Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur ni kan märka en sådan skillnad. Jag har knappt märkt något alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vad för sorts program lägger ni på ssdn? Har ni ert virus program, det ändras(uppdateras) ju ganska ofta?

Permalänk
Skrivet av torsdag:

Vad för sorts program lägger ni på ssdn? Har ni ert virus program, det ändras(uppdateras) ju ganska ofta?

Varför köpa en "dyr" SSD för att sedan inte använda den där den gör som mest nytta?

Givetvis ska alla programmen in där om de får plats, såvida man nu inte har ngt som vinner ännu mer på den låga accesstiden. Nu har jag visserligen själv eliminerat skrivningarna till SSDn m.hj.a. EWF men även utan EWF skulle jag använda SSDn för allt som har användning för den låga accesstiden (program, dokument, m.fl.). Det enda undantaget jag kan tänka mig så här på rakt arm skulle vara om jag hade torrents att ladda ned (jag vet inte om det finns något torrent-program som är anpassat för SSDn ännu, tills dess skulle jag avråda att mixa SSD med torrent-nedladdning, inte att förknippa med torrent-uppladdning där SSDn bör fungera ypperligt).

För att svara på din andra fråga kan denna länk vara intressant, den visar hur många ggr antivirusprogrammen har uppdateras under 2010...
AV-Test.org Tests of Anti-Virus- and Security-Software

Permalänk
Medlem

"...andra fråga... denna länk"

Där ser jag t.ex. att m. essentials, det jag använder, hittills uppdaterats 24 ggr----- Så skulle det efter en ännu längre tid kunna påverka prestandan på ssdn? Bör man lägga virus programmet på "vanliga" hårddisken? (eller är det att, felaktigt, tro på en överdriven påverkan?)

Permalänk
Skrivet av torsdag:

"...andra fråga... denna länk"

Där ser jag t.ex. att m. essentials, det jag använder, hittills uppdaterats 24 ggr----- Så skulle det efter en ännu längre tid kunna påverka prestandan på ssdn? Bör man lägga virus programmet på "vanliga" hårddisken? (eller är det att, felaktigt, tro på en överdriven påverkan?)

De 24 uppdateringarna gäller för de senaste 7 dagarna. Det går att klicka på MS Essentials för att se mer detaljerad information...

AV-Test.org Tests of Anti-Virus- and Security-Software

Där ser du att det kommer ~3 uppdateringar varje dag (eller 567 hittils detta året), inget jag tycker att man ska oroa sig för, det försvinner i mängden operativsystemet håller på med (utan orsak). Eventuellt om du är överdrivet rätt om SSDn kan du kanske ställa in programmet att söka efter uppdateringar mer sällan, förutsatt att du inte söker runt på alla möjliga/omöjliga siter utan att tänka dig för eller lånar ut datorn till en dator-analfabet behöver du inte ladda ned alla uppdateringar så fort de finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsdag:

"...andra fråga... denna länk"

Där ser jag t.ex. att m. essentials, det jag använder, hittills uppdaterats 24 ggr----- Så skulle det efter en ännu längre tid kunna påverka prestandan på ssdn? Bör man lägga virus programmet på "vanliga" hårddisken? (eller är det att, felaktigt, tro på en överdriven påverkan?)

Tror inte du behöver oroa dig om du inte planerar att ha kvar disken i flera årtionden. Minneskontrolern sprider skrivningarna över disken för att slitaget ska bli jämt, och förutsatt att du använder TRIM måste du skriva många tiotals gig per dag till den för att prestandan ska bli märkbart sämre under en normal användningsperiod (låt oss säga 5 år). Köper man en dyr SSD känns det därför vettigare att inte oroa sig utan utnyttja den maximalt genom att lägga så mycket som möjligt på den som man vill ha snabbt. Som sagts kan det dock vara vettigt att inte tanka stora filer till den i onödan, vilket ju heller inte innebär någon direkt prestanda skillnad.

Permalänk
Medlem

okej, tack för era svar ^^

Permalänk
Medlem

Har en 80gig intel G2, fixat de senaste firmwere samt stängt av diskfragmentering och superfetch, men när jag går in på Intel SSD Toolbox kan jag inte starta en manuel trim. (står bara "error" när jag startar den) Någon som ahr en aning varför?

jag har inte bytt till AHCI, är det något man måste göra?

Permalänk
Medlem

1: Kan man på ett enkelt sätt se om man har automatisk trim, i operativsystemet? ( Har läst första sidan, men ssdn är redan inkopplad så kan "inte se" vilken version det är.

2: Spelar det någon roll när man fixar manuell TRIM? Finns det någon anledning att ha det så tidigt som möjligt eller räcker det att skaffa det när det är dags att köra en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsdag:

1: Kan man på ett enkelt sätt se om man har automatisk trim, i operativsystemet? ( Har läst första sidan, men ssdn är redan inkopplad så kan "inte se" vilken version det är.

2: Spelar det någon roll när man fixar manuell TRIM? Finns det någon anledning att ha det så tidigt som möjligt eller räcker det att skaffa det när det är dags att köra en?

1. Windows 7 har inbyggt stöd för TRIM. Du ser det inte, det bara finns där och gör sitt i bakgrunden. Dock förutsätter det att AHCI är aktiverat, annars se nedan.

2. Windows XP/Vista som inte har inbyggt stöd kräver 3:e-partsprogram (som kan hämtas från Intel) för att nyttja TRIM-funktionen. Aktiveras lämpligen när det börjar gå segt...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Sköts TRIM automatiskt för mig? Jag har då alltid gjort det en gång i veckan via Intel SSD Toolbox :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

1. Windows 7 har inbyggt stöd för TRIM. Du ser det inte, det bara finns där och gör sitt i bakgrunden. Dock förutsätter det att AHCI är aktiverat, annars se nedan.

2. Windows XP/Vista som inte har inbyggt stöd kräver 3:e-partsprogram (som kan hämtas från Intel) för att nyttja TRIM-funktionen. Aktiveras lämpligen när det börjar gå segt...?

okej, tack för svar^^

Permalänk
Inaktiv

Mitt ex ger ifrån sig ett vinande ljud när den läser, tex om jag testar den genom Intels toolbox. Är det normalt?

Permalänk
Medlem

Hej.

Fick min ssd igår, har installerat vista 64 på den och dragon age, men märkte sen att när jag spelade att det laggar, antog att det är ssd:n.

Drog ett test på benchmark.

Ser ju riktigt illa ut med tanke på att den installerades igår.
ACHI är på
defrag, superfetch och systemåterställning är av

Nån som har några idéer?

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Mitt ex ger ifrån sig ett vinande ljud när den läser, tex om jag testar den genom Intels toolbox. Är det normalt?

Vetefan om det är normalt, men min tjuter utav bara helvete när den läser intensivt.

Permalänk
Medlem

@casuaL
Någonting är fel eftersom du bör få minst 350 poäng i AS SSD efter en nyinstallation av OS. Hur mycket ledigt utrymme har du kvar på SSD enheten? och har du utfört någon manuell TRIM med SSD Toolbox?
Tillslut vad har du för moderkort och komponenter i ditt system?

Vidare så finns en helt del prestandatips i första posten i fråga 1.2, "[1.2] Fråga:Hur får jag högre prestandasiffror i AS SSD?"

@traeskapa och @dj christian
SSD enheten ska vara helt tyst och inte avge något tjutande ljud vid intensiv läs/skriv aktivitet.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cf256:

@casuaL
Någonting är fel eftersom du bör få minst 350 poäng i AS SSD efter en nyinstallation av OS. Hur mycket ledigt utrymme har du kvar på SSD enheten? och har du utfört någon manuell TRIM med SSD Toolbox?
Tillslut vad har du för moderkort och komponenter i ditt system?

Vidare så finns en helt del prestandatips i första posten i fråga 1.2, "[1.2] Fråga:Hur får jag högre prestandasiffror i AS SSD?"

@traeskapa och @dj christian
SSD enheten ska vara helt tyst och inte avge något tjutande ljud vid intensiv läs/skriv aktivitet.

Ja, jag har kört manuell TRIM med SSD Toolbox, har ca 35GB ledigt.
Sitter med en i7 920 2.66GHz, 6GB corsair xm3, Gigabyte GA-EX58-UD5. Kollade lite i manualen, finns 2 olika sata portar båda sata II dock, en de betäcknar sata (sydbryggan) och Gsata (Gigabyte SATA2 chip). Har att kopplat till sydbryggan, nån ide att prova Gsata?? Är dock så jädra trångt i lådan. Tycker ju det ska funka på de "vanliga" sata portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Mitt ex ger ifrån sig ett vinande ljud när den läser, tex om jag testar den genom Intels toolbox. Är det normalt?

Skrivet av traeskapa:

Vetefan om det är normalt, men min tjuter utav bara helvete när den läser intensivt.

Min 160-gigare låter som tusan om jag inte slår av C-states och speedstep. Det segar ner SATA-bussen på P55 och ger sämre prestanda på disken, plus att den låter som sagt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att köpa en till intel X25 g2 och köra i raid, inte i första hand för att få mera utrymme utan högre performence.
Kommer man få ett bra lyft från 1 till 2 st i raid?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag funderar på att köpa en till intel X25 g2 och köra i raid, inte i första hand för att få mera utrymme utan högre performence.
Kommer man få ett bra lyft från 1 till 2 st i raid?

Nej, det kommer nog knappast att märkas om du inte gör saker som att flytta stora filer eller sånt. Ladda program och windows kommer inte gå märkbart snabbare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag funderar på att köpa en till intel X25 g2 och köra i raid, inte i första hand för att få mera utrymme utan högre performence.
Kommer man få ett bra lyft från 1 till 2 st i raid?

Nej, jag märkte själv ingen skillnad i praktiken, blev väl möjligtvis nån sekund snabbare i spelladdning, men det märks inte om man inte sitter och tar tiden.

Benchprogram visar dubbla prestandan, men i praktiken är det ingen skillnad.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michaelo:

Nej, jag märkte själv ingen skillnad i praktiken, blev väl möjligtvis nån sekund snabbare i spelladdning, men det märks inte om man inte sitter och tar tiden.

Benchprogram visar dubbla prestandan, men i praktiken är det ingen skillnad.

Tack för ditt svar, det var exakt det jag ville veta

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av casuaL:

Hej.

Fick min ssd igår, har installerat vista 64 på den och dragon age, men märkte sen att när jag spelade att det laggar, antog att det är ssd:n.

Drog ett test på benchmark.

http://www.imagehost.se/images/85bon2e3.png

Ser ju riktigt illa ut med tanke på att den installerades igår.
ACHI är på
defrag, superfetch och systemåterställning är av

Nån som har några idéer?

Hej!

Jag får liknande resultat fast med 160 GBaren. Känns som om jag missat nått. Mitt system bygger runt ett Gigabyte MA790X-UD4 med AMDs SB750-sydbrygga. Kör AMDs drivare som jag har förstått är bättre än Microsofts eller? Ska jag byta? Jag har följt alla punkter för att optimera prestanda. Dessutom tar det år och dar att starta upp windows, har för övrigt vista, Startskärmen hinner rulla 13-15 gånger innan den börjar ladda upp välkomstskärmen.

Dessutom fungerar inte Intels SSD toolbox. Den låter mig inte komma in i några undermenyer utan visar bara översta menyn och dessa går inte att "klicka på". Är det nån som har nått tips så tas det mer än gärna emot.

Edit: Visade sig att NCQ var avstängt för mig. AMDs drivrutiner hade disable som förvalt värde... Knepigt. Får fortfarande inte Intel SSD toolbox att funka så jag kan inte köra TRIM när det behövs.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Skrivet av traeskapa:

Vetefan om det är normalt, men min tjuter utav bara helvete när den läser intensivt.

Välkommen till klubben

Vetifan om det är normalt dock

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Jag vet fortfarande inte om jag har automatisk TRIM på. Jag har Windows 7, ACHI är på och jag körde kommandotolken från FAQ där jag fick "0" som svar.

Dock så installerade jag drivrutinerna som kom med mitt Gigabyte moderkort, vilket gjorde att jag fick ”Intel Rapid Storage Technology” installerat. Betyder detta då att TRIM måste utföras manuellt av mig via SSD Toolbox? Hur vet jag med säkerhet att TRIM är automatiskt eller inte? Vill ju inte behöva köra manuell TRIM varje vecka om skiten ändå körs auto.

Permalänk
Medlem

Märkte nu att tråden var skapad av mig för länge sen, ser lite fel ut att mitt
"Såg den på prisjakt för 2711:-, är det tryckfel eller? Hittar inget på Google om denna modell....
Intel X25-M G2 80GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)"
är kvar, ni får gärna ta bort det.... Snart kommer la G3 så ni kan ju skapa en tråd för den med

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, TRIM för RAID finns inte än?

Och en till, kan man köra Register Defrag på en SSD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nembo:

Snabb fråga, TRIM för RAID finns inte än?

Och en till, kan man köra Register Defrag på en SSD?

Det har jag också undrat ett tag nu.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Skulle tro att man faktiskt kan köra Registry Defrag på en SSD, om jag inte missminner mig så gör många sådana program att de minskar storleken på delar av registret också, vilket rent logiskt sett borde kunna leda till att det kanske går snabbare att läsa i registret då vissa sektioner har förminskats.

Är jag fel ute så kan nån med större kunskap rätta mig så ingen kör RegDefrag på sin SSD i onödan

Permalänk
Skrivet av Johen:

Skulle tro att man faktiskt kan köra Registry Defrag på en SSD, om jag inte missminner mig så gör många sådana program att de minskar storleken på delar av registret också, vilket rent logiskt sett borde kunna leda till att det kanske går snabbare att läsa i registret då vissa sektioner har förminskats.

Är jag fel ute så kan nån med större kunskap rätta mig så ingen kör RegDefrag på sin SSD i onödan

Antagligen kan detta jämföras med defragmentering. Det bör gå snabbare efteråt, men skillnaden är så liten att det är bättre att låta bli för att spara på skrivningarna till enheten.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB