Permalänk

Tangentbordet skriver fel :(

Jag har en bärbar Toshiba a100-565 , felet är att trycker jag k =ko och l=lp osv, 2 =w och alt gr blir 1,

det är ca 40% av tangenterna som är felaktiga, har testat med att byta ut nuvarande tangentbord till ett sprillans nytt, men felet kvarstår, har också provat med usb tangentbord, och då funkar det, men man vill ju använda det bärbaras tangentbord

har till och med provat att uppdatera bios till senaste, provat xp och win 7, men felet är även i dos typ

Permalänk
Medlem

Inte så att det är fel språk inställt bara?
Kollat i kontrollpanalen?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

det är inte fel språk, det vet jag, åäö funkar så.. sen så borde det ha märkts när jag kopplade in usb tangentbordet..

Permalänk
Medlem

Inte så att du har kommit åt knappkombinationen på datorn som ändrar det inbyggda tangentbordets layout?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

virus kanske?

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Har för mig att det fanns nån sak som gjorde att tangentbordet ändrades och många tangenter blev till siffror på min laptop förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av alelale:

Har för mig att det fanns nån sak som gjorde att tangentbordet ändrades och många tangenter blev till siffror på min laptop förr

japp "fn"-tangenten om du har numerisk som en del av det "vanliga" tangentbordet.

Permalänk

num-lock är avslagen så det är inte det, dessutom blir det dubbla bokstäver ibland, sen så tror jag väl inte att det finns nån kombination av layout där altgr blir 1 :), det är är något riktigt skumt

Permalänk
Medlem

Har bytt några tangentbord på alptops å polare men även haft isär ett, polaren var snål i försök att laga cola skador som frät av några banor, gick sådär, blev bättre men inte värt allt pil. Dock vet jag från att ha haft isär det tangentbordet att dom sällan innehåller nån elektronik. Alltså bara kontaktbanorna och punkterna så felet ligger nog på moderkortet i själva chipet som tolkar knapparna. Det som på lösa tangentbord ofta sitter på ett separat kretskort ofta lägst upp i centrum av tangentbordet. Men det bör som sagt var integrerat på moderkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har bytt några tangentbord på alptops å polare men även haft isär ett, polaren var snål i försök att laga cola skador som frät av några banor, gick sådär, blev bättre men inte värt allt pil. Dock vet jag från att ha haft isär det tangentbordet att dom sällan innehåller nån elektronik. Alltså bara kontaktbanorna och punkterna så felet ligger nog på moderkortet i själva chipet som tolkar knapparna. Det som på lösa tangentbord ofta sitter på ett separat kretskort ofta lägst upp i centrum av tangentbordet. Men det bör som sagt var integrerat på moderkort istället.

Exakt. Tangentbordskontrollern brukar också kontrollera fläktar och liknande så är lite känsligt att greja med.
En sak som kan testas är att flasha om BIOS eftersom det ofta används av både av processorn och tangentbordskontrollern...