Permalänk
Medlem

Nerclockad?

Tjena,

Min dator brukar vara rätt seg så jag kollade systemet och det står såhär:

E8400 @ 3.0GHz och sedan under 1.98GHz. Varför står det 1.98GHz, jag har ju 3.0GHz? För någon dag sen var datorn chockande snabb och då stod det E8400 @ 3.0GHz och under stod det också 3.0GHz.

Jag har för mig att jag kollade i BIOS där man klockar processorn om den var ner klockad men tror den var på normal.

Tack på förhand!

EDIT: Nu kollade jag i BIOS om det stämde och ja, där man klockar står det CPU Frequency 3.0GHz.

Visa signatur

;)

Permalänk
Vila i frid

Det verkar som att du har inaktiverat SPEEDSTEP/EIST i BIOS så att multipeln alltid står på x6 istället för att variera mellan 6 och 9.
6*333 = 1998 MHz. 9x333=2997=3GHz. Har du varit inne och pillat på energialternativ i Windows-kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det verkar som att du har inaktiverat SPEEDSTEP/EIST i BIOS så att multipeln alltid står på x6 istället för att variera mellan 6 och 9.
6*333 = 1998 MHz. 9x333=2997=3GHz. Har du varit inne och pillat på energialternativ i Windows-kontrollpanelen?

När jag kollade i BIOS stod det något x9 och inte x6 och därefter CPU Frequency 3.0GHz.

Jag kan inte komma ihåg att jag har pillat på energialternativ. Där står det iaf "minimala energisparfunktioner".

Visa signatur

;)