Permalänk
Medlem

Tyst nätagg i 500kr-klassen

Hej alla kunniga,
tänkte be om råd gällande val av nätagg till mitt nya spelsystem.

Systemet kommer bestå av ett i5 760, GTX 460 1gb OC, 4gb DDR3, 1TB Spinpoint F3 samt dvd-brännare. Det räcker med ett 450-500w nätagg så vitt jag förstått det? Allt kommer sitta i ett Fractal Design Define R3 chassi och jag är ute efter lägsta möjliga ljudnivå. Spel som ska spelas är WoW, Diablo 3, eventuellt SCII samt en hel del HD-filmtittande.

Jag har tittat på Fractal Integra, Fractal Tesla samt OCZ ModXStream Pro 500w. Vilken av dessa skulle ni rekommendera och som håller lägst ljudnivå? Kanske har jag missat ett annat nätagg som ni hellre rekommenderar?

Tacksam för svar! <3

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Corsair VX450 också.. lite mer än 500:- men som silentpcreview.com säger "Like the HX series, it's among the quietest fan-cooled PSUs we've tested.". Förvisso är det ett tag sedan dom gjorde detta test.. men dom är jädritt petiga med ljudet där! Annars tror jag Teslan är hyfsat snäll på ljudet i lägre belastning, du kan ju kolla vad dom tycker här på Swec i sina tester av nätagg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ta en titt på Corsair VX450 också.. lite mer än 500:- men som silentpcreview.com säger "Like the HX series, it's among the quietest fan-cooled PSUs we've tested.". Förvisso är det ett tag sedan dom gjorde detta test.. men dom är jädritt petiga med ljudet där! Annars tror jag Teslan är hyfsat snäll på ljudet i lägre belastning, du kan ju kolla vad dom tycker här på Swec i sina tester av nätagg.

Det bör inte vara några problem med kabellängden för att kunna gömma kablarna bakom moderkortsplåten i ett Define R3 chassi?

Permalänk
Medlem

Låt säga att valet ligger mellan:
OCZ ModXStream Pro 500W - Inet.se
Fractal Design Integra 500W - Inet.se
Fractal Design Tesla 450W 80+ - Inet.se
Corsair VX 450W 80+ - Inet.se

Håller de flesta med som lacrits att det är VX450 man ska köra på om man är ute efter lägst ljudnivå? OCZ agget hade ju en ganska stor fläkt men den är relativt ny, kanske inte många som hunnit testa det?

Permalänk
Avstängd

Cougar A 400W - Inet.se Detta låter också väldigt intressant.
(Finns 450W med Cougar A 450W - Inet.se)

Äger själv CX400 och det är också knäpptyst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta av dom aggen kör ganska låga varv på sina fläktar vid under 50% belastning.. Det är hur det låter när dom varvar upp som kommer avgöra vilken som är tyst och inte tyst. Har för mig att OCZ modx låter en hel del när den varvar upp.. likadant sa Swec om Interga 500 i sitt test. VX450 verkar inte börja låta nått nämnvärt förrän den närmar sig 350W belastning. Hittar inga riktigt bra ljudtester på dom övriga aggen.. Swec har iaf uttalat sig om att Teslan är ganska snäll under ca 50% last..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se istället för VX450?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Klarar CX400 att driva det system jag vill ha?
Och vart är dessa Swec-tester ni refererar till?

screamin-daemon: Ja det är ju klart mer prisvärt! Antar att det inte ska låta mer än motsvarande 450w nätagg bara för att det har mer kraft i sig?

Edit: Hittade testet. http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cebius:

screamin-daemon: Ja det är ju klart mer prisvärt! Antar att det inte ska låta mer än motsvarande 450w nätagg bara för att det har mer kraft i sig?

Edit: Hittade testet. http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Ne,j oftast är det precis tvärtom. Ett litet aggregat som får ge max, får jobba hårdare och blir därför varmare. Jag skulle gå på Corsair 550 iaf.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Corsair VX 550 kan faktiskt möjligen vara lite ljudligare än VX 450, då det baseras på en annan plattform... Inte omöjligt att den har en mer aggressiv fläktkontroller.

VX550 är byggd av CWT, medan 450 är ett Seasonicbygge:
Corsair VX550W Power Supply Review Review

Dock definitivt ett bra och prisvärt agg!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Varför inte Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se istället för VX450?

Jag tycker det finns en stor skillnad.. VX450 är byggt av Seasonic och VX550 är byggt av CWT.

[EDIT] .. Ja, "Roger W" hann påpela skillnaden medan jag var på dass!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Så summa summarum, Corsair VX450 är ett stabilt nätagg som dessutom inte kommer låta mycket i ett Fractal Design Define R3-chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Så summa summarum, Corsair VX450 är ett stabilt nätagg som dessutom inte kommer låta mycket i ett Fractal Design Define R3-chassi?

Korrektamundo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Så summa summarum, Corsair VX450 är ett stabilt nätagg som dessutom inte kommer låta mycket i ett Fractal Design Define R3-chassi?

Dessutom en klass över de övriga samt håller lägre ljudnivå till en betydligt högre belastning än t.ex. CX400. Kan varmt rekommendera alla Corsair nätagg som är gjorda av Seasonic.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Låter superbt! Och jag antar att det inte skulle ha ett problem att driva mitt Define R3 med 2x 120mm fläktar som följer med, i5 760 2,8ghz, 4gb DDR3, 1st sata 1TB hårddisk, DVD-brännare, Gigabyte GTX 460 1gb OC och en Noctua CPU-kylare med 2st 92mm fläktar? Minns inte exakt vad den fläkten hette nu men kostar ca 450kr på Inet.se.

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Låter superbt! Och jag antar att det inte skulle ha ett problem att driva mitt Define R3 med 2x 120mm fläktar som följer med, i5 760 2,8ghz, 4gb DDR3, 1st sata 1TB hårddisk, DVD-brännare, Gigabyte GTX 460 1gb OC och en Noctua CPU-kylare med 2st 92mm fläktar? Minns inte exakt vad den fläkten hette nu men kostar ca 450kr på Inet.se.

Nix, inga problem. Det kommer dock inte orka med ett till GTX 460 om du funderar på SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Nix, inga problem. Det kommer dock inte orka med ett till GTX 460 om du funderar på SLI.

Ingen fara, jag ska inte köra SLI.

Möjligtvis att de skulle klara av en till hårddisk eller ett ljudkort i framtiden?

Permalänk
Medlem

Jaja du har mycket watt över och en mekanisk disk drar 10w load och en SSD drar 2-3w, Ljudkort vettefan man det ligger i samma klass säkert och fläktar drar inte mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Ingen fara, jag ska inte köra SLI.

Möjligtvis att de skulle klara av en till hårddisk eller ett ljudkort i framtiden?

skulle köpt OCZ agget jag pga av att det är modulärt

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

skulle köpt OCZ agget jag pga av att det är modulärt

Du glömde nog bort att det skulle vara tyst..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du glömde nog bort att det skulle vara tyst..

och att kvalitet går före om kablar är löstagbara eller inte

Permalänk
Medlem

Om nu bara Inet skulle kunna fungera igen så jag kan lägga min order på datorn!
Bör jag lämna en kommentar om att jag vill att de ställer in systemet så att det körs på lägsta möjliga ljudnivå? T.ex. ställa in motstånden, dölja kablarna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du glömde nog bort att det skulle vara tyst..

ja vem har sagt att det är högljutt? och sen äre inte så väldans dålig kvalité

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

ja vem har sagt att det är högljutt? och sen äre inte så väldans dålig kvalité

Det är inte dåligt men långt ifrån Corsair. Under hardwaresecrets tester så hade de en hel del problem med modstream som stängde ned sig under load och ett sånt nätagg hade jag ställt mig tveksam till när det finns Corsair för 100 kr mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Byggde ihop en dator åt en kompis idag. Han hade köpt just Corsair VX550 från inet. Vi hann och spela, köra intel burntest, 3d mark och lite annat. Hörde aldrig nätdelen varva upp. Körde med öppen miljö just för att ha koll på nätdelen (och annat).

Iofs. var det inget effektkrävande system.....

AMD X6 1055T lätt trimmad
Intel SSD
Nån tråkig gammal HDD
Cooler master 212 kylare plus org. fläkt
2 scythe 1200 varv fläktar plus en fractal design
Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det är inte dåligt men långt ifrån Corsair. Under hardwaresecrets tester så hade de en hel del problem med modstream som stängde ned sig under load och ett sånt nätagg hade jag ställt mig tveksam till när det finns Corsair för 100 kr mer.

har själv haft VX550 och det började låta illa redan efter 1,5 år :/ fläkten lät även under idle så

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Von_OttO:

har själv haft VX550 och det började låta illa redan efter 1,5 år :/ fläkten lät även under idle så

Det låter ju inget vidare..... Då måste man ha lite koll på kompisens dator :-/ Iofs. kan det ju hända dyrare nätaggregat med.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det låter ju inget vidare..... Då måste man ha lite koll på kompisens dator :-/ Iofs. kan det ju hända dyrare nätaggregat med.

kan ha haft otur iofs inge fel på nätagget förövrigt iaf

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem

Annars får man väl slänga i ett Ace istället, då kan man sova lugnt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Annars får man väl slänga i ett Ace istället, då kan man sova lugnt.

+ varmt och skönt i brasan som bildas bredvid

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |