Permalänk
Medlem

Ny dator eller nytt grafikkort?

Hejsan alla vackra och varelser och personer som utan tvekan är mycket intelligentare än mig när det kommer till datorer!

Som min titel säger så lyder frågan "Ny dator eller nytt grafikkort"
Och visst är det självklart att jag borde skaffa ny dator när ni ser min men tyvärr, så har jag inte pengarna till att göra så. Så jag tar helst valet vid ett köp av nytt grafikkort eller någon annan komponent!

Dator:

CPU: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20Ghz @ 3200MHz
GFX: Nividia GeForce 8400 GS
Minne: 1539 MB
OS: Windows 7

Datorn är även en media-dator vilket betyder att den är väldigt liten.
Den får t.ex. plats i en vanlig sportväska.

Jag klarar att spela Starcraft 2 på vissa medium inställningar. Men det är knappt så att den klarar det. "KNAPPT". Jag är öppen för tips om vad jag kan göra, har prövat "överclocka" (iaf försökt) mitt grafikkort men utan någon markant skillnad.

Tack för er tid! Ärta!

Stavfel och ny titel.
Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk

Eftersom jag tror att din processor räcker till så skulle jag satsa på ett modernt grafikkort av typen HD 5870 eller HD 5850.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Köp ett GTX 460 och mer internminne!

Permalänk
Medlem

Får tacka och bocka för alla råd. I'll look into it!

Hmm, ett grafikkort för ca 1000kr. Skulle nog vara mer passande. Något tips?

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk

Om datorn är så liten som du säger så skulle det vara bra om du kollade upp hur stort grafikkortet får vara. Är det till och med så att kortet måste vara i lågprofil? Att köpa ett 5870 och sedan upptäcka att det är för stort är inte kul.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Kolla upp så att nätagget klarar av det med

Permalänk
Medlem

Men herregud, rekommenderar ni honom att köpa gtx 460 och till och med hd5870 när han sitter på en gammal pentium 4?! Det finns inte en chans att din processor kommer kunna utnyttja de grafikkorten ens upp till 25%. Du förlorar alltså typ 75% av kortens prestanda genom att köra dem på en så gammal processor som dessutom inte ens är dualcore.

Jag skulle inte rekommendera att köra ett gtx460 (eller över) med än sämre processor än phenom 1 x2 eller athlon II x2, och bara detta är enligt mig illa. Minst phenom II av något slag eller möjligtvis athlon II x3/x4 för att inte kortet ska flaskas.

Köp ny dator, eller ifall du vill kunna spela starcraft med låga grafikinställninga, köp ny processor, leta efter s775 intel core 2 due eller i alla fall intel pentium D.
För att starcraft II ska flyta krävs minst en dualcore.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Ja nu är väl inte Pentium 4 något att hurra för vid datorspel... Särskillt inte Starcraft...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |