"Starta" nätaggregat utan dator

Permalänk
Proffsmoddare

"Starta" nätaggregat utan dator

Hej.

Som topic så undrar jag om man kan få ett nätaggregat att leverera ström utan några andra komponenter.

Dvs. få det att fungera som en 12V transformator, och i så fall i vilka kablar finner jag 12V med högst A.

Har ett nätagg som är märkt med 12VA 18A, och 12VB 18A. Vilka är det då?

Det jag egentligen är ute efter är en strömkälla som ger 12V och 10-20A, likt en kraftig transformator eller batteriladdare.

Mvh Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Hej.

Som topic så undrar jag om man kan få ett nätaggregat att leverera ström utan några andra komponenter.

Dvs. få det att fungera som en 12V transformator, och i så fall i vilka kablar finner jag 12V med högst A.

Har ett nätagg som är märkt med 12VA 18A, och 12VB 18A. Vilka är det då?

Det jag egentligen är ute efter är en strömkälla som ger 12V och 10-20A, likt en kraftig transformator eller batteriladdare.

Mvh Tim

Genom att kortsluta den GRÖNA med den SVARTA ledaren på kabeln för moderkortet tillåter UPS att leverera spänning trots att inget moderkort finns/är anslutet.

Antar att du har två ATX-kablar med vardera 6 eller 8 polig ATX-kontakt. Det är dessa du kan använda. De med (ibland vita) molex-kontakter är ibland klenare och för kringutrustning som CD-spelare, fläktar osv... men för att vara säker måste jag veta EXAKT vilken PSU du har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Koppla ihop den gröna kabeln med en svart (jord) så hoppar skiten igång.
http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2006/09/115781856036s...

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Proffsmoddare

Okej tack, får hem och prova ikväll.

Vet ej exakt vad det är för PSU, har ett antal olika hemma så.
Det jag läste på var iaf ett Dell från en Dimension 9150.

Den kontakten jag ska använda?
http://www.turascandinavia.com/Archive/Images/Products/200x200/41864.jpg

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av timez:

Okej tack, får hem och prova ikväll.

Vet ej exakt vad det är för PSU, har ett antal olika hemma så.
Det jag läste på var iaf ett Dell från en Dimension 9150.

Den kontakten jag ska använda?
http://www.turascandinavia.com/Archive/Images/Products/200x200/41864.jpg

Nej, kolla på bilden jag länkade.
Om googlar på "How to jump start a psu" så kommer du hitta mängder med guider med bilder osv.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Augustini:

Nej, kolla på bilden jag länkade.
Om googlar på "How to jump start a psu" så kommer du hitta mängder med guider med bilder osv.

Såg din bild och vet vilka jag ska bygla men undrar om det där var ATX kontakten som jag kan plocka 12V ifrån.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Ingen expert på ämnet men skulle gissa på att de kvittar vart du tar det ifrån, så länge det är 12 volt du tar.
Finns ju 12v lite här och var.
http://www.mp3car.com/vbulletin/attachments/power-supplies/42...

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M