problem med två nvidiakort, köres sammtidigt!

Permalänk
Medlem

problem med två nvidiakort, köres sammtidigt!

Har försökt googla lite och söka på diverse forum, men får mest träffar på sli/crossfire lösningar.

Den korta versionen: jag har ett 8800GTS och ett 7900GT som jag vill ha i min burk utan att "sli'a", jag vill ha möjlighet att köra 4 displayer. Dock så får jag BSOD eller svart/låstbild så fort jag sätter in en bildskärm i 7900GT kortet eller försöker boota windows 7 med en display kopplad till det kortet.

Kan påpeka att båda kortet funkar fint var och ett för sig!

Längre versionen:

Jag fick höra att windows 7 bland annat stödde att köra dubbla grafikkort, vilket gav mig iden att peta in både mitt nvidia 8800 GTS och mit lite äldre nvidio 7900 GT i samma burk för att få möjligheten att köra 4 olika skärmar på samma gång!

Jag är inte på något sätt ute efter att öka prestandan utan bara att få möjlighet att köra 4 displayer med bra bildkvalite och någorlunda prestanda för 3D applikationer.

Problemet är dock att jag får starta upp systemet med två skärmar inkopplade på huvudkortet (8800GTS) samt att jag kan ha 7900GT kortet i datorn vid uppstart utan att det blir några problem. Båda korten hittas installerade utan några protester i enhetshanteraren, men så fort jag pluggar in en ny skärm i kort nr2, så får jag väldigt konstiga bilder och systemet fryser eller BSOD'ar. Provade att flytta en av skärmarna får första kortet till det andra och samma sak händer. DVS. så dort någon skärm är inkopplad på kort nr2 så hänger sig systemet eller vägrar bota windows ordentligt.

Jag har uteslutit att stöm ska vara problemet då mitt nätagg är överdimensionerat och dessutom hade dubbla 6pins kontakter just för att klara sli/cf.

Edit: kan det vara ett problem att min moderplanka har stöd för CF, och jag försöker köra 2 nvidia kort? dock så försöker jag ju varken Crossfira eller SLI'a... kanske någon bios inställning som jag ej hittat?
Moderplankan är av modell Gigabyte GA-X38-DQ6, och har dubbla pci-express 16 portar (tror jag, fast detta borde vara ovesäntligt då det ej spelar någon roll om det skulle vara 16x/4x).

Har laddat hem senaster drivarna från nvida, men reagerade lite på en textrad i deras beskrivning "Supports single GPU and NVIDIA SLI technology on DirectX 9, DirectX 10, and OpenGL, including 3-way SLI, Quad SLI, and SLI support on SLI-certified Intel X58-based motherboards."

Vad jag vet har jag väl ett X38 moderskort och jag försöker ju egenteligen inte SLI'a... men det kanske är det som är felet?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Jag själv tror inte du kan köra 4 skärmar om du har 2 g-kort..

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

hade det varit en fördel att köpa något annat kort? För det lilla spelandet jag gör så räcker mitt 8800GTS. Så kanske ett billigare ATI skulle kunna fungera bättre som "extra" kort.

För jag vet att win 7 stödjer två olika kort samtidigt för att kunna ge bild på 4 skärmar. Har sett det live, men jag minns inte vad för sorts konfiguration som kördes.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Avstängd

ATi´s nya 5000serie har ju något som kalas för Eyefinity som gör att du kan ha 3skärmar i ett kort, dock måste man ha en omvandlare för displyporte till DVI.. det är dyrt men smidigt...

Permalänk

frågan är väl om det inte går att använda 2 stycken liknande billiga ATi kort i crossfire och köra 2 skärmar på ett kort och sen tredje på det andra.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

pci-x samt agp stödjer bara en "master" men pci portarna kan du smycka fullt med grafikkort, tillräckligt hög bandbredd för å se film

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

beställde ett nytt nvidia, 465? från dustin för 2300kr. Verkade ha vettig prestanda och en hdmi samt 2 dvi, det klarar jag mig ganska bra på. 4e skärmen vore trevlig, men ej nödvändig.

Det visade sig efter lite testning att något har hänt med 7900GT kortet, även fast det sitter ensam i lådan så crashar datorn då jag försöker köra en skärm i en av dom två dvi portarna. Så det kortet kasseras....

Dock blev jag lite nyfiken på det här med physix? Kan jag ha både mitt 8800GTS och det nya GTX465 kortet i lådan samtidigt och köra 8800 kortet som physix kort? Annars kanske det kan leverera bild till skärm 4 ändå.

Tack för hjälpen och svaren!

konstigt som fasen att 7900GT kortet börjat strula, det har bara legat i en låda sedan jag installerade 8800GTS kortet och det var inget fel alls på kortet innan jag bytte.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall kunna köra med 8800GTS som PhysX yes, men som du också nämner skall det funka som 4:e skärmdrivare också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bloopy:

pci-x samt agp stödjer bara en "master" men pci portarna kan du smycka fullt med grafikkort, tillräckligt hög bandbredd för å se film

Vad snackar du om egentligen? kan man se bättre på film med flera grafikkort? vadå en master?

Med två grafikkort som inte är i SLI eller Crossfire kan man ha så många skärmar som varje grafikkort klarar, med mina två kort kan jag ha fyra skärmar om jag inaktiverar Crossfire.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad snackar du om egentligen? kan man se bättre på film med flera grafikkort? vadå en master?

Med två grafikkort som inte är i SLI eller Crossfire kan man ha så många skärmar som varje grafikkort klarar, med mina två kort kan jag ha fyra skärmar om jag inaktiverar Crossfire.

mm var verkligen så jag skrev eller hur? Dock trött var ja, så ser på efterhand att de var osammanhängande, men mer tydligt å framförallt mer artigt än ditt.
--- Cross/sli = en agerar master
--- Multi screen: Då ska du helst ha 2 likvärdiga kort!
--- ex så är det stor risk för drivrutins konflikter om du väljer 1st Pci-E Ati å 1st Pci-E Nvidia
--- Bästa alt för multi screen är: Pci-E samma märke/modell alt 1st Pci-e + 1st(eller flera) Pci

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.