Samsung F3 500GB krånglar

Permalänk
Medlem

Samsung F3 500GB krånglar

Tjena,
Har en Samsung F3 500GB som jag har haft i ca 3 månader. Installerade ett spel i datorn, tog riktigt lång tid och efter 40 minuter fick jag fram error och installationen avbröts. Under installationen var datorn riktigt seg och frös till då och då.
Nu är min fråga om hdd:n börjar ge upp? Är det något fel på den?
Fick följande resultat i HD Tune.

Permalänk
Medlem

Är det en F3 Eco eller vanlig? Den var väldigt långsam för att vara en 7200 Spinpoint F3 annars. Har du kört andra diagnostiska tester på den? Annars gör det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det är en vanlig F3, 7200 RPM. Körde "Error Scan" som finns i HD Tune, alla sektorerna var OK, även "Health Status" är OK.

Vad bör man få ut för hastigheter?

Permalänk
Medlem

Mycket högre än sådär, ditt max ska ligga en bra bit över 100 MB/sec och minimum inte under 40 MB/sec. Jag har en äldre WD 3200AAKS med en 320 GB platta och jag får mycket högre prestanda än du trots att min disk är betydligt sämre. Något står inte rätt till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har nu kört samma test några gånger och får bättre resultat.

Dippen i första ser ju inte så bra ut. Hur kommer det sig att jag på första fick så dåligt resultat och helt plötsligt bättre? Ska man utgår från att det är något fel på disken?

Permalänk
Medlem

Har du igång nån strömsparfunktion eller annan funktion för att minska ljudnivå? De brukar göra disken seg.

Dina resultat är ju betydligt bättre nu men dippar på 1.5 MB/sec är inte normalt. Kan du berätta i övrigt vilken hårdvara du har? Om du har andra SATA-kablar så byt för de kan vara trasiga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nej, har inte igång några strömsparfunktioner, inget jag startat iallafall. Köpte delarna för ca 3 månader sedan. Datorn består av Gigabyte GA-P55A-UD3, A-Data DDR3 4GB 1600Mhz, Core i5 750, Har även en WD GreenPower 1TB HDD.
Ska leta upp någon annan S-ATA kabel och testa. Grejjen är ju att man blir lite nojig när det gäller HDD:n, för om den lägger av så försvinner en massa grejer. Undrar därför om det bästa kanske är att kontakta återförsäljaren och få den utbytt?

Permalänk
Medlem

Har nu testat med annan S-ATA kabel och annan anslutning på moderkortet och fick följande resultat.

Permalänk
Medlem

Kör tillverkarens eget diagnostikprogram, i detta fallet: SAMSUNG Hard Disk Drive - support - utilities

Hittar det inga fel så är det troligen inte hårddisken det beror på.

Permalänk
Medlem

Har nu testat med diagnostikprogrammet, den hittar inga fel. Får fortfarande dippar när jag kör HDTUNE. Testade även kopiera 20 gb mellan Samsung disken och en extern hdd, datorn blev riktigt seg och nästan obrukbar. Någon som har någon idé om vad det kan vara? Kan det vara fel på disken även om Samsungs diagnostikprogram inte hittar något fel?

Permalänk
Medlem

Är det bara den disken som krånglar?

Permalänk
Medlem

Tror det, tycker att min WD GP 1TB fungerar bättre. Märker inga dippar när jag kör HD Tune på den. Däremot är det en lagringsdisk så jag använder den inte lika mycket som Samsung disken.

Permalänk
Medlem

Påminner om de problem jag har med min nya samsung disk. Jag köpte en HM641JI för ett par dagar sedan som jag har satt in i en lite äldre laptop. Det går bra i början men sedan dippar I/O hastigheten helt plötsligt. Jag har sett i kernel loggen att jag får "link har reset" när det dippar. Problemet kommer och går, har testat att ställa ner till 1.5Gpbs med ESTool eftersom jag ändå har en äldre kontroller men det är samma problem fortfarande.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem

Min samsungdisk uppför sig likadant. Det värsta är att det är mitt C:/ disk. Så hela datorn fryslaggar sönder. Går knappt att använda. Jag kan inte ens köra hdtune på den disken. HDtune registerar ingenting alls, fast HDtune fungerar på min andra disk. Ingen verkar ha en lösning på problemet så det blir väl att köpa en ny C:/.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.