Permalänk
Proffsmoddare

Nytt chassi och kylning

Hej.

Snart dags att skaffa sig ett nytt chassi och därmed bättra på kylningen och ljudnivån.

Antingen blir det ett Fractal Design Define XL eller Fractal Design Define R3 när de kommer.
Vet dock inte vilket som passar mina behov bäst.

Samtidigt så är det nog dags att byta från stock CPU kylaren till något lite roligare och framförallt tystare.
Hittat den här Akasa Venom som verkar ha väldigt respektabel ljudnivå på lägsta fläkthastighet. Någon som har några erfarenheter av den?

Annars är det väl kanske Corsair H50 som är ett bra alternativ. Dock lite dyr för min smak.

Däremot så sitter det kylflänsar runt CPU:n med heatpipes till både nord- och syd brygga vilket tappar kylning om jag byter fläkt/kylare?

Bör man byta fläktarna i chassi eller komplettera med fler?
Hört bra om Fractal fläktarna så det kanske bara är slöseri med pengar. Spelar inte speciellt mycket så någon extrem värme är det inte tal om.

Specs.
Asus P5E WS Professional
Intel Core™ 2 Duo E8400 3,0Ghz @ ~3,7Ghz
CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ @ ~1600MHZ CL9 (2X1GB)
SAPPHIRE RADEON HD3870 med ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2 PASSIV VGA KYLNING
Raptor 74Gb
x2 HDD 500gb

Mvh Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Du skulle utan problem klara dig med R2 lådan och på så vis kunna köpa en H50 till, kommentarerna ang FD fläktarna är blandade då vissa tickar och andra tycker dom låter lite och är nöjda, visst tappar du lite kylning med H50 men det är bra flöde genom R2an så du behöver inte oroa dig.
Scythe Typoon är riktigt bra fläktar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Hej.

Snart dags att skaffa sig ett nytt chassi och därmed bättra på kylningen och ljudnivån.

Antingen blir det ett Fractal Design Define XL eller Fractal Design Define R3 när de kommer.
Vet dock inte vilket som passar mina behov bäst.

Samtidigt så är det nog dags att byta från stock CPU kylaren till något lite roligare och framförallt tystare.
Hittat den här Akasa Venom som verkar ha väldigt respektabel ljudnivå på lägsta fläkthastighet. Någon som har några erfarenheter av den?

Annars är det väl kanske Corsair H50 som är ett bra alternativ. Dock lite dyr för min smak.

Däremot så sitter det kylflänsar runt CPU:n med heatpipes till både nord- och syd brygga vilket tappar kylning om jag byter fläkt/kylare?

Bör man byta fläktarna i chassi eller komplettera med fler?
Hört bra om Fractal fläktarna så det kanske bara är slöseri med pengar. Spelar inte speciellt mycket så någon extrem värme är det inte tal om.

Specs.
Asus P5E WS Professional
Intel Core™ 2 Duo E8400 3,0Ghz @ ~3,7Ghz
CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ @ ~1600MHZ CL9 (2X1GB)
SAPPHIRE RADEON HD3870 med ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2 PASSIV VGA KYLNING
Raptor 74Gb
x2 HDD 500gb

Mvh Tim

Jag hade definivit inte köpt någon konstig överprissatt komplett kylare med tveksam effektivitet, vill man ha det tyst köper man en stor towerkylare från Scythe, Noctua eller Xigmatek med bra medföljande fläktar eller en Thermalright utan och kompletterar med fläkt efter smak.

Som alltid så är fläktar, kylare och hårddisk dämpning viktigare för ljudnivån än chassivalet, chassivalet påverkar mest möjligheter till kylningen. Jag tycker att XL verkar vara ett bättre chassi då det har få av nackdelarna med R2 men det är upp till dig vad du tycker är viktigast. Medföljande fläktar är sämre än fläktar från Nexus, Noctua, Scythe och Thermalright men de är kanske dugliga för dig och det är dyrt att byta alla fläktar i lådan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Typhonos:

Jag hade definivit inte köpt någon konstig överprissatt komplett kylare med tveksam effektivitet, vill man ha det tyst köper man en stor towerkylare från Scythe, Noctua eller Xigmatek med bra medföljande fläktar eller en Thermalright utan och kompletterar med fläkt efter smak.

Menar du att den jag föreslog var kass?
Skulle du kunna ge förslag på några som håller sig runt 500kr eller gärna under? Dock är jag inte speciellt sugen på Noctua då jag inte gillar designen.

Skrivet av Typhonos:

Som alltid så är fläktar, kylare och hårddisk dämpning viktigare för ljudnivån än chassivalet, chassivalet påverkar mest möjligheter till kylningen. Jag tycker att XL verkar vara ett bättre chassi då det har få av nackdelarna med R2 men det är upp till dig vad du tycker är viktigast. Medföljande fläktar är sämre än fläktar från Nexus, Noctua, Scythe och Thermalright men de är kanske dugliga för dig och det är dyrt att byta alla fläktar i lådan.

Känns som att man kan prova med medföljande fläktar och se ifall man blir nöjd. Vad skiljer XL ifrån R3 förutom storleken?

Hade du även någon synpunkt på hur det går med kylningen av Nord- och sydbryggan då kommande CPU fläkt blåser åt sidan?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av fesen:

Du skulle utan problem klara dig med R2 lådan och på så vis kunna köpa en H50 till, kommentarerna ang FD fläktarna är blandade då vissa tickar och andra tycker dom låter lite och är nöjda, visst tappar du lite kylning med H50 men det är bra flöde genom R2an så du behöver inte oroa dig.
Scythe Typoon är riktigt bra fläktar annars.

Men är det inte mer värt att vänta på R3 då det är en uppdaterad variant? Eller XL?

Scythe Typoon verkar ligga på en ganska lagom prisnivå också.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Men är det inte mer värt att vänta på R3 då det är en uppdaterad variant? Eller XL?

Scythe Typoon verkar ligga på en ganska lagom prisnivå också.

Kan iofs vara värt att invänta test, Typoon är fina för lagom pengar speciellt på kylare men är även utmärkt som chassifläktar.

H50 kostar som sagt en del och jag var lite hastig då du har en sval cpu så du klarar dig på något mindre, Xigmatek gör prisvärda och bra kylare.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av fesen:

Kan iofs vara värt att invänta test, Typoon är fina för lagom pengar speciellt på kylare men är även utmärkt som chassifläktar.

H50 kostar som sagt en del och jag var lite hastig då du har en sval cpu så du klarar dig på något mindre, Xigmatek gör prisvärda och bra kylare.

Ligger på 47-50 C idle men då har jag en fläkt med rör direkt från chassisidan.
Blir dock ett jäkla ljud på CPU-fläkten när det blir lite load.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Man kanske kan bygga sig en egen CPU-kylare.

Har en jävligt schysst fläns från en DELL som man kanske kan använda. Problemet är väl bara att få dit den med ett jämnt tryck mot CPU:n. Kanske enbart är slöseri med tid..?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Man kanske kan bygga sig en egen CPU-kylare.

Har en jävligt schysst fläns från en DELL som man kanske kan använda. Problemet är väl bara att få dit den med ett jämnt tryck mot CPU:n. Kanske enbart är slöseri med tid..?

Sätta custom flänsar på typ moderkortet, ram och liknande är väl trevligt men jag skulle nog inte känna mig så säker och sätta det på en CPU, lol.

Sätter du en fet kylare (tex Noctuas dubbel fläktare) på den setupen du listat kan du nog få en väldigt tyst dator i både en R3 och XL. Frågan är ju om du vill ha utrymme för stora kort (30cm+), det är nog det enda som skiljer rent praktiskt sett.

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle någon ha lust att lista ett par kylare för 3-500kr som kyler bra och kan vara tysta vid behov ( när jag ska sova eller se på film ;D ).

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay