Fråga angående sladdlängd gällande skärm, mus, tangentbord

Permalänk

Fråga angående sladdlängd gällande skärm, mus, tangentbord

Då dagens datorer genererar en del värme så krävs fläktar, fläktar låter, ja jag vet man kan köpa andra och ljuddämpa hit och dit. Det jag planerar är dock att ställa datorn i garderoben i rummet brevid (stor gargerob, ca. 3x2m så det finns utrymme att ställa den). Det jag undrar är om jag kommer få några problem om jag använder mig utan 7,5-10m långa kablar till mina 3 24" monitorer, mus och tangentbord? Vart går gränsen innan man behöver använda sig av någon typ av signalförstärkare? Om det skulle spela nån roll så är det 2st Sapphire 5870 kort i crossfire som skickar bildsignalen.

Om jag skrivit i fel forumavdelning ber jag om ursäkt och hoppas ni kan ha överseende.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

DVI och HDMI kan vara lite kinkiga på längre avstånd, så det kan löna sig att lägga några spänn extra på en lite bättre kabel.
USB kan man ju normalt trycka på 5 meter extra utan några problem normalt, men hur mycket längre man kan gå vet jag inte tyvärr
Hur tänkte du göra med ljud?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur tänkte du göra med ljud?

Ljud har jag rätt bra kablar för och redan testat med en 5m sladd jag hade liggandes plus att sladden på Sennheiser HD 555 är väl närmre 3 meter. Testade igår och märkte ingen som helst skillnad kvalitetsmässigt (hörlurar används till spel, film kollar jag på TVn via Asus EEEbox).

Gällande kabel hade jag tänkte mig nått i stil med Komplett.se - Skärmkabel DVI M/M 10 m alternativt HQ HQ DVI-I DUAL LINK CABLE 10m Högkvalitets DVI-I Dual Link anslutningskabel. 10 m - TV OCH BILD - Kabel och kontakt - DVI - DVI-kabel eller deras 10 DVI-D som jag inte hittar länk till.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

Jag har rum i källaren och innanför mig ett kallförråd där jag ställt min dator och en mediaburk.
Från mediaburken har jag 10 meter Hdmi, usb och ljud-kablar upp till TV'n i vardagsrummet.
Tror tillochmed att HDMI kabeln är 15 meter av nån skitkvalité. 140kr eller liknande. Funkar utmärkt att se 720p filmer på TV med ett Geforce 8600GT. Så det borde inte vara några problem för dig.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Vet av erfarenhet att HDMI kan vara jävliga på lite avstånd. Fick punga ut 500 för en sladd på 2,5m för att inte för fördröjningar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

HDMI och DVI-D är digitala signaler, alltså spelar det betydligt mycket mindre roll med kabelkvalité vid jämförelse med VGA eller DVI-A, så att så länge koppardiametern i kablarna är samma på en digital kabel så ska det inte kunna göra någon skillnad mellan oskärmade, skärmade och välskärmade kablar.

Alltså räcker ofta en skitkabel, USB däremot (som visserligen är digital) har en begränsning på 5m då den inte klarar att leverera den relativt höga effekten såpass långt.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

HDMI och DVI är förvisso digitala, men om jag minns rätt är det ett parallellt gränsnitt, vilket gör det känsligt för skillnader i hastighet mellan pinnarna, vilket blir känsligare på längre distanser... Jo, en billig men välbyggd kabel kan klara rätt långa sträckor - speciellt om upplösningen är lite lägre - men det verkar relativt vanligt med krångel av vad jag läst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Lånar tråden lite..
Finns det inget sätt att köra rubbet, video/ljud/usb över typ en fiber?
Så att man typ hade någonting som muxade ihop vid datorn och sen likadant vid arbetsplatsen.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Det hänger lite på hur hög upplösning du vill kunna köra på:

Citat:

Den maximala längden för DVI-kablar ingår inte i specifikationerna eftersom den är beroende av kraven på bandbredd (den upplösning som överförs). I allmänhet kabellängder upp till 4,5 m (15 fot) kommer att arbeta för bildskärmar med en upplösning på 1920 × 1200. Denna upplösning kommer att arbeta ända upp till 10 m (33 fot) om en särskild kabel används. Kabellängder upp till 15 m (50 fot) kan användas med skärmar i upplösningar upp till 1.280 x 1.024. För längre sträckor, är användningen av en DVI-booster rekommenderas att dämpa signalen försämras. DVI boosters kan använda ett externt nätaggregat.

Källa

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C