Permalänk
Medlem

Datorn går icke igång!!!!

Tjena !

Min polare fick hem sin nya dator idag som har beställde från komplett.se , dock har det uppstått ett fel nu när vi försöker gå igång burken. Byggde ihop datorn själva och är rätt säkra på att allt är rätt kopplat.

Han har köpt denna dator på länken : Komplett.se - PC i delar - AMD Athlon II X2 250 AM3.

Nu till problemet.
När vi startar datorn drar alla fläktar igång & lampan på moderkortet börja lysa men där tar det stopp, händer ingeting på skärmen förutom att power lampan börjar blinka men där tar det stopp.

Så någon som har några problemlösningar ?

MvH stacke.

Permalänk
Musikälskare

Du har antagligen glömt 4-pin (?) till moderkortet, kolla en gång till

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Du har antagligen glömt 4-pin (?) till moderkortet, kolla en gång till

nix inte glömt

Permalänk
Medlem

skicka gärna bild så kan vi lättare hitta det:)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Dåliga bilder har ej tillgång till digital kamera förtillfället.

Permalänk
Medlem

Har ni kopplat in alla kablarna som går till fronten ? Och gjort det rätt?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Distanser, distanser, moderkorts distanser.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Om ni har distanser kolla även om det finns någon som inte används och kan ligga och kortsluta !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Har ni satt i sladden i väggen. Ursäkta mig men var bara tvungen...

Visa signatur
Permalänk

Har ni fått igång den än?, annars skulle jag göra om !allt! plocka isär allt och håll koll så ni gör EXAKT som det ska vara.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Det ser ju faktiskt nästan ut som om ni inte har distanser.
Men annars, så tycker jag som ovan, gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem

vad är distanser som alla pratar om?

Permalänk

dom där metallpinnarna moderkortet står på kallas distanser

Permalänk
Medlem

Moderkortet ser ut att liga mot plåten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceburna:

vad är distanser som alla pratar om?

Ska sitta mellan chassi och moderkort annars kortslutning = springa och köpa nytt moderkort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceburna:

vad är distanser som alla pratar om?

lololollololol, gg

Nä, men hoppas verkligen du har dom i.

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra skrivit; De extremt suddiga bilderna kanske luras, men kortet verkar ligga dikt an mot plåten.

Edit: För mig är det obegripligt hur detta kan hända gång på gång på gång. Dels att så många inte veta vad elektricitet eller kortslutning är, dels att utan distanser kommer kortet för långt ner och varken grafikkort eller kontakterna baktill hamnar i rätt höjd. Något som borde ringa i varningsklockorna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

http://img193.imageshack.us/img193/3996/05spacerinstalled.jpg

Ska sitta mellan chassi och moderkort annars kortslutning = springa och köpa nytt moderkort.

Fint, nu kanske dom lär sig men som sagt kolla anslutning till främre start knappen och reset knappen, annars går det inte att starta den MEN HA DISTANSER ANNARS ÄR NI RÖKTA (inte stekta)

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Om det nu inte är distanserna, testa kör med endast en ramsticka, och prova i de olika slottarna. (med stöd av manualen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Tycker att det är sjukt att det aldrig står någonstans att distanserna ska skruvas på chassit. Gjorde själv detta misstag första gången, som tur var höll delarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Tycker att det är sjukt att det aldrig står någonstans att distanserna ska skruvas på chassit. Gjorde själv detta misstag första gången, som tur var höll delarna.

Det står inte heller "bromspedal" tryckt på bromsen i bilen. Man förutsätts kunna vissa saker om man sysslar med det. Att bygga dator med känsliga delar kräver att man har lärt sig vissa grundläggande moment, bl a detta med distanser.

Personligen tycker jag att om man inte vet att det går ström genom ett moderkort och att metall mot metall ger kortslutning, bör man vänta några år med att bygga. Jag fick lära mig grundläggande om el och kortslutning i mellanstadiet, dvs 10-12 års ålder. Är verkligen folket här så mycket yngre eller har skolan kollapsat?

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det står inte heller "bromspedal" tryckt på bromsen i bilen. Man förutsätts kunna vissa saker om man sysslar med det. Att bygga dator med känsliga delar kräver att man har lärt sig vissa grundläggande moment, bl a detta med distanser.

Personligen tycker jag att om man inte vet att det går ström genom ett moderkort och att metall mot metall ger kortslutning, bör man vänta några år med att bygga. Jag fick lära mig grundläggande om el och kortslutning i mellanstadiet, dvs 10-12 års ålder. Är verkligen folket här så mycket yngre eller har skolan kollapsat?

Tror många skolor är undermåttliga Kan inte alls så mycket om datorer men har läst på en hel del (och bytt lite delar, så jag börjar lära mig)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk

startar ens datorn när man missat distanser?

jag trodde de va ngt skydd i nätagget som gjorde att de inte startade :s

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

startar ens datorn när man missat distanser?

jag trodde de va ngt skydd i nätagget som gjorde att de inte startade :s

Ja tyvärr, moderkortet kortsluts oftast.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White