Vilket mmo passar oss?

Permalänk
Medlem

Vilket mmo passar oss?

Jo, jag och min fru letar efter nåt kul mmo att spela.
Har spelat WoW innan men tröttnat på det. ICC är inte kul längre helt enkelt.

Vill ha nåt i liknande anda och behöver tipps.

Är Warhammer mest för pvp-spelare?
Vi spelar inte värts mycket pvp så vill se att PVE sidan av spelet ska vara lockande.

Lord of the rings online?
Finns det folk som spelar detta?

Mer tipps och era tankar om spelen skulle uppskattas.

Ska även säga att min fru kör Linux och det kan begränsa spelutbudet en aning kan tänkas.
Men tror att dom flesta spelen ska gå att få igång efter lite pill.
Om jättenödvändigt så skulle jag nog kunna köpa windows och köra det men helst inte.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med linux,. men Guild Wars 2?

Permalänk

De lilla jag lirat LOTR på trial så gillade jag det, även om jag personligen föredrar WoW. Även om det är ganska få som lirar LOTR så är det ändå ganska många på servrarna vad jag uppfattat då dom inte har så många servrar så folktom är dom nog inte, men det var nått år sen jag lirade denna trial.
Aion ska också tydligen vara ganska roligt, kan dock inte själv kommentera om detta då jag inte testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixona:

Nu vet jag inte hur det är med linux,. men Guild Wars 2?

tar troligen ett år innan det är ute tyvärr.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Aion ska också tydligen vara ganska roligt, kan dock inte själv kommentera om detta då jag inte testat det.

om dom inte är så sugna på pvp så skulle jag räkna bort aion då det är byggt på pvp.

av vad jag har läst och förstått så är nog Lord of the rings online ganska rätt. har själv inte spelat det men kan inte rekommendera dom spelen jag har spelat.

Permalänk
Medlem

Förutom WoW så finns det inte så många "stora" MMOs som funkar på många plattformar.
Men om ni kör Mac eller Linus så kan man skaffa Windows till, utan att man behöver köpa en ny dator. Kolla på Bootcamp för Mac, eller Wine för Linux.

Jag kan rekommendera Age of Conan - Superbra grafik, och nu när nya expansionen är ute så finns det väldigt mycket att göra. Och det är trevlig community med många norrmän och skandinaver.
Om eran dator har svårt att orka med grafikkraven för AoC rekommenderar jag Lord of the Rings Online. Också trevlig community, och det kommer ut som "Free to play" inom ett par veckor, så ni behöver inte ens köpa spelet. (Däremot så kan ni få betala lite för att låsa upp vissa high level områden och liknande.) Grafiken är mestadels riktigt fint, men kräver inte lika mycket av datorn som AoC. Och världen / setting är överlägset bäst då den bygger på Tolkiens Midgård.

Förresten jag såg just era datorspecar.. Glöm AoC.. Men Lotro borde funka fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Förutom WoW så finns det inte så många "stora" MMOs som funkar på många plattformar.
Men om ni kör Mac eller Linus så kan man skaffa Windows till, utan att man behöver köpa en ny dator. Kolla på Bootcamp för Mac, eller Wine för Linux.

Jag kan rekommendera Age of Conan - Superbra grafik, och nu när nya expansionen är ute så finns det väldigt mycket att göra. Och det är trevlig community med många norrmän och skandinaver.
Om eran dator har svårt att orka med grafikkraven för AoC rekommenderar jag Lord of the Rings Online. Också trevlig community, och det kommer ut som "Free to play" inom ett par veckor, så ni behöver inte ens köpa spelet. (Däremot så kan ni få betala lite för att låsa upp vissa high level områden och liknande.) Grafiken är mestadels riktigt fint, men kräver inte lika mycket av datorn som AoC. Och världen / setting är överlägset bäst då den bygger på Tolkiens Midgård.

Förresten jag såg just era datorspecar.. Glöm AoC.. Men Lotro borde funka fint.

Jo kanske ska ge AoC en chans. Köpte spelet och testade det vid release men la ner ganska snabbt och återgick till WoW.
Datorerna i min sign stämmer inte. Har inte uppdaterat den bara.
Kör ju wow genom Wine nu och de har fungerat över förväntan. Men tror att många spel har mer "buggar" genom wine.

Edit:
AoC ser inte ut att fungera så bra i wine, men lotro ser ut att göra det.
Får la ge de nån dag och ser hur det verkar.

Permalänk
Medlem

Warhammer är definitivt mest för PvP-spelare, så min röst faller på LotRO.

Ni lär även få många nya att spela med då spelet blir F2P den 10:e september. (Fortfarande med möjlighet att köra en helt vanlig prenumeration.)

Söker ni andra Svenskar att spela med kan kanske "Friskyttarna" på Evernight vara intressant? Några av oss medlemmar, bland annat jag själv kommer att börja en ny karaktär för att känna lite på alla F2P ändringar.

En guide för LotRO på linux finns här: LOTRO under Linux and Mac OS/X - LOTRO Lorebook

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Kanske Wurm Online? MÅnga par spelar detta och bygger sin egen gård/ farm / stad och sköter kor, hästar osv. elt fritt spel, med 16x16 km landmassa att utforska.

7Rob

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Annars borde ni ju kunna bli det perfekta 2v2 arenalaget?

Nu vet jag ju att ni inte ville spela PvP, men jag vet inte hur mycket arena nu har testat heller så...

Ni får la vänta på SWTOR annars antar jag...

Permalänk

Eve

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

AoC eller Champions online!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om ni är intresserade av att flyga runt i rymden kanske EVE är något. Vad jag vet skall väl det fungera på Linux också?

Permalänk

Vill ni ha ett annorlunda mmo spel så rekomenderar jag Darkfall Online, dock är det en hel del pvp i det. Man måste dock ej pvpa och det är väldigt många som spelar bara för att köra PvE och döda drakar och grejer. Mötte ex en klan igår som var 100% PvE och ville ha en pakt med min clan om att vi inte skulle döda dem. Det är på INGET sett likt WoW, kom ihåg det.

Darkfall

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att anledningen till att WoW funkar så bra via Wine är att det har stöd för OpenGL (eftersom det finns en mac-version).
Spel som inte har stöd för OpenGL kommer aldrig fungera lika bra.

Ta en paus från spelandet i några månader, sen kommer ju Cataclysm

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipps!

Blev att jag fixade windows hennes dator ändå.
Vi testar Lotro just nu.
Känns lite ovant när man är van vid WoW men kul med förändring

Och tack igen för era tipps. Kommer nog kika runt på några mmo-spel tills vi hittar nåt som vi bestämmer oss för att spela.

Permalänk
Medlem

Måste rekommendera EQ2, riktigt trevligt spel med hur mycket PVE som helst att leka med. vet dock inte hur stödet i linux är...

Permalänk
Medlem

FF XIV open betan startar ju imorgon så testa det om det är PvE ni gillar.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Kul att ni prövar LOTRO, tror inte ni kommer bli besvikna. Vilken server spelar ni på? Tänkte jag kunde ge er lite tips/guidning in-game om ni skulle behöva det

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet, så ska Anarchy-Online fungera på Linux. Dock är spelet ganska svårt att komma in i, då det är så mycket att lära sig i början. Sen så är inte grafiken det bästa heller, men de skall få en uppgradering så småningom.

Permalänk
Medlem

Tror förvisso att SWTOR kan bli någonting ni båda kan tycka om. Har iofs inte släppts ännu men ta en titt på det.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Älskar LOTRO jag, helt klart spelet med bäst "lore" eller välfylld värld utanför spelet eller vad man ska säga med alla böcker filmer och andra spel. Sen är grafiken sjukt mysig och riktigt bra också. Näst största pay MMORPGt enligt många sidor också så det är ju relativt många som spelar det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lotro verkar vara ett riktigt kul spel för par i och med att det finns många intressanta quests, det går att äga hus och musiken är en viktigt del i det sociala (iaf av det jag har sett). Det ska bli "free to play" snart.

eq2 är "free to play" och som är likt wow

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Homepage // Runes of Magic // Frogster

HELT gratis (finns micro payment saker man kan köpa men man måste inte) wow-klon spel.. funkar även på linux vad jag förstått

YouTube - Runes of Magic Gameplay - First Look HD

Ett helt ok spel, med några tuffa idéer som att man kan / ska köra två klasser , samtidigt.
man kan t.ex. spela en mage-healer eller rogue-warrior osv..

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Hedersmedlem

Anarchy Online. Gratis utan expansionerna. Hur mycket speltid som helst, utan någon som helst pvp om man vill/inte vil.

Kommer med age of conan-motorn snart, men än sålänge är det gamla som gäller. Spelet fungerar utan tweakande i Wine, men det går inte att uppdatera med klienten vad jag vet. Har alltid fått göra det i Windows.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya