATI inkopplat (såklart beroende på vad du gör) men också vilket energischema som är aktivt (passiv fläkt kontra aktiv). Jag tror datorn är tystare än många andra.

Tangentbordet som jag nu vant mig vid och skärmen är 2 saker som jag kan kände mig tveksam till en början. Skärmen är fortfarande kass men en vanesak så klart. Tangentbordet på min brors UL30VT är skönare tycker jag. Det trådlösa nätverkskortet är ingen höjdare heller och original hårddisken är inte den snabbast. Ljudet tycker jag är mediokert men har inte förväntat mig mer så det är inget jag klagar på :).

Den angivna batteritiden på 8h är absolut max, alltså lägsta ljusstyrka på skärmen, inget wifi, osv.

I princip alla tillverkare uppger max batteritid på samma sätt.

Permalänk

Fick en stöt när jag råkade ta på ena USB uttaget, är det normalt?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Hallå. Jag hade tänkt köpa mig en 3820 i veckan men läste på Engadget att det ska komma nya versioner alldeles strax.
Acer Aspire TimelineX series updated with new processor options -- Engadget

Vad kommer skillnaden vara mot nuvarande varianter? Bör jag vänta på dem eller köpa en som finns redan nu?

Permalänk
Medlem

grabbar, jag drog en clean install o installerade win7 Pro x64, allt funkar fintfint men jag stör mig på vissa smådetaljer. Jag laddade ner alla nödvändiga drivrutiner från acers hemsida osv, har gjort win update, men jag får varken bluetooth eller kamera drivers att fungera, för enligt drivern "så finns det ingen enhet i datorn", dvs att jag inte har bluetooth eller kamera, vilket inte är sant. Skulle någon kunna hjälpa mig

En annan snabbfråga Om jag får för mig att formatera om min dator och installera tillbaka till fabriksinställningarna, kan jag utgå från den "dolda" partitionen, dvs den partition som är reserverad för OEM. Om ja, vilken knapp skall man trycka på trycka på vid start-up?

En sista fråga (jag vet att jag börjar bli jobbig..). Om jag installerar en annan OS, gäller garatin fortfarande?

Mycket tacksam för era svar

Permalänk
Medlem

För att installera BT ordentligt måste du aktivera BT-enheten. Detta gör du genom att trycka Fn+F3 förutsatt att du installerat Launch Manager. Om du inte har det är det läge att göra det, finns på Acers hemsida där du httar drivrutinerna.

Kameran har jag tyvärr inte koll på.

Permalänk
Skrivet av DasErdbeerkuchen:

Hallå. Jag hade tänkt köpa mig en 3820 i veckan men läste på Engadget att det ska komma nya versioner alldeles strax.
Acer Aspire TimelineX series updated with new processor options -- Engadget

Vad kommer skillnaden vara mot nuvarande varianter? Bör jag vänta på dem eller köpa en som finns redan nu?

Ah va fan, just när jag hade bestämt mig för att slå till. "being injected with more standard voltage Core i3 and i5 processor options" står det iofs bara om 3820T så det känns som att det kanske är läge att köpa ändå.

Permalänk
Medlem

Postar detta än en gång...

Har två frågor igen.

Fläkten/fläktarna: Är det normalt att de ska ge ett svagt och "ganska ojämnt" vinande/surrande? (låter ganska ojämnt om jag ska uttrycka mig så).

"Skalet": När man fäller upp skärmen så knakar det rätt mycket. Det är väl normalt antar jag. Jag fäller upp skärmen med ena handen som jag håller vid mitten, och den andra håller jag emot så att datorn inte lyfts bakåt.

Och ibland (inte ofta) hör jag ett ganska högt "knakande". Låter det så för er också? OCH när datorn har varit i Sleep Mode, så hör jag detta "höga knakandet" när jag slår på datorn igen.

Ursäktar för möjligtvis dålig formulering, jag hoppas ni förstår.

Mvh.

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Fick en stöt när jag råkade ta på ena USB uttaget, är det normalt?

Aldrig råkat ur för det själv, men det är ju ström i USB uttag, dock endast 5v om jag inte minns fel.

Det var säkert statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippan:

För att installera BT ordentligt måste du aktivera BT-enheten. Detta gör du genom att trycka Fn+F3 förutsatt att du installerat Launch Manager. Om du inte har det är det läge att göra det, finns på Acers hemsida där du httar drivrutinerna.

Kameran har jag tyvärr inte koll på.

Tack gubben, fick det att fungera till slut, inklusive kameran Tusen tack!

Permalänk
Medlem

ang att få en stöt via usb.

har vart med om att datorn startar om vid beröring av usb och att känna svag spänning när man tagit på dom...

min brorsas htpc gjorde så att den startade om varje gång.. men då hade han nåt som var felkopplat i chassit,,

aldrig hört om detta på bärbara dock..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Ska köpa en 3820gt nu hade jag tänkt.
Kollar på dessa 2 modeller:
1. Acer TimelineX AS3820TG-5454G32N 13,3-tums laptop med Core i5-teknik och bra grafik! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum
och
2. Acer TimelineX AS3820TG-5454G50N 13,3-tums TimelineX med 11,5+ tim batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Skillnaden på dessa, vad jag kan se, är batteritiden och storlekern på hårddisken.
Har sett på dator nr 2 att batteriet sticker ut något enormt!!
Hur ser batteriet ut på dator nr 1? Inte lika stort hoppas jag! Har någon bild?

Tack

/Viktor

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 || Intel Core 2 Duo E6750 || Asus 8800gt 512mb || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB || 74 gb raptor 2* Seagate barracuda 200 gb ||

Permalänk
Skrivet av Thlumman:

Ska köpa en 3820gt nu hade jag tänkt.
Kollar på dessa 2 modeller:
1. Acer TimelineX AS3820TG-5454G32N 13,3-tums laptop med Core i5-teknik och bra grafik! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum
och
2. Acer TimelineX AS3820TG-5454G50N 13,3-tums TimelineX med 11,5+ tim batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Skillnaden på dessa, vad jag kan se, är batteritiden och storlekern på hårddisken.
Har sett på dator nr 2 att batteriet sticker ut något enormt!!
Hur ser batteriet ut på dator nr 1? Inte lika stort hoppas jag! Har någon bild?

Tack

/Viktor

Här är 6 cells batteriet: http://www.sweclockers.com/galleri/5748-acer-timelinex-3820tg

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thlumman:

Ska köpa en 3820gt nu hade jag tänkt.
Kollar på dessa 2 modeller:
1. Acer TimelineX AS3820TG-5454G32N 13,3-tums laptop med Core i5-teknik och bra grafik! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum
och
2. Acer TimelineX AS3820TG-5454G50N 13,3-tums TimelineX med 11,5+ tim batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Skillnaden på dessa, vad jag kan se, är batteritiden och storlekern på hårddisken.
Har sett på dator nr 2 att batteriet sticker ut något enormt!!
Hur ser batteriet ut på dator nr 1? Inte lika stort hoppas jag! Har någon bild?

Tack

/Viktor

lilla batterietsticker ej ut, ser ut så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

lilla batterietsticker ej ut, ser ut så här http://server3.uploadit.org/files/baxer19-IMG_0066.JPG

Tack, då slår jag nog till på den!

/Viktor

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 || Intel Core 2 Duo E6750 || Asus 8800gt 512mb || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB || 74 gb raptor 2* Seagate barracuda 200 gb ||

Permalänk

Vad för väska rekommenderar ni att man införskaffar? Jag köpte en 13" väska från golla från inet idag, dock så tycker jag den är lite liten för man får trycka ner sista hörnet av datorn ;). Detta trots att tjejen i kassan sagt att den ska passa (jag kollade aldrig måtten utan litade på det hon sa).
Jag är inte ute efter någon "stor" väska som man även kan lägga laddaren i, utan någon mindre väska alternativt sleeve.

Har batteriet någon typ av "inkörningsperiod" innan man når full kapacitet/batteritid? Jag körde på batteri för första gången idag (6cell), med diskret grafik och lägsta ljusstyrkan så når jag enligt windows beräkning knappt fyra timmar? Wlanet är visserligen på, men det ska väl räcka längre trots det?

Permalänk
Medlem

Fläkten/fläktarna: Är det normalt att de ska ge ett svagt och "ganska ojämnt" vinande/surrande? (låter ganska ojämnt om jag ska uttrycka mig så).

"Skalet": När man fäller upp skärmen så knakar det rätt mycket. Det är väl normalt antar jag. Jag fäller upp skärmen med ena handen som jag håller vid mitten, och den andra håller jag emot så att datorn inte lyfts bakåt.

Och ibland (inte ofta) hör jag ett ganska högt "knakande". Låter det så för er också? OCH när datorn har varit i Sleep Mode, så hör jag detta "höga knakandet" när jag slår på datorn igen.

Permalänk
Skrivet av Allexx:

Fläkten/fläktarna: Är det normalt att de ska ge ett svagt och "ganska ojämnt" vinande/surrande? (låter ganska ojämnt om jag ska uttrycka mig så).

Vet inte riktigt hur ditt låter, men jag tycker mina fläktar går jämnt.

Citat:

"Skalet": När man fäller upp skärmen så knakar det rätt mycket. Det är väl normalt antar jag. Jag fäller upp skärmen med ena handen som jag håller vid mitten, och den andra håller jag emot så att datorn inte lyfts bakåt.

Knakar ingenting för mig. Har testat flera gånger.

Citat:

Och ibland (inte ofta) hör jag ett ganska högt "knakande". Låter det så för er också? OCH när datorn har varit i Sleep Mode, så hör jag detta "höga knakandet" när jag slår på datorn igen.

Vars kommer knakandet ifrån? Kanske är hårddisken? Hör inget sånt, men jag har en SSD i min.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Mjo, angående fläktarna så kanske de ändrar varvtal titt som tätt. Antagligen bara jag som inbillar mig :p.

Och angående knakandet vid uppfällning av skärm: Min enhet är ganska ny fortfarande, så det kanske inte "vant sig riktigt".

Knakandet som uppstår ibland kan mycket väl vara det att hårddisken sätts igång. Jag hörde detta ljud strax efter uppstart.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexx:

Tack för svar!

Mjo, angående fläktarna så kanske de ändrar varvtal titt som tätt. Antagligen bara jag som inbillar mig :p.

Och angående knakandet vid uppfällning av skärm: Min enhet är ganska ny fortfarande, så det kanske inte "vant sig riktigt".

Knakandet som uppstår ibland kan mycket väl vara det att hårddisken sätts igång. Jag hörde detta ljud strax efter uppstart.

Mvh.

Angående fläktarna så kan jag säga att mina fläktar bara surrar någon sekund lite då och då när jag sitter och surfar, dvs de är avstängda 99% av tiden, kanske det du menar?

Permalänk
Medlem

Funderar på att stoppa in en ssd när jag köper min 3820tg (80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se)
Hur Installerar jag då win7? det finns ju ingen optisk enhet!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 || Intel Core 2 Duo E6750 || Asus 8800gt 512mb || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB || 74 gb raptor 2* Seagate barracuda 200 gb ||

Permalänk
Medlem

USB-minne, det står i nån tråd här hur man gör.. windows 7 USB DVD download tool heter det du ska ha tror jag...

alternativt så kör du med en extern DVD.. men de är dyra och inte så vanliga, kanske du kan låna någons ?

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thlumman:

Funderar på att stoppa in en ssd när jag köper min 3820tg (80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se)
Hur Installerar jag då win7? det finns ju ingen optisk enhet!

Jag fick lov att köpa ett usb minne på 4gb för typ 128 kr när jag skulle installera ett fresh windows 7 :). Enda gången jag önskade att skiten hade dvd men har aldrig behövt efter det :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Avstängd

Mina damer och herrar, kollegor och slavar, fula som snygga, tjocka som smala etc etc!

Jag tänkte passa på att meddela er att ett nytt BIOS är ute på Acers hemsida, inte just idag kom det ut så det finns folk som eventuellt redan har uppdaterat. Men den har versionsnummer 1.17.

1: Update VGA bios to support 2GB VRAM. (2GB VRAM versions coming? Don't really see the benefits from that with such low resolutions).
2: Patches D2D process
3: Updated kernel code to 1.00.60 (to support newer CPU's?).

Det är uppdateringarna, taget från en member på Notebookreview.com. Inga stora saker som sker men kanske stabiliserar för något för en del, vem vet.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Allstaar: Intressant! Synd att uppdateringen i sig hade så tråkiga nyheter bara ^^

Min 3820TG gjorde en lustig grej igår när jag startade om den. Den ändrade enhetsbeteckningen för C: till E:, och gjorde istället Återställningspartitonen till C:, så min dator vägrade boota. Var lätt att fixa med CMD > DISKPART, men ändå...

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Hej!

Jag fick min 3820TG igår, den med 9-cellsbatteri. Jag började med att göra en ren installation av Win 7 x64 pro, vilket ledde till att jag inte hade något nätverk alls. Det löste jag, men nu funderar jag vilka drivrutiner/program jag ska installera. Vill ju inte gå miste om något, men samtidigt vill jag inte ha massa skräp

Har vi någon wiki-style lista med tips och sånt? Eller har varje dator olika komponenter? Min hade t.ex. Broadcom wifi, när många andra verkar ha Atheros (men det kanske bara är i USA?). Jag såg också att det fanns en rykande färsk BIOS, någon som testat?

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

hej, jag undrar om man kan göra en ren installation av windows men ha kvar recovery partitionen? alltså att man formaterar allt förutom recovery?
Tänkte mest om man säljer datorn senare så kan man återställa den till fabriksinställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av veijdar:

hej, jag undrar om man kan göra en ren installation av windows men ha kvar recovery partitionen? alltså att man formaterar allt förutom recovery?
Tänkte mest om man säljer datorn senare så kan man återställa den till fabriksinställningar.

Japp det går utan problem. Jag använde mig utav gparted som jag drog in på en USB. Bootade tog bort och gjorde om men lät recovery partitionen vara kvar. Funkar utan problem.