Varför ger vi diverse bidrag till boende i glesbygd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Alltså jag fattar inte hur menar du? tror du vårdcentralen är som någon automatisk biltvätt eller? ju större desto fler bilar kan den tvätta på samma gång? Det behövs fortfarande en läkare för att undersöka en person hur jävla stor vårdcentral du än bygger.

Skrev jag något annat? Läs om, läs rätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Skrev jag något annat? Läs om, läs rätt.

Ja men på vilket vis, hur sparar man tex på personal? när man ändå måste anställa mer personal? eftersom vårdcentralen är större? kanske kan man spara lite på receptions personal, men det har länstinget i vänsterbotten löst på ett ganska finurligt vis, man ringer till nån reception i umeå som sköter tidsbokning för alla vårdcentraler i vänsterbotten, vad jag förstått. Eller menar du att den är mer effektiv för att den är större, på vilket vis då? jag kan inte få ihop det att bygga en enda stor vårdcentral ska vara lönsammare.

uppdatering, jo jag läste en gång till, menar du att fler personer betjänas av samma läkare samtidigt?
aldså tex ska läkaren testa reflexer på folk så får man sitta i en rund ring på stolar och så springer läkaren runt i ringen och slår folk på cp nerven? haha rolig syn om inte annat

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Ja men på vilket vis, hur sparar man tex på personal? när man ändå måste anställa mer personal? eftersom vårdcentralen är större? kanske kan man spara lite på receptions personal, men det har länstinget i vänsterbotten löst på ett ganska finurligt vis, man ringer till nån reception i umeå som sköter tidsbokning för alla vårdcentraler i vänsterbotten, vad jag förstått. Eller menar du att den är mer effektiv för att den är större, på vilket vis då? jag kan inte få ihop det att bygga en enda stor vårdcentral ska vara lönsammare.

uppdatering, jo jag läste en gång till, menar du att fler personer betjänas av samma läkare samtidigt?
aldså tex ska läkaren testa reflexer på folk så får man sitta i en rund ring på stolar och så springer läkaren runt i ringen och slår folk på cp nerven? haha rolig syn om inte annat

Jag rekommenderar dig att antingen läsa mina förklaringar jag skrivit i tråden, eller läsa en grundkurs i nationalekonomi eller dylikt.

EDIT: Vill poängtera att jag inte menar något illa med detta inlägg, kanske lät som det. Menade bara att jag redan skrivit det och det är enklare att läsa de gamla inläggen. Och jag rekommenderar alla att läsa lite Nationalekonomi, sjukt enkelt och väldigt givande.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag rekommenderar dig att antingen läsa mina förklaringar jag skrivit i tråden, eller läsa en grundkurs i nationalekonomi eller dylikt.

EDIT: Vill poängtera att jag inte menar något illa med detta inlägg, kanske lät som det. Menade bara att jag redan skrivit det och det är enklare att läsa de gamla inläggen. Och jag rekommenderar alla att läsa lite Nationalekonomi, sjukt enkelt och väldigt givande.

Fast nationalekonomi säger ingeting om varför just vårdcentraler skulle vara mer effektiva när de är stora än små. Det finns en del tillverkningsindustrier där det är uppenbart att man vill nå upp till en viss skala för att nå effektivitet eftersom man kan börja serietillverka på ett helt annat sätt. En vårdcentral är ingen tillverkningsindustri så jag tycker frågan är berättigad. Du har tidigare nämnt att lokaler är billigare per m^2 om de är större, vilket inte direkt gäller generellt, så något annat bör du nog komma med.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast nationalekonomi säger ingeting om varför just vårdcentraler skulle vara mer effektiva när de är stora än små. Det finns en del tillverkningsindustrier där det är uppenbart att man vill nå upp till en viss skala för att nå effektivitet eftersom man kan börja serietillverka på ett helt annat sätt. En vårdcentral är ingen tillverkningsindustri så jag tycker frågan är berättigad. Du har tidigare nämnt att lokaler är billigare per m^2 om de är större, vilket inte direkt gäller generellt, så något annat bör du nog komma med.

Det är klart du kan se det som att vårdcentralen tillverkar vård. Tyvärr har jag inte kvar min gamla bok men den tog upp sjukvård, dock i USA.

Nej, jag har nämnt att det är oftast fallet att det är billigare att driva lokaler per areaehet (till en viss gräns ofc) när de är större än att ha 2 stycken av samma storlek. Lokalhyra, leveranskostnader för tjänster och material.

Personal brukar även den bli billigare om det inte är så att alla (administrativ personal, vaktmästare, läkare osv) jobbar 100% under hela sina arbetspass. Och jag ser inte varför vårdcentraler inte fungerar som diverse andra arbetsplatser när det gäller detta, dvs att viss underhållspersonal man har anställd är där för "när saker händer". Man kanske slipper 2 jouravtal för diverse saker om man slår ihop 2 vårdcentraler?

Den stora frågan är varför sjukvård skulle bli billigare på lokaler och dylikt än om ett företag stod inför samma princip, eller om du vill hyra lokal själv? Nu vet jag inte hur alla sjukhus gör, om de hyr lokaler eller om sjukvården äger fastigheterna.

Däremot kan man ju diskutera aspekter som att om sjukvården finns i större samhällen så kommer ju priset gå upp på lokalerna eftersom när fler bor där går ju efterfrågan på centralt belägna lokar upp. Så det är inte alls säkert att det i slutändan är korrekt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Personal brukar även den bli billigare om det inte är så att alla (administrativ personal, vaktmästare, läkare osv) jobbar 100% under hela sina arbetspass. Och jag ser inte varför vårdcentraler inte fungerar som diverse andra arbetsplatser när det gäller detta, dvs att viss underhållspersonal man har anställd är där för "när saker händer". Man kanske slipper 2 jouravtal för diverse saker om man slår ihop 2 vårdcentraler?

Fast administrativ personal kan du samordna mellan flera vårdcentraler. De behöver inte ens sitta i samma stad. Vad gäller jour så kan man ha jour på endast den enda vårdcentralen vilket blir samma resultat som om vi bara hade en. Att ha jour på båda vårdcentraler är ger ju faktiskt ett bättre resultat till en högre kostnad, så det är inte rakt jämförbart.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast administrativ personal kan du samordna mellan flera vårdcentraler. De behöver inte ens sitta i samma stad. Vad gäller jour så kan man ha jour på endast den enda vårdcentralen vilket blir samma resultat som om vi bara hade en. Att ha jour på båda vårdcentraler är ger ju faktiskt ett bättre resultat till en högre kostnad, så det är inte rakt jämförbart.

Nej det blir inte samma resultat som om man hade en. Nu pratar vi inte bara jour på personal utan jouravtal på datorer, annan teknik och sådant, sådana avtal kostar ofta en fast avgift inte endast när den används.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej det blir inte samma resultat som om man hade en. Nu pratar vi inte bara jour på personal utan jouravtal på datorer, annan teknik och sådant, sådana avtal kostar ofta en fast avgift inte endast när den används.

Jag förstår inte. Vad menar du?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Jag förstår inte. Vad menar du?

Du verkar endast tänka på jour för vanlig personal. Sen får du gärna förklara hur du kan lösa att man endast kräver ett jouravtal till samma kostnad för 2 utspridda vårdcentraler som om du hade en enda när vi pratar datorfrågor, jour underhåll/reparationer för annan teknisk utrustning osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du verkar endast tänka på jour för vanlig personal. Sen får du gärna förklara hur du kan lösa att man endast kräver ett jouravtal till samma kostnad för 2 utspridda vårdcentraler som om du hade en enda när vi pratar datorfrågor, jour underhåll/reparationer för annan teknisk utrustning osv.

Det är väl rätt vanligt att en kommun har ett och samma jouravtal för alla sina lokaler. Ser inte riktigt varför det skulle bli mycket dyrare om man har två vårdcentraler istället för en med samma mängd materiell som behöver underhållas. Givetvis beror det hela på det ensklida avtalet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Landsbygden ska vara kvar!

Den bästa bilden av Stockholm är i backspegeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Det är väl rätt vanligt att en kommun har ett och samma jouravtal för alla sina lokaler. Ser inte riktigt varför det skulle bli mycket dyrare om man har två vårdcentraler istället för en med samma mängd materiell som behöver underhållas. Givetvis beror det hela på det ensklida avtalet.

Ja, om man endast klumpar ihop kommunvis är det inte möjligt att du inte tjänar nått på jouravtalen, men det behöver ju inte vara endast inom kommuner man klumpar ihop.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, om man endast klumpar ihop kommunvis är det inte möjligt att du inte tjänar nått på jouravtalen, men det behöver ju inte vara endast inom kommuner man klumpar ihop.

om ni ändå ska fortsätta diskutera sjukvården. så kan ni ju alltid kolla uppdrag granskning

Del 17 av 22 - Uppdrag granskning | SVT Play

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Storstäderna har inte samma charm som landsbygden! Så det så!
Ni kan inte ta era jättetrimmade mopeder till en liten vik några kilometer bort och grilla med en massa kompisar och senare på kvällen åka till en närliggande åker och spela brännboll. Det kan ni inte göra.
Dessutom så kan ni inte bestämma er för att ta en sväng på skoten en fin vinterdag bara sådär, det kan vi på landsbygden.
Du kan inte köra moped/skoter nere i stockholm om du är minderårig utan att bli tagen av snuten, det kan vi här uppe för här finns det inte så mycket poliser.

Landsbygden ska vara kvar!

Tycker att dessa argument kan duga om man är liten grabb och kutar runt på en åker eller för att tjuvkika på tjejerna som byter om i omklädningsrummet på den lokala badplatsen.;)

När man blir större så vill man göra andra saker, som att gå på bio, opera, se en komedi på teatern, ta del av kulturutbudet och alla trevliga restauranger och mysiga kaféer, gå på nattklubb, ja listan kan göras lång.:)

Det enda som eventuellt skulle behövas skulle vara en sommarstuga som man kan åka ut till - en lagom dos av landet.:D;)

Skrivet av Derox:

Ne men då kan ju de som vill bo där få betala för det? Eftersom vi som vill bo i storstäder får betala dyrt för det.

Precis vad som slog mig: tycker inte storstäderna ska drabbas bara för att landsbygden ska kunna fortsätta med att spela brännboll på ängen...om de inte betalar för det själva då som sagt.;):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tycker att dessa argument kan duga om man är liten grabb och kutar runt på en åker eller för att tjuvkika på tjejerna som byter om i omklädningsrummet på den lokala badplatsen.;)

När man blir större så vill man göra andra saker, som att gå på bio, opera, se en komedi på teatern, ta del av kulturutbudet och alla trevliga restauranger och mysiga kaféer, gå på nattklubb, ja listan kan göras lång.:)

Det enda som eventuellt skulle behövas skulle vara en sommarstuga som man kan åka ut till - en lagom dos av landet.:D;)

Precis vad som slog mig: tycker inte storstäderna ska drabbas bara för att landsbygden ska kunna fortsätta med att spela brännboll på ängen...om de inte betalar för det själva då som sagt.;):D

Fast nu är det ju inte så att alla har dessa intressen, och det får man bara acceptera.

Och det har ju visats att det endast är 7 kommuner som är betalare, övriga 282 är mottagare, däribland Stockholm.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Fast nu är det ju inte så att alla har dessa intressen, och det får man bara acceptera.

Och det har ju visats att det endast är 7 kommuner som är betalare, övriga 282 är mottagare, däribland Stockholm.

Nej det förstår jag att alla inte har dessa intressen (ens i en storstad:P) men som jag sa, vill man ha kvar landsbygdens intressen (byföreningar m.m.) får de som bor på landet betala detta, det var det som var min poäng.:) Sen att Stockholm är mottagare stämmer ju inte riktigt då vi betalar för det mesta åt landsbygden för att den ska kunna hållas levande...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej det förstår jag att alla inte har dessa intressen (ens i en storstad:P) men som jag sa, vill man ha kvar landsbygdens intressen (byföreningar m.m.) får de som bor på landet betala detta, det var det som var min poäng.:) Sen att Stockholm är mottagare stämmer ju inte riktigt då vi betalar för det mesta åt landsbygden för att den ska kunna hållas levande...:P

Egentligen inte, Stockholms kommun går back. Förmodligen för att många som jobbar i stan inte bor i stan, och de som tjänar bäst gör inte det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag vill inte bo i sthlm, tänk när alla fiser så mkt gaser det blir , usch va äckligt.... men jag vill inte heller bo 10 mil utanför en stad så man dör på moppen i 30km/h påväg till sjukhuset

men men som Lekman säger är ju sant.......

Är det inte så att "vi" som bor på "glesbyggden" har betalat för "storstäderna" i väldingt många långa år innan och nu är det dags för "er" att betala tillbaka ?

Dessutom, tänk sjukdom typ pest kommer till en stad där hela sveriges befolkning bor, vips ~90% borta innan nån vet vad som hände.... bara en tanke.

Eller att någon fiser, vips 90% borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej det förstår jag att alla inte har dessa intressen (ens i en storstad:P) men som jag sa, vill man ha kvar landsbygdens intressen (byföreningar m.m.) får de som bor på landet betala detta, det var det som var min poäng.:) Sen att Stockholm är mottagare stämmer ju inte riktigt då vi betalar för det mesta åt landsbygden för att den ska kunna hållas levande...:P

Fast nu är det ju rätt intressant att SCB säger att du har fel. På samma sätt som att en stor del av statsapparaten är skattefinansierad (och en stor del av dessa sitter i ... ... Stockholm).

Vill de som bor i Stockholm ha kvar sina intressen så får man hosta upp de pengar som behövs för infrastrukturen, såsom Förbifarten, Citybana, utbyggnad av tunnelbana och liknande?

Rent stadsbyggnadsmässigt är den utglesning som pågår och pågått en längre tid i Stockholm av ondo för samhället, men det verkar finnas en hel del som mha lagstiftningen kan fördröja projekt såsom Norra Station, Slussen, Norra Djurgårdsstaden och liknande. Men det kanske är i eget intresse man talar, fler bostäder i "centrum" => mindre efterfrågan på svartkontrakt och ockerhyror för städskrubbar?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Apropå naturresurser och vattenkraft så kommer inte de pengarna alls i närheten av tillbaka till norrland för att gynna glesbygden.

Märkligt nog får mskor i sthlm ut c:a 5 ggr mer i vård, skola, omsorg än de betalar in jämfört med personer kring t.ex. norrbottenskusten.

Skulle man satsa de pengar som genereras där de genereras skulle huvudstaden förmodligen inte ligga i sthlm. Det är inte konstigt att norrlänningar är rebelliska.

, Glad smålänning