Black screen of death med Gigabyte GTX-460

Permalänk
Medlem

Black screen of death med Gigabyte GTX-460

Hejsan Sweclockers.
Jag byggde nyligen ihop en dator från scratch och efter jag installerat windows 7 64bitars på den så fungerar allting kanon men efter jag installerar drivrutiner för grafikkortet (Gigabyte GTX-460 OC) och gör en reboot så får jag endast en svart skärm efter windows loading screen, jag hör "välkomst" ljuden som man får när man kommer in i windows dock inte en enda pixel på skärmen.
När jag kör felsäkert läge så kommer jag in utan problem, jag har testat att ta bort drivrutinen och gjort en diskrensning och då kan jag köra windows normalt men när jag väl installerar drivrutinen igen och rebootar så blir det bsod.
Har googlat lite runt och hittat några liknande problem som jag har men dock ingen lösning.

Systemet jag kör på:
Operativ system:Windows 7 professional 64 bitars
Processor: Intel Core i5 760, 2.8GHz
Moderkort: Gigabyte GA -P55A-UD3
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 (Ligger på slot 1 och 3)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårddisk: 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II
Nätaggregat: Corsair TX 650W 80+

Jag är inte supergrym på datorer men jag klarar mig, men när det gäller så saker som flasha bios osv så är det lite utanför mitt kunskapsområde.
Skulle vore tacksam om nån skulle kunna hjälpa mig med mitt problem.
//C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hm.. provade båda drivrutinerna du länkade men inget av dem fungerade, samma sak hände om och om igen bara.

Permalänk
Medlem

Testat fler uttag på grafikkortet? Jag får bilden på fel "skärm" om jag byter plats på kontakterna, oavsett hur mycket jag försöker ändra. I felsäkert läge fungerar det bra.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ja, jag testade byta plats på grafikkortet men fortfarande ingen framgång, och det fungerar alltid när jag kör felsäkertläge, det måste vara något med drivrutinerna :/
Dock har jag inte testat dvi utgången än så det blir väl nästa steg.

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge och byt upplösning till en dåligare. Ju dålligare du väljer desto större chans att du får bild när du starta normalt och kan experimentera med att ändra upplösning till något du gillar och som skärmen klarar av. Ändra även frekvensen till 60 Hz.

Permalänk
Medlem

Provat alla möjliga upplösningar som fanns men fortfarande samma sak och det ser ut som om jag inte kan ändra hz inne i windows när jag kör felsäkertläge, ska testa installera ett annat operativsystem och kolla om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Prova byt strömkablar från nätdelen.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Bara så att vi inte missar något. Det sitter bara 1 skärm kabel på grafikkortet så att den inte skickar signalen till något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bara så att vi inte missar något. Det sitter bara 1 skärm kabel på grafikkortet så att den inte skickar signalen till något annat?

Korrekt, använder endast hdmi utgången, har provat dem andra dvi utgången också men fortfarande ingenting.

@xxbiker Menar du att jag ska byta ut sladden som går ut från nätdelen till vägguttaget?

Provade med en windows xp professional 32bitars men fortfarande ingen bild.

Permalänk
Medlem

Nej menar strömkabeln från nätdelen till grafikkortet, eller båda om du har 2.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

@xxbiker menar nog från nätagget till grafikkortet. Förr var det ett vanligt fel speciellt om man använde adapter, fel på kabeln, inte satt den helt, vänt fel och tryckt in eller glömt ena om det ska vara flera.

Permalänk
Medlem

Jag har trippel kollat dem, d sitter i båda två.
2 x PCI-e 6+2 kablar
Edit: Förresten kan dem sitta i fel håll? Har för mig att det endast går att stoppa in dem från ett utav hållen.

Permalänk
Medlem

Egentligen bra på ett sätt men vi har både sett bilder och hör om folk som försökt sätta in fel. Antingen med våld eller inte fått in den helt och hållen.

Permalänk
Medlem

Okej, men jag är 100% säker på att jag har kopplat in den rätt iaf.
Kan det vara så att grafikkortet jag fick är defekt på något vis ?
Kanske jag borde skicka tillbaka den till inet:/

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis från ett HD 4870 till ett GTX 460 och fick exakt samma fel!

Det fungerade bra i felsäkert läge men startade jag normalt så fick jag svart skärm efter att windows laddats. Hörde inloggningsljud och allt men ingen bild.

Jag började med att kontrollera att alla sladdar satt rätt men det gav ingen skillnad.

Då mitt nätagg (Hiper 530W) endast har en 6-pin kontakt har jag tidigare använd en adapter för den andra kontakten på mitt 4870 och det har fungerat bra. Det jag gjorde var att byta ut min gamla adapter mot en som följde med mitt nya kort (Zotac) och vipps! Fungerade direkt!

Har testat en snabb vända i Unigine Heaven och allt verkar fungera inkl. tesselering.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jag bytte precis från ett HD 4870 till ett GTX 460 och fick exakt samma fel!

Det fungerade bra i felsäkert läge men startade jag normalt så fick jag svart skärm efter att windows laddats. Hörde inloggningsljud och allt men ingen bild.

Jag började med att kontrollera att alla sladdar satt rätt men det gav ingen skillnad.

Då mitt nätagg (Hiper 530W) endast har en 6-pin kontakt har jag tidigare använd en adapter för den andra kontakten på mitt 4870 och det har fungerat bra. Det jag gjorde var att byta ut min gamla adapter mot en som följde med mitt nya kort (Zotac) och vipps! Fungerade direkt!

Har testat en snabb vända i Unigine Heaven och allt verkar fungera inkl. tesselering.

Hm..jag testade vad du föreslog men FORTFARANDE ingenting, jag testade byta ut en av pci-e sladdarna till adapter provade byta ut båda men inget ändå, börjar misstänka att kortet är sönder :/ fast fläktarna verkar snurra på som vanligt, börjar bli riktigt frustrerad nu..

Permalänk
Medlem

Choanii:
Känner du någon du kan testa grafikkortet hos?

Cyne:
Hiper!!! Är du från vettet!! Kasta ut Hiper agget fort innan den förstör ditt nya grafikkort och resten av datorn! De är ökända för att förstöra flera delar samtidigt. Oftast förstörda moderkort, grafikkort och hårddisk men i vissa fall även andra.

Många förstod inte att nätagget var skadad/trasig och brukade förstöra 2 datorer efter varandra genom att flytta nätagget till sin nya dator. Efter någon vecka var den nya också förstörd. Vissa undrade också varför 3 grafikkort gått sönder under ett halvår och liknande saker om hårddiskar. Det här är bara några av flera fel och situationer.

Det pågick massor av diskussioner i dator forum under 2007. Runt januari 2008 hade alla fått så mycket problem med Hiper att alla butiker i Sverige slutade sälja Hiper och ingen var dum nog att riskera sin dator med en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Cyne:
Hiper!!! Är du från vettet!! Kasta ut Hiper agget fort innan den förstör ditt nya grafikkort och resten av datorn! De är ökända för att förstöra flera delar samtidigt. Oftast förstörda moderkort, grafikkort och hårddisk men i vissa fall även andra.

Har haft nätagget ett tag, kollade runt innan jag köpte det och det hade fått väldigt bra omdömmen, ett kvalitetsagg helt enkelt. Köpte 3 stycken till 3 olika datorer, har fungerat helt felfritt i allihopa i c:a 4 år. Har du någon källa på att Hiper är skräp får du gärna länka till den men jag vidhåller att det är kvalitetsprylar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Så du säger att du är rikt och inte har något viktigt på dina diskar.
Redan gjort min goda gärning och varnat dig.
Använd sök funktionen.

Hur många källor tror du det fanns att tex ACE gjorde skräp agg innan SweClockers gjorde sitt test.

Det var exakt din inställning som gjorde att så många sabbade så mycket. Varför tror du annars att det var så stora diskussioner under 2007 och att det tog så lång tid innan alla började undvika Hiper som pesten. Testerna visade en sak och folk som kom till forum och ville ha hjälp kom fram till något helt annat. Finns mer jag inte orka skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Så du säger att du är rikt och inte har något viktigt på dina diskar.

Tro du mig inte så är det inte mitt problem.
Redan gjort min goda gärning och varnat dig.

Använd sök funktionen.

Hur många källor tror du det fanns att tex ACE gjorde skräp agg innan SweClockers gjorde sitt test.

Det var exakt din inställning som gjorde att så många sabbade så mycket. Varför tror du annars att det var så stora diskussioner under 2007 och att det tog så lång tid innan alla började undvika Hiper som pesten. Testerna visade en sak och folk som kom till forum och ville ha hjälp kom fram till något helt annat. Finns mer jag inte orka skriva.

Ähh, larva dig inte, jag säger väll inte att jag är rik, men om 3 stycken nätagg snurrat felfritt i 4 år tänker jag inte byta ut dem för att någon plötsligt skriker "byt dem asap de är skräp". Köpte dem 2006 om jag minns rätt så det kanske var före Hiper slängde kvalitén genom fönstret, vad vet jag.
Hade det varit något fel på dessa borde de brunnit upp för länge sen, de har fått jobbat ganska hårt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Hej jag lånar din tråd för att slippa skapa en ny.
jag har samma problem som överstående och undrar om det finns någon bra lösning?

datorn startar fint i felsäkert läge, den funkar även utan drivers i vanliga fall.
men det är när jag installerat Nvidias driver som felet uppstod.
260.89
jag kan även ha datorn igång men så fort jag startar ett spel eller windows experience så hoppar den över till svart skärm och fläktarna verkar gå till 100%

hade ett 8800gts 640 innan på drivern 158.?? nånting och det funkade utmärkt.

specs

Windows 7 64bit
E6600 2.13ghz @ 3.10Ghz
8GB ram (4st 2gb)
3st spinpoint f3 1T
Asus p5q Pro Turbo
Gigabyte GTX-460 1Gb
psu hiper 530W

har även läst i tråden och hört från andra ställen att nätagget är väldig riskfyllt - stämmer detta?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...
Det var tillräckligt allvarligt att butikerna i Sverige slutade sälja Hiper nästan samtidigt.
Vad skulle övertyga dig att då?

Vissa har tappat externa hårddiskar och bärbara datorer men ändå kunnat använda dom efteråt. Samtidigt är trådarna fyllda av folk där de gått sönder direkt när de tappat sakerna. Knappast en bra ide att då kasta ut sin datorn genom fönstret för att se om det går bra. Du vet att du kommer att få värre problem så frågan är om det ens är lönt att hjälpa dig när vi vet att vad nätagget gör med datorn.

Fast nu kan du har 2 helt olika problem där ena är Hiper
Bra grafikkort + dåligt nätagg = något går sönder.

Andra problemet är grafikkorts drivrutiner + Win 7 64bit
Trådarna jag sett har inte lett någonvart. Fast ingen av dom testade att rensa och installera om Win 7. Antingen samma som förut eller byta skiva. Efter det använda Windows Uppdate och ladda ned nya drivrutiner till rätt Win 7 version för alla delar som det finns.

Gör oss en tjänst och testa något de andra inte gjorde.

Det enda de andra gjorde var att testa drivrutiner. Ibland måste man ta bort gamla innan nya funkar. När man avinstallerar lämnas ibland mappar kvar som du måste leta upp och ta bort själv. Trots att man gjort det kan felaktiga saker från gamla ändå vara kvar.

Permalänk
Medlem

Värst vad du vräcker ur dig saker och ting...
jag har testat olika drivers från Nvidia. Jag har installerat windows och testat drivrutinerna igen på en ny disk utan framgång.
jag har även som du sa rensat bort olika mappar. även testat med olika grafikkort där det faktiskt funkar, så vad jag tror så är det nätagget.
eftersom att kortet funkar utmärkt på en annan dator med 850watt.
så förmodligen så blir det att köpa ett nytt nätaggregat.