Permalänk
Medlem

bios rom checksum error

hej nu har jag bråkat med min dator i två dagar och kan inte för mitt liv lista ut vad problemet är.

det börjae för kansk 5 dagar sen när datorn stannade vid uppstart. medan den gör ram koll. det hände varrannan gång jag satte igång datorn. och så hölt det på i tre dagar.

för två dagar sen så stannade den där varenda gång. så jag testade ramstickorna och kom fram till att det var en som inte ville mer. sen kom nästa problem som sedemera löstes med att jag plockade bort ett av mina grafikkort. och så kom ag förbi kollen av cpu,ram och hårtdiskar för första gången. men jag kom till en ny ruta som sa åt mig att resetta bios. och samma sak sa den Avard POST code grejen på moderkortet så det gjorde jag. när jag startade den nästa gång så tycte datorn at mitt g19 tangentbord inte så den började tjata om att jag skull stoppa i ett så idag gick jag och köte att gammalt skittangentbord efter att ha hivat dom jag hadde för två dagar sen när jag flyttpakade

och nu får jag upp:
"BIOS ROM checksum error
deteckting floppy driver a media...
drivr A error. system halt" och så piperdet utav bara helvete. och det är innan jag har chansen att ta mig in i bios. är det någon som har något förslag på vad jag ska göra?

sitter på en dongel som snart tar slut just nu så jag kollar om jag har fått något svar lit då och då innan jag har fått bredband i nyalägenheten....

tack på förhand //Jonte

Permalänk
Medlem

problemet är nu löst.

batteriet behövdes bytas ut. och två ramslots är döda.