Hittar inte HDD vid nyinstallation. (HP G5000)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hittar inte HDD vid nyinstallation. (HP G5000)

Tjena!

Har ett problem med min laptop, skall formatera den och installera XP ist för Vista då vista inte alls fungerar som det skall (Fast man fick med det vid köp av datorn)

Men till problemet, när jag kört XP skivan.. Kommit in i setupen och skall komma till den del där man skapar partitioner så står det bara;

"Setup did not find any hard disk drives installed in your computer".

Jag har gått in i bios, Hddn finns där.. det går även att använda datorn som vanligt då jag bootar den utan xp skivan i.

Jag har testat att resett bios samt plockat ur alla USB enheter.

Till sist märket på datorn: HP G5000

Permalänk
Medlem

Re: Hittar inte HDD vid nyinstallation. (HP G5000)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Tjena!

Har ett problem med min laptop, skall formatera den och installera XP ist för Vista då vista inte alls fungerar som det skall (Fast man fick med det vid köp av datorn)

Men till problemet, när jag kört XP skivan.. Kommit in i setupen och skall komma till den del där man skapar partitioner så står det bara;

"Setup did not find any hard disk drives installed in your computer".

Jag har gått in i bios, Hddn finns där.. det går även att använda datorn som vanligt då jag bootar den utan xp skivan i.

Jag har testat att resett bios samt plockat ur alla USB enheter.

Till sist märket på datorn: HP G5000

XP hittar inte S-ata diskarna. Finns mycket info på nätet. Googla runt lite...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har hittat en tråd via google där de står att man ska lägga in sata drivers på ett usb minne osv, har gjort detta, tryckt på F6 i installen, och kommit fram till den delen där man ska installera sata drivern.

Då hittar inte installen USB minnet, om jag ignorerar detta och går vidare så vill installen att jag ska installera windows på USB minnet istället.

Detta är rätt rörigt för mig just nu.

Ska ja installera drivrutinerna för sata via bios eller något före jag kör windows installen ?

Permalänk
Medlem

Du är..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Har hittat en tråd via google där de står att man ska lägga in sata drivers på ett usb minne osv, har gjort detta, tryckt på F6 i installen, och kommit fram till den delen där man ska installera sata drivern.

Då hittar inte installen USB minnet, om jag ignorerar detta och går vidare så vill installen att jag ska installera windows på USB minnet istället.

Detta är rätt rörigt för mig just nu.

Ska ja installera drivrutinerna för sata via bios eller något före jag kör windows installen ?

Du är på rätt spår. S-ATA diskarna kom efter Windows XP och det är därför det inte finns stöd för dom i operativsystemet. Det finns lite olika möjligheter.
1. Du installerar med en XP skiva där servicepack 2 finns med, då finns det stöd för S-ATA, detta torde vara det enklaste.
2. Du bakar in drivrutiner för S-ATA i en XP skiva med hjälp av slipstream, finns en guide på detta forum, vet dock inte var så du får använda "sök" funktionen. (tror guiden ligger i NX9420 tråden)
3. Om du har en disketenhet så sparar du drivrutinerna på en disk (ej cd) och installerar från dom när den frågar efter drivers.

Du kan testa med USB minne om du väljer att bota från dom i Bios men jag vet faktiskt inte om detta funkar eller hur det funkar.

Hoppas det löser sig, jag vet att det finns dom som är bättre än mig på detta i forumet här, dock kanske dom sover just nu när man behöver dom som bäst

Lycka till
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Samma problem

Har också en HP G5050EA , har bytt ut en defekt Sata hårddisk och kan inte installera ett nytt OS, varken
XP eller Vista. Har försökt med slipstreamad XP och drivers för Sata inlagda, hittar ingen hårddisk efter omstarten,
går bra att formatera samma HDD i förinstallationen och skriva ner filerna till denna, efter omstart blir
det felmeddelande. Har försökt med att ha drivers för Sata på USB diskdrive efter F6 , men den måste tydligen ligga på en intern diskdrive A: för att detta skall funka.

Vista är i stort sett samma sak , här får man dock möjlighet att läsa in Sata drivers ifrån USB , men det funkar i
alla fall inte , fel drivers möjligen.
Har även ställt om HDD från enable to disable native Sata i Bios , men ingen förändring.

Vad har jag förbisett ?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerone:

Har också en HP G5050EA , har bytt ut en defekt Sata hårddisk och kan inte installera ett nytt OS, varken
XP eller Vista. Har försökt med slipstreamad XP och drivers för Sata inlagda, hittar ingen hårddisk efter omstarten,
går bra att formatera samma HDD i förinstallationen och skriva ner filerna till denna, efter omstart blir
det felmeddelande. Har försökt med att ha drivers för Sata på USB diskdrive efter F6 , men den måste tydligen ligga på en intern diskdrive A: för att detta skall funka.

Vista är i stort sett samma sak , här får man dock möjlighet att läsa in Sata drivers ifrån USB , men det funkar i
alla fall inte , fel drivers möjligen.
Har även ställt om HDD från enable to disable native Sata i Bios , men ingen förändring.

Vad har jag förbisett ?????

Problemet löst!
Tog bort partionen och installerade en ny .

Då kommer nästa problem , installtion med den slipstreamde skivan inkl SP 3 , kräver licensnummer och accepterar inga giltiga sådan har flera från samma tillverkare.Försöker med två olika versioner av XP dels HP egen
samma visa.
Imte heller går det att komma vidare i installationnen fastän det står att man kan lägga in licensen senare.
Börja om ifrån början igen med Xp skiva tom SP 2 , nu går det bättre och SP som uppdatering är på väg in i datorn.