Permalänk

Min speldator = 11 000kr

Hej!

Har gått i tankarna att skapa mig ett hemmabygge, en speldator med goda uppgraderingsmöjligheter i framtiden och att moderkortet stödjer "allt det senaste" dvs:
USB 3
SATA 6
samt är klockvänligt.

Budgeten är 11 000kr och allt detta jag skrivit kostar 11 005kr (samt diverse jag utelämnat som DVD-läsare etc. som inte är väsentligt här).

Så har jag valt fel komponent i något led? Vill ha en ganska jämnt balanserad burk gällande CPU/RAM/GPU så inget är mycket bättre än det andra utan ganska välbalanserad burk.

Räcker 500w att driva / klocka detta?

Detta är då mitt system:
Intel Core i5 750 2,66GHz
Gigabyte GA-P55A-UD3R
Kingston DDR3 HyperX 4GB (2x2GB) 1600MHz
Intel X25-M 80GB SSD (systemdisk)
Antec Sonata III Svart m. Earthwatts 500w PSU inkl.
Windows 7 Homre Premium 64-bit OEM
GeForce GTX 460 1GB

Uppskattar era åsikter.

Tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Av egen erfarenhet är Sonata III inte det bästa chassit om man ser till luftflöde, och inte heller speciellt praktiskt att bygga i. I detta paket får du ett snäppet bättre chassi och ett kvalitetsnätagg till i princip samma pris.

Permalänk
Medlem

inte ta en 40Gb SSD och ett bättre grafikkort då på en gång?

och ska du klokca behöver du byta kylare osv är ett tips, mer fläktar osv

Permalänk

Tackar för era svar:
@Forsberg1:
Vad för butik? Och vad är koden för fri frakt?
Blir aningen dyrare om man kastar in DVD-läsare men förstår din poäng.
200-300kr är inget i dessa summor men har ändå en smärtgräns på 11 000kr av någon anledning;)

@krilleoh:
Ex. Radeon 5850?
Är det så mycket bättre än GTX460 1GB?
Vill mer att den är klockningsredo, när jag väl kommer till det ska jag byta ut CPU-fläkt och sätta in mer fläktar i chassit.

Till er båda (och alla andra):
Men 500w ska räcka att driva detta och att klocka det?
Även om jag väljer ett annat grafik som ex. Radeon 5850?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Skrivet av adam57752:

Tack för tipset!
Vad är att rekommendera för kort som är likvärd prestanda eller lite bättre?
5850?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Blev ca 260kr över 11k.
Men, du kan ta ett annat chassie, och spara in dom pengarna. Tog FD R2 för att jag är lite kär i det :D, och är väldigt nöjd med det! Följer med två fläktar från scratch där, inget speciellt, men dom kan iaf få luften att cirkulera i chassiet!

vet att det inte är tillåtet på detta forum, men du kan alltid köra en fuling av windows. Inget o rekomendera, men möjligheten finns alltid. Nu kommer en moderator säga till och skaka på huvudet och säga "FY"!. Men som sagt, jag tror inte du är dum, du vet nog om möjligheterna, och även konsekvenserna. Som sagt, jag tycker självklart du ska Köpa en windows licens, det har jag. Och en fuling är inget du kommer kunna få hjälp med att fixa via detta forum iaf. MEn, upp till dig. Hade jag haft 11k hade jag kört på det paketet iaf!

// Roger 'n out

Permalänk
Skrivet av adam57752:

Kan folk sluta noja över den där nyheten? Korten är återkallade, inte nedlagda. Felfria kort levereras till butiker nu, kommer komma in till ex. Inet under nästa vecka.

Skrivet av TheSwede86:

Tackar för era svar:
@Forsberg1:
Vad för butik? Och vad är koden för fri frakt?
Blir aningen dyrare om man kastar in DVD-läsare men förstår din poäng.
200-300kr är inget i dessa summor men har ändå en smärtgräns på 11 000kr av någon anledning;)

Det är från inet.se, här har du fri frakt.
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr

Angående 5850 så presterar det överlag aningen bättre än 460 i de flesta spel. GTX460 ska däremot klocka väldigt bra och kommer då troligtvis kunna köra om 5850.
Och ett 500W nätagg kommer vara alldeles tillräckligt

Permalänk

Har tagit era råd till hjärtat och valt följande (kan jag få det under 10 000kr som jag gjort nu är det bara bra, jag har en MSDNAA utgåva av Win7 Home Premium 64-bit kom jag på så det behöver jag inte):

Kommentarer?

Kommer SSD:n verkligen göra någon skillnad?
Kommer bara kunna ha 1 program eller 1 spel utöver OS:et installerat känns det som, allt annars kommer ligga på SATA III disken och då läser den väl från den och inte från systemdisken som är SSD?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

det ser bra ut!
om du inte kan tänka dig o ta bort dvd'n, du kanske har en i en gammal dator du kan ta? Och lägga till 450kr typ för ett 5850.
Du kan klocka ett 460 så det i princip kommer upp till 5850's nivå, men klockar du 5850 så drar det iväg!

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

det ser bra ut!
om du inte kan tänka dig o ta bort dvd'n, du kanske har en i en gammal dator du kan ta? Och lägga till 450kr typ för ett 5850.
Du kan klocka ett 460 så det i princip kommer upp till 5850's nivå, men klockar du 5850 så drar det iväg!

Beställer ett:
Sapphire Radeon HD 5850 1 GB från Alina för 2 745kr inkl. frakt så blir allt tot. 10 490kr.

Det är en rund fin summa som är acceptabel. Spelen som hänger med är inget av intresse på Inet.

Däremot lite "orolig" ang. SSD:n:

Kommer SSD:n verkligen göra någon skillnad?
Kommer bara kunna ha 1 program eller 1 spel utöver OS:et installerat känns det som, allt annars kommer ligga på SATA III disken och då läser den väl från den och inte från systemdisken som är SSD?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Att bara ha OS't på en SSD gör enorm skillnad, allting du gör, surfar, musik, inne i windows rent allmänt kommer gå mycket snabbare. Men, det går ju inte direkt farligt långsamt utan en SSD heller, nu kommer kanske något fanboy till SSD ryta till och säga att man inte kan sitta vid en dator utan SSD. Men, när datorn väl har startat upp, så går allting ruskigt snabbt ändå, sett från mitt håll då :).

Filerna den läser, ligger dom på SSD läser den där, ligger den på en annan disk så läser den där istället :). Om jag förstod din fråga?

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Att bara ha OS't på en SSD gör enorm skillnad, allting du gör, surfar, musik, inne i windows rent allmänt kommer gå mycket snabbare. Men, det går ju inte direkt farligt långsamt utan en SSD heller, nu kommer kanske något fanboy till SSD ryta till och säga att man inte kan sitta vid en dator utan SSD. Men, när datorn väl har startat upp, så går allting ruskigt snabbt ändå, sett från mitt håll då :).

Filerna den läser, ligger dom på SSD läser den där, ligger den på en annan disk så läser den där istället :). Om jag förstod din fråga?

Absolut, det vet jag och det jag menade.

Tänkte bara att det känns lite, tja värdelöst att köpa en 40GB SSD för att "bara" sitta i OS:et och surfa/maila/ladda os:et/skriva osv.? Mer ute efter snabbare prestanda överlag i allt jag gör (inkl. spel)....

Däremot är det en sådär "WOW" känsla jmfrt. med en mekanisk HDD så kanske man ska införskaffa en sådan.
Alt. införskaffa 2st 1TB SATA III HDD's och ha en med 3 partitioner som "OS" "Spel" "Program" och en med allt övrigt slask;)

EDIT:

Hmm...
Kör jag 2x1TB SATA III och ett HD5850 hos Inet för 2745kr så kan jag köpa Logitech Z-2300 på PC-City för 1 349kr.

Då blir allt som allt 11 551kr. Jag har redan skärm/mus/tangentbord och då är det totalpriset allt som allt.

EDIT 2:

Anledningen varför jag tjatar om priset är att jag ska sälja min nya MacBook Pro 13" med lite tillbehör för 11 500kr och vill gärna "kvitta" den nya datorn mot det priset.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Absolut, det vet jag och det jag menade.

Tänkte bara att det känns lite, tja värdelöst att köpa en 40GB SSD för att "bara" sitta i OS:et och surfa/maila/ladda os:et/skriva osv.? Mer ute efter snabbare prestanda överlag i allt jag gör (inkl. spel)....

Däremot är det en sådär "WOW" känsla jmfrt. med en mekanisk HDD så kanske man ska införskaffa en sådan.
Alt. införskaffa 2st 1TB SATA III HDD's och ha en med 3 partitioner som "OS" "Spel" "Program" och en med allt övrigt slask;)

EDIT:

Hmm...
Kör jag 2x1TB SATA III och ett HD5850 hos Inet för 2745kr så kan jag köpa Logitech Z-2300 på PC-City för 1 349kr.

Då blir allt som allt 11 551kr. Jag har redan skärm/mus/tangentbord och då är det totalpriset allt som allt.

EDIT 2:

Anledningen varför jag tjatar om priset är att jag ska sälja min nya MacBook Pro 13" med lite tillbehör för 11 500kr och vill gärna "kvitta" den nya datorn mot det priset.

Jo, har du två sata 2 sata diskar, en med filmer, musik, bilder osv osv. Och en med Program, spel och OS. Så kommer det gå utmärkt. Liksom, kommer inte få fryslagg bara för att det är en mekanisk hårddisk ;).

Jaha, men då hänger jag med. Inte kan du sälja en sån fin dator :(. Jaja, vilket fall som helst kommer datorn bli perfa!

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Jo, har du två sata 2 sata diskar, en med filmer, musik, bilder osv osv. Och en med Program, spel och OS. Så kommer det gå utmärkt. Liksom, kommer inte få fryslagg bara för att det är en mekanisk hårddisk ;).

Jaha, men då hänger jag med. Inte kan du sälja en sån fin dator :(. Jaja, vilket fall som helst kommer datorn bli perfa!

Haha, det är en grym dator måste jag medge men ser jag till prestandan jag kan få på en riktig speldator för samma pris är det lite svårmotiverat att ha kvar den.

Kommer köpa en slaskdator (laptop) á 3990kr och ha till skola etc. och som laptop i hemmet när jag behöver en så iom. att jag bara ska skriva/surfa/maila etc. på den behöver det inte vara något i särklass.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Haha, det är en grym dator måste jag medge men ser jag till prestandan jag kan få på en riktig speldator för samma pris är det lite svårmotiverat att ha kvar den.

Kommer köpa en slaskdator (laptop) á 3990kr och ha till skola etc. och som laptop i hemmet när jag behöver en så iom. att jag bara ska skriva/surfa/maila etc. på den behöver det inte vara något i särklass.

Jo, själv älskar jag min Macbook Pro. Bästa laptopen jag någonsin haft, läser media, så den är alldeles ypperlig!

Jo, en slaskis är något man alltid kan ha nytta av ^^.

Permalänk

Är det någon komponent jag glömt?
Även om det är någon skitsak som (du behöver en SATA-sladd för att driva HDD) vill jag gärna höra det:

PC-CITY (BESTÄLLT)
Logitech Z-2300
1 349kr inkl. frakt

Alina.se
Sapphire Radeon HD 5850 1 GB
2 745kr inkl. frakt

Inet.se
Gigabyte GA-P55A-UD3R
1 337kr
2x 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III
1 764kr (882kr/st)
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
1 149kr
Intel Core i5 750, 2.66GHz
1 902kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
0kr
Lian Li Lancool PC-K56, Svart, utan nätdel
599kr
Fractal Design Integra 500W
499kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
200kr

7 450kr inkl. frakt

TOT INKL. FRAKT:
11 544kr

Jag har redan:
1x 24" TFT med DVI-sladd
1x Mus+Tgb trådlöst

I moderkortspaketet ingår det SATA-sladdar (6st el. 4st, räcker att driva de 3 SATA enheterna iaf.)
PSU:n ska ha 6st SATA-strömkontakter så det är också lugnt.
Högtalarna är redan beställda så det kan vi bocka av.

Kort och gott gott, missat någon skitdel eller någon väsentlig del
(som: Du har glömt CD-ROM, fast jag nu inte gjort det)?

Edit:
Just det CPU:n har stock-kylning. Även om det är piss så kör jag på den tills jag ska klocka den och det är inte i första taget, ska ha mer pengar att köpa en bra CPU-kylare innan och det är ett tag i framtiden.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Är det någon komponent jag glömt?
Även om det är någon skitsak som (du behöver en SATA-sladd för att driva HDD) vill jag gärna höra det:

PC-CITY (BESTÄLLT)
Logitech Z-2300
1 349kr inkl. frakt

Alina.se
Sapphire Radeon HD 5850 1 GB
2 745kr inkl. frakt

Inet.se
Gigabyte GA-P55A-UD3R
1 337kr
2x 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III
1 764kr (882kr/st)
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
1 149kr
Intel Core i5 750, 2.66GHz
1 902kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
0kr
Lian Li Lancool PC-K56, Svart, utan nätdel
599kr
Fractal Design Integra 500W
499kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
200kr

7 450kr inkl. frakt

TOT INKL. FRAKT:
11 544kr

Jag har redan:
1x 24" TFT med DVI-sladd
1x Mus+Tgb trådlöst

I moderkortspaketet ingår det SATA-sladdar (6st el. 4st, räcker att driva de 3 SATA enheterna iaf.)
PSU:n ska ha 6st SATA-strömkontakter så det är också lugnt.
Högtalarna är redan beställda så det kan vi bocka av.

Kort och gott gott, missat någon skitdel eller någon väsentlig del
(som: Du har glömt CD-ROM, fast jag nu inte gjort det)?

Edit:
Just det CPU:n har stock-kylning. Även om det är piss så kör jag på den tills jag ska klocka den och det är inte i första taget, ska ha mer pengar att köpa en bra CPU-kylare innan och det är ett tag i framtiden.

Ser fint ut!

Permalänk

En sista fråga innan jag beställer:
På spec:en på moderkortet står det inget gällande 1600MHz minnen, den verkar inte stödja det?
Däremot har jag läst att många köper 1600MHz minnen till just det moderkortet, hur är det egentligen?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.