4850 i crossfire dör av värmen.

Permalänk
Medlem

4850 i crossfire dör av värmen.

Hej, jag har 2 st 4850 i crossfire, Tillverkaren är sapphire tror jag.

Iaf, 4850 ska vara rätt varma kort, och sapphire korten har fått kritik för sin kylning.

Detta kombinerat med att jag har 2st i crossfire gör att de blir otroligt varma.

Normalt sätt spelar det ingen roll, jag har headset med musik på så jag kör bara upp fläktarna till 100%

Men nu i denna abnorma sommarvärme på nästan 30 grader så räcker inte det. Nu när jag spelar sc2 (testar build orders) så blir korten över 100 grader och stänger av sig själv, trots att fläktarna är på 100% vad ska jag göra?

Hjälper det att öppna chassi sidan? eller finns det ngt annat trix?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk

Med tanke på att HD 4850 har funnits rätt så länge så kan det vara damm som har dammat igen fläktarna

Kolla om det är skit i fläktarna och om det nu är det gör rent med typ en burk tryckluft.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd

Du kan nog prova öppna Chassi sidan, samt kanske ställa en bordsfläkt som blåser på korten.. Vad har du för chassi och hur ser det ut med kylning i det samt med damm!?

MVH

Permalänk
Medlem

Vattenkylning alá Fattigman. Ett gäng isbitar som du lägger i en påse på grafikkortet.

Eller så försöker du vänta med spelandet tills på kvällen.

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Vattenkylning alá Fattigman. Ett gäng isbitar som du lägger i en påse på grafikkortet.

VARNIG, Detta borde ej funka, inte för att jag har testat men det borde bildas kondens:)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Nejmen öppna chassit och använda bordsfläkt på max. Det gjorde jag förra sommaren med min gamla dator. Det funkar skit bra

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fusiob:

Vattenkylning alá Fattigman. Ett gäng isbitar som du lägger i en påse på grafikkortet.

Eller så försöker du vänta med spelandet tills på kvällen.

Nja fattigman grej är det dock inte då man måste köpa nytt graffekort efter varje gång man gör denna kassa modd :P...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Stryp fps;n till 60 fps via v-sync så slipper du belasta korten konstant och därmed undvika överhettning.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

har samma problem med 2st 4890 vaporx 2gb i mitt antec 1200 chassi, överhettar med vsync@60hz i tex mass effect 1... dom är inte igendammade utan släpper varmluften i lådan, mellan korten... blir tokvarmt, iaf övre kortet.

Permalänk
Medlem

Samma problem här.Har 2 stycken 4890 , ett Powercolor 1GB OC och ett XFX 1GB OC och de blir tokvarma.Sitter i ett FD R2 med 6 st FD fläktar med blås in i fronten ut bak in i botten/sidan ut i toppen.Datorn blåscreenar efter kort tids spelande i BFBC2.Då är korten stekvarma.

Visa signatur

Fractal Design R2 . Fractal Design R2 Newton 800w . Gigabyte GA-EX58UD5. Intel i7 920. Corsair 6 GB XMS3 Extreme Edition. Asus 7970 TOP II GHZ. CS X-FI Titanium, Intel SSD X25-M G2 80 GB . HDD Samsung F3 500GB. Windows 7 64

Permalänk
Avstängd

det är ju bara öppna lådan och rensa ut all damm ur chassit + grafikkorterna via tryckluft

Permalänk

4850 varmt? Mitt går aldrig över 65c i full load med fläkten på 70%

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att få ur allt damm ur kylaren.

Permalänk
Medlem

det hjälper inte att rensa damm (har för övrigt inget damm pga dammfilter fram på antec 1200), och crossfire går bra mycket varmare än singelkort till er som jämför med det... helt klart underdimensionerade kylare på 4k serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

det hjälper inte att rensa damm (har för övrigt inget damm pga dammfilter fram på antec 1200), och crossfire går bra mycket varmare än singelkort till er som jämför med det... helt klart underdimensionerade kylare på 4k serien.

Mitt Gigabyte GV-R485-512H-B kort hade ref-kylaren och det var uppe i max 70C när jag körde Furmark, samma med mina gamla 4830in, dom gick inte alls, varmt, man måste dock ha lite luft flöde till dom och se till att dom inte dammar igen för då blir det inte kul för det övre kortet!

MVH

Permalänk
Medlem

dock är det singelkort du talar om? sedan de dubbla ligger lite väl på lowend sidan.
tycker mig ha bra luft flöde med 3*120mm fram, 2*120mm bak, 1* 200mm+ på toppen, 1*120mm på sidan