Permalänk
Medlem

CyberOC - Överklockningstråd

Jag (Dz2) och Oggyoc (och medhjälpare ). Är två, lite för nördiga sextonåringar som går andra ring på Cybergymnasiet i malmö.
Vi har klockat lite under våra unga år med blandade resultat. Men vi tänkte..att.. vafan.. vi prövar oss på något riktigt. Så att här kommer resultat från vårt första OC med torris. Det är inga super resultat. Men ha gärna överseende. Det är första gången. Vi var inte heller ute efter några särskilt höga resultat just för att mest testa och göra oss bekanta med torris och problemen som det medför (Kondens etc).
Nåja, slutpratat! Här kommer det!

Rigg;
Intel Core i7 920 C0.
3GB Corsair XMS 1600Mhz
XFX Radeon 5870 / MSi Lightning 5870
Seasonic 700W
Gigabyte X58 UD5

*Sucess*

Bra med en flickvän som kan plocka bort isolerieng =)<3

Resultat
CyberOC's 8sec 486ms SuperPi run with Core i7 920 @ 4822.2MHz
Kommer mer .. inom kort

Permalänk
Medlem

*Reserverar andra posten*

Permalänk
Medlem

*Reserverad tredje plats*

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Entusiast

Skoj med fler folk som testar sub zero. Några grejer jag vill påpeka är att ni använt på tok för mycket aceton, det räcker med några cl som täcker botten av poten samt 3-4 cm upp. Nu tror jag att ni haft stora problem med att poten kokar över vid load. Sedan vete tusan hur ni tänkte med minnestimings? Cpu klock är helt ok!

Permalänk

Festligt!
Hoppas man kommer se fler resultat från er i fortsättningen.

Några små tips bara, aceton är bättre än t-röd då t-röd fryser tidigare. Sedan var det på tok för mycket t-röd.
Nu vet jag att det finns folk jag benchat med som tycker jag har onödigt lite aceton i men jag får bäst resultat med runt en fyra-sexa aceton. Nu var iof er temperatur fin men jag tror den kan förbättras genom att ha mindre aceton i.

Hoppas jag inte lät negativ, se det som ett tips ni kan testa om ni vill. ;)'

Edit: Som Markus säger bör ni nog kolla över minnena nästa gång, kan ge mycket, speciellt i 32m.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Skoj med fler folk som testar sub zero. Några grejer jag vill påpeka är att ni använt på tok för mycket aceton, det räcker med några cl som täcker botten av poten samt 3-4 cm upp. Nu tror jag att ni haft stora problem med att poten kokar över vid load. Sedan vete tusan hur ni tänkte med minnestimings? Cpu klock är helt ok!

Gällande minnestimings, vi hade tyvärr väldigt med begränsat med tid och det finns en hel del att justera där. Som du ser kör vi inte ens specificerad hastighet på minnena.

Tack för feedbacken båda två Vi ska göra om detta med bättre moderkort, nätaggregat och med mera tid, samt ta till era goda råd såklart.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Festligt!
Hoppas man kommer se fler resultat från er i fortsättningen.

Några små tips bara, aceton är bättre än t-röd då t-röd fryser tidigare. Sedan var det på tok för mycket t-röd.
Nu vet jag att det finns folk jag benchat med som tycker jag har onödigt lite aceton i men jag får bäst resultat med runt en fyra-sexa aceton. Nu var iof er temperatur fin men jag tror den kan förbättras genom att ha mindre aceton i.

Hoppas jag inte lät negativ, se det som ett tips ni kan testa om ni vill. ;)'

Edit: Som Markus säger bör ni nog kolla över minnena nästa gång, kan ge mycket, speciellt i 32m.

Vi hade ingen problem med att T-röd frös eller att det kokade hmm (?).
Blir det inte en form utav flagg/smuts i botten av poten när man kör med aceton?

Nåväl, tack för tipsen! Som oggyoc sa. Vi tar jättegärna emot konstruktiv kritik från er som har lite mer erfarenhet

Permalänk
Casemod-mästare

trevligt, ser bra ut! men det enda jag reagerade på var att du hade väldigt mycket aceton/t-röd men det har redan Markus och Fredrik redan sagt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dz2:

Vi hade ingen problem med att T-röd frös eller att det kokade hmm (?).

Koka är ett aningens felaktigt uttryck, men det beskriver fenomenet ganska bra. Vid hög load förångas mycket torris vilket får aceton/t-röden att bubbla pga av all gas som vill uppåt och ut från poten. Är inte alldeles trevligt när det börjar skvätta aceton över moderkort m.m. Belastade ni inte hårdare än super pi var det inget problem, men det blir jävligare när man kör 06/vantage cputest. Med lagoma mängder aceton slipper man problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Koka är ett aningens felaktigt uttryck, men det beskriver fenomenet ganska bra. Vid hög load förångas mycket torris vilket får aceton/t-röden att bubbla pga av all gas som vill uppåt och ut från poten. Är inte alldeles trevligt när det börjar skvätta aceton över moderkort m.m. Belastade ni inte hårdare än super pi var det inget problem, men det blir jävligare när man kör 06/vantage cputest. Med lagoma mängder aceton slipper man problemet.

Aha,okej Tack så mycket.
Men, kan man köra torris ända upp till kanten då? Eller är det icke lönt? Låta det va precis under ytan? dvs ganska lite i botten

Permalänk

Låt säga att man häller i en sexa aceton och fyller på med is några centimeter över vätskelinjen då blir det nog optimalt för dig. Se till att hålla det kompakt istället, använt något för att krossa det i botten samt röra runt. Jag använder alltid 3mm pellets och då kan man bara fylla hela röret och låta det stå eftersom det ändå inte finns luftrumm. Mer i röret ger ju en bra buffert men bidrar inte till bättre temp.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
OC-guru

Riktigt kul att se fler som provar på extrem kylning! För mig räckte det med torris två sessioner, därefter har det varit kväve och kaskad för hela slanten

Permalänk
Medlem

Man ska ha råd med kväve också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Man ska ha råd med kväve också

Precis.. Det blir inte så mycket pengar över när man lever på studiebidrag...