gigabyte ga-890gpa-ud3h, vilka minnesplatser?

Permalänk
Medlem

gigabyte ga-890gpa-ud3h, vilka minnesplatser?

Har ett gigabyte ga-890gpa-ud3h och undrar vilka minnesplatser jag ska använda. Jag har 2x2GB 1600mhz minnen. Spelar det någon roll om jag använder plats 1+2 eller 3+4?

Tack för er hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det står i din mobomanual vilka du bör använda

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Tror inte det spelar någon direkt roll, jag hade ett linknade mobo förut och jag provade i 1+2 och 3+4 men jag märkte ingen skillnad så det är välle att prova sig fram och se vad som känns bäst och blir smidigast!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Tror inte det spelar någon direkt roll, jag hade ett linknade mobo förut och jag provade i 1+2 och 3+4 men jag märkte ingen skillnad så det är välle att prova sig fram och se vad som känns bäst och blir smidigast!

MVH

Tro gör man i kyrkan. konsultera din moderkorts manual.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Tro gör man i kyrkan. konsultera din moderkorts manual.

Jag har letat och letat, har för mig jag läste rekomendation om plats 3+4 men jag kan inte hitta det igen.

Permalänk
Medlem

Haha, jag har samma moderkort och jag hittade det i min manual på typ 3 sek.

*Slår upp sidan 4*

"Table of Contents"

*går ner lite"

1-4 "Installing the memory"
1-4-1 "Dual Channel Memory Configuration S 16"

*går till sidan 16*

Channel 0: DDR3_1 DDR3_3

DDR3_1 DDR3_2 DDR3_3 DDR3_4

Det var svårt...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Haha, jag har samma moderkort och jag hittade det i min manual på typ 3 sek.

*Slår upp sidan 4*

"Table of Contents"

*går ner lite"

1-4 "Installing the memory"
1-4-1 "Dual Channel Memory Configuration S 16"

*går till sidan 16*

Channel 0: DDR3_1 DDR3_3

DDR3_1 DDR3_2 DDR3_3 DDR3_4

Det var svårt...

Men jag förstår inte hur jag ska tolka det som står.

Permalänk
Medlem

Shit va störande det är med lata människor. Du har en manual som du skrev ovanför, men inte hittade det. I min otroligt kryptiska text står det till och med vilken sida du ska kolla på.

LÄS DÄR, gör jobbet själv.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Shit va störande det är med lata människor. Du har en manual som du skrev ovanför, men inte hittade det. I min otroligt kryptiska text står det till och med vilken sida du ska kolla på.

LÄS DÄR, gör jobbet själv.

Du får ursäkta, jag kanske skulle vart mer tydlig i min första post. Jag hittade det i manualen innan jag skapade tråden och innan du postade men jag förstår ändå inte hur jag ska placera minnena för att få bästa prestanda.

edit: jag antar att jag vill ha ett minne på varje kanal? Dvs ett på kanal 0 (DDR_1, DDR_3) och ett på kanal 1 (DDR_2, DDR_4)?

Permalänk
Skrivet av kwame:

Shit va störande det är med lata människor. Du har en manual som du skrev ovanför, men inte hittade det. I min otroligt kryptiska text står det till och med vilken sida du ska kolla på.

LÄS DÄR, gör jobbet själv.

jösses,,dålig dag eller?

T.S,,det verkar som att det beror på om du har rev 1.0 ,2.0 eller 2.1
rev 1.0 och 2.0 verkar ha kanalerna bredvid varann d.v.s slott (1+2) är ena kanalen och (3+4) är andra.
rev 2.1 ser ut att ha kanalerna på 0 (1+3) och 1 (2+4) så om du har 2.1 så ska dom sitta i slott 1 och
slott 3
GA-890GPA-UD3H (rev. 2.1) - GIGABYTE

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cossie_martin:

jösses,,dålig dag eller?

T.S,,det verkar som att det beror på om du har rev 1.0 ,2.0 eller 2.1
rev 1.0 och 2.0 verkar ha kanalerna bredvid varann d.v.s slott (1+2) är ena kanalen och (3+4) är andra.
rev 2.1 ser ut att ha kanalerna på 0 (1+3) och 1 (2+4) så om du har 2.1 så ska dom sitta i slott 1 och
slott 3
GA-890GPA-UD3H (rev. 2.1) - GIGABYTE

Det verkar som att jag har rev 2.0 så då antar jag att jag kan köra vidare på slot 3+4.
Tack för hjälpen!