gigabyte ga-890gpa-ud3h, knaster i högtalare

Permalänk
Medlem

gigabyte ga-890gpa-ud3h, knaster i högtalare

Jag har precis byggt ihop en ny dator med ett Gigabyte ga-890gpa-ud3h. När jag spelar upp ljud så knastrar det ibland lite i högtalarna. Någon som har en aning om vad det kan bero på? För tillfället kör jag på det integrerade grafikkortet, kan det ha något med saken att göra?

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Enligt Gigabyte har den en Realtek ALC892 som ljud.

Har du testat uppdatera drivers från Realteks sida? De brukar ha betydligt nyare drivers än moderkortstillverkarna. Den senaste på Realtek är v2.50 från 2010-07-09. Avinstallera den gamla drivern först kanske.

Realtek
(välj High Definition Audio Codecs)

Permalänk

Blev också sugen att installera dom "riktiga" drivrutinerna istället för Windows egna, men hittade inte mina på Realteks hemsida. Hittade dom istället på Gigabytes sida, ska se om ljudet blir bättre

Downloads - GIGABYTE

EDIT: Blev ingen skillnad >.< Men men, värt ett försök

Permalänk
Medlem

Jag har samma och inga problem alls.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har installerat senaste från Gigabyte men det verkar inte hjälpa. Lyckas inte heller ladda hem ifrån Realteks sida, den säger "Object has moved here", men när man klickar kommer man bara tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Wanner:

Jag har installerat senaste från Gigabyte men det verkar inte hjälpa. Lyckas inte heller ladda hem ifrån Realteks sida, den säger "Object has moved here", men när man klickar kommer man bara tillbaka.

Säker på att det inte är nå fel med högtalarna då? Eller att du inte satt i kontakterna ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Lyckas inte heller ladda hem ifrån Realteks sida, den säger "Object has moved here", men när man klickar kommer man bara tillbaka.

Det fanns 3 olika hosts att prova på, jag tog den sista och det var inga problem att ladda ner zip-filen (även om det inte går med rekordfart).

Testat återstålla alla inställningar (default/reset) i mixer/kontroll-panelen för ljudet?

Nu är inte Realtek speciellt super när det gäller ljudkvalite med analog utgång, men borde gå att få bort knastret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Säker på att det inte är nå fel med högtalarna då? Eller att du inte satt i kontakterna ordentligt?

Testat koppla in högtalarna (Creative T10) i mp3spelaren och där hör jag inget knaster. Testade även att koppla in ett par andra högtalare till datorn och fick knaster även då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det fanns 3 olika hosts att prova på, jag tog den sista och det var inga problem att ladda ner zip-filen (även om det inte går med rekordfart).

Testat återstålla alla inställningar (default/reset) i mixer/kontroll-panelen för ljudet?

Nu är inte Realtek speciellt super när det gäller ljudkvalite med analog utgång, men borde gå att få bort knastret.

Nu gick det bättre, ska testa installera sen och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Det kan vara problem med inbyggda grafikkortet också. Creative hade problem med sina ljudkort/drivers och SLI-baserade Nvidia system, vilket orsakade knasterliknande missljud i vissa setups. Testa ställ ner all grafik på lägsta för att få minimal last och se om det gör någon skillnad. Beror lite på vilket OS, men det går att stänga av sånt som Aero/effekter, dra ner upplösning tillfälligt osv. Mest för att se om det påverkar, sen kan du ju ställa upp igen.

Permalänk
Medlem

Kör inte längre på det inbyggda grafikkortet, knastret kvarstår. Jag testade att köra DPC Latency Checker en stund och upptäckte att ibland får jag stora spikes.

Några ideer?

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med ett Asus A8N32-SLI DeLuxe, löste problemet med att byta ut skruvarna som moderkortet var monterat med till andra med mindre skruvskalle.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Har haft liknande problem med ett Asus A8N32-SLI DeLuxe, löste problemet med att byta ut skruvarna som moderkortet var monterat med till andra med mindre skruvskalle.

Jag är tämligen säker på att jag använder de skruvar som var avsedda för att montera moderkortet. När jag kommer hem så kan jag ta en bild så kanske någon kunnig kan avgöra om det ser korrekt ut.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med samma ljudkrets när jag körde på utgångarna på framsidan av chassiet, använde jag de bakre blev det inga störningar.

Permalänk
Medlem

Jag använder de bakre. Ska testa att uppdatera BIOS till senaste versionen.

Permalänk
Medlem

Du kan ha jordningsproblem eller störningar i kablarna, imed att de ligger bakom en dator

Kommer knastret upp vid uppspelning av musik? Hur länge håller det i sig? Går högtalarkablarna förbi en skärm?

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Du kan ha jordningsproblem eller störningar i kablarna, imed att de ligger bakom en dator

Kommer knastret upp vid uppspelning av musik? Hur länge håller det i sig? Går högtalarkablarna förbi en skärm?

Ja knastret kommer vid uppspelning utav musik/ljud. Högtalarkablarna går delvis bakom skärmen.

edit: Om testar att köra på ett annat ljudkort istället för det interna och inget knaster uppstår då, kan jag utesluta jordningsproblem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Ja knastret kommer vid uppspelning utav musik/ljud. Högtalarkablarna går delvis bakom skärmen.

edit: Om testar att köra på ett annat ljudkort istället för det interna och inget knaster uppstår då, kan jag utesluta jordningsproblem då?

Nej det kan du inte . Ifall de interna uttagen på något sätt är gjorda fel, så kan det skapa ett ljud pga jordningsproblem (är inte så insatt i det hela), det låter typ ddddddddddddddddddddddddddd ^^, hela tiden. Även när man inte spelar upp ljud. Hardu testat att lägga högtalarkablar mot metall någon gång, eller dina fingrar? Något sånt ljud handlar det om.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Nej det kan du inte . Ifall de interna uttagen på något sätt är gjorda fel, så kan det skapa ett ljud pga jordningsproblem (är inte så insatt i det hela), det låter typ ddddddddddddddddddddddddddd ^^, hela tiden. Även när man inte spelar upp ljud. Hardu testat att lägga högtalarkablar mot metall någon gång, eller dina fingrar? Något sånt ljud handlar det om.

Det låter inte "ddddddddddddddddddddddddddd" hela tiden :). Jag ska som sagt testa att uppdatera BIOS så får jag hoppas att det hjälper. Om man läser på senaste BIOS versionen så står det "Fix audio noise issue while running ET6 in Win7". När jag kör EasyTuner6 så får jag väldigt mycket spikes i DPC Latency Checker och ännu mer störningar i ljudet (Men jag har störningar även då jag inte kör EasyTuner6). Men det tyder ju ändå på att det verkar som att dom har lite problem med det interna ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Jag är tämligen säker på att jag använder de skruvar som var avsedda för att montera moderkortet. När jag kommer hem så kan jag ta en bild så kanske någon kunnig kan avgöra om det ser korrekt ut.

Det gjorde jag med.. när jag plockade ut moderkortet försvann problemet.. därav att jag tog skruvar med mindre skalle & problemet försvann.. för mig dvs.

Prova att plocka ut moderkortet & kör det liggandes på skrivbordet/etc om problemet är borta så får du antingen skaffa skruvar med mindre skalle eller lägga isolerbrickor under skruvskallen & se om det löser problemet .. om nu inte en bios uppdatering löser det dvs. vilket är det enklaste.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS hjälpte inte. Knastret kvarstår (notera att det inte knastrar hela tiden utan endast vid uppspelning och bara ibland).

Såhär ser skruvarna ut som jag monterat moderkortet med.

Jag har fortfarande spikes i DPC Latency Checker vilket får mig att tro att det är någon device/driver som spökar :/

edit: Jag har fått reda på (vilket verkar rimligt) att jag behöver skruvar med STÖRRE huvud eftersom dom där lödpunkterna runt fästena ska ha kontakt med skruvarna för att få jordning.

edit2: Har kollat skruvarna som följde med och det är bara dom jag har använt nu som fungerar och fäster bra i distanserna. Är även rätt säker på att skruvarna har kontakt med lödpunkterna även om de inte täcker dom helt.

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra plankan utanför lådan?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Har du provat att köra plankan utanför lådan?

Nej men det börjar luta åt att jag får testa det. Men först ska jag testa att starta i felsäkert läge och se om det är störningar även då. Om det inte är det så är det antagligen problem med nån device/driver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Nej men det börjar luta åt att jag får testa det. Men först ska jag testa att starta i felsäkert läge och se om det är störningar även då. Om det inte är det så är det antagligen problem med nån device/driver.

Ok, men laddas drivrutinerna in till ljudkortet i felsäkert läge?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bump!

Jag har samma problem med mitt inbyggda ljudkort och har efter lite googlande hittade jag att EasyTune kan vara problemet. Efter att jag stängt av ET så får jag inget knaster alls tro jag är inte helt säker dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weebooz:

Bump!

Jag har samma problem med mitt inbyggda ljudkort och har efter lite googlande hittade jag att EasyTune kan vara problemet. Efter att jag stängt av ET så får jag inget knaster alls tro jag är inte helt säker dock

Vilken rev. av kortet har du?

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem med knaster i högtalarna. EasyTuner är avstängt utan resultat och jag har testat med olika utgångar och med olika högtalare.

Någon som har några ytterligare tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElNeko:

Jag har också samma problem med knaster i högtalarna. EasyTuner är avstängt utan resultat och jag har testat med olika utgångar och med olika högtalare.

Någon som har några ytterligare tips?

Du har testat med plankan utanför chassiet? Ny Bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jordat uttag i väggen?

Testa både och (jordat och ojordat), kan vara så att du får någon konstig jord loop, är nog rätt långsökt men jag har haft konstiga ljud problem relaterat till konstiga jordloopar. Och bör ju vara rätt enkelt att testa

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Har haft samma problem dom senaste dagarna men när jag stängde av ET6 fixade det sig!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!