Re: fototråden och hanteringen av f/1.2-objektiv

Permalänk
Medlem

Re: fototråden och hanteringen av f/1.2-objektiv

Trenden i fototråden är för tillfället grunda grunda skärvor av fokus med resten av scenen väldigt ur fokus.
f/1.2, f/1.4 och f/1.8 är vanliga, men hur hanteras dessa?

Vid porträtt kan man anta att längre brännvidder hjälper(långa som attan, oftast syns naturliga ansiktsminer och de flesta känner väl inte professionella modeller), men makrobilder?

Är någon form av live-view vanlig? (Optisk sökare for the win ja men när man plirat efter skärvor i en 45 minuter börjar ögonen kännas lite grumliga.) Används oftast stativ? Hur tusan får man fokusskärvan på rätt plats i en scen med en humla som subjekt, om inte humlan är stendöd? Händer det att man autofirar medan man långsamt rör kameran bakåt eller snurrar på fokusringen?

Nu har jag bara försökt makroa med ett Sigma 50mm f/2.8 som nog inte har optimal brännvidd eller af för levande, rörliga ting men det kan inte bli en hel världs skillnad om man skulle skaffa det väldigt poppis 90mm f/2.8 av Tamron t.ex.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Längre brännvidd än 50mm hjälper absolut, stativ är ett måste samt bra ljus. På en prosumerkamera är det inga större problem att fokusera med hjälp av den optiska sökaren, men på en instegare med mindre och mörkare sökare kan jag mycket väl tänka mig att det blir en del svårigheter. Liveview kan fungera, lite beroende på ljuset, behövs blixt för att exponera bilden kan liveviewen bli för mörk för att vara användbar.

Edit: När man tar makrobilder kan bländaren vara ganska stor med bibehållet extremkort skärpedjup, att blända ner till 8-16 är ofta nödvändigt för att få något skärpedjup ö.h.t..

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Ett enbent stativ är att föredra i naturen då man får hyfsad stabilitet där ett vanligt stativ inte fungerar så bra då det är mer otympligt. Men regel nummer ett med digitalkameror är att ta så många bilder man bara kan då det alltid fastar något som blir bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad mellan ljusstyrkan i de olika optiska sökarna? Har inte haft tillfälle att prova så många i praktiken. Har en A100.
Hursomhelst gör glasögon det inte lättare, men det får man leva med. DOF-förhandsvisningen borde göra nytta men jag har inte funnit den värst praktisk. Antar att ett ~100mm makro skulle förbättra förhållanden mer än en ny kamera (med ljusstarkare sökare)?

Vridbar liveviewskärm kan jag tänka mig är bra för vissa makrobilder (nära marken). Bra iakttagelse om blixt.

Enbenta stativ har jag funderat på men aldrig provat - man hindrar i princip rörelser upp och ner, medan framåt och bakåt och åt sidorna fortfarande påverkar, de är ändock till stor hjälp alltså?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Ett ben är bättre än inget ben fast perfekt är det inte men det ger några extra steg som kan vara guld värt

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fokusskenor, makroskenor, 'macro focus rails', är sådana (tillsammans med fokussammanslagning) vanliga i fototråden tro?

Typ sådana: Stativ / Specialhuvud Novoflex Fokuseringskena Castel Mini

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det är bara att ner på marken och kräla och fokusera manuellt!
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/userpics/10001/bee.jp...

Nedan lite "rant" om hur jag själv tänker, blandat med lite tips och några bildexempel.

Även om bilden ovan är tagen på just det sättet så:
Rätt placering av skärpeplanet gör att skärpedjupet ofta inte behöva vara så himla stort.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/bugs/hungry_ant.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/bugs/lazy_fly.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/flowers/tulipdrop.jpg

Därtill så tycker jag, rent allmänt, att många är alldeles för dåliga på att använda kort skärpedjup kreativt.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/abstract/tulpan_igen....
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/flowers/vinter...

Vad gäller fotografering av insekter så är tålamod en dygd. Man får vackert räkna med att en hel del av bilderna inte blir så bra. När jag tog bilden på biet ovan fick jag kanske 1/3 av bilderna som var i fokus, sedan var en del av de som var i fokus inte bra pga att biet flugit halvvägs ur bild eller...
Stativ är bra och finfint för blommor eller andra saker som inte försvinner så snabbt. Man kan använda det för insekter åxå, men då får det vara hyfsat gott om insekter och så får man sitta och vänta på att "humlan" ska landa på blomman man siktat in kameran på.
Makroslädar underlättar fokusering med makroobjektiv och så ändras inte avbildningsskalan av fokuseringen heller, men det är inget måste. Jag har funderat på att skaffa en, men det har inte blivit av ännu.
Vad gäller manuell fokus så är det mycket en träningssak. Jag personligen tycker det är avsevärt lättare med sökaren än med LV och förstår inte varför alla är så lyriska över hur lätt det är att fokusera rätt med LV, men det är väl som med så mycket annat både en smak- och vanesak. (Jag tycker att tom sökaren på min D70, som är lite av ett "sugrör", jämfört med dagens sökare är lättare att fokusera med än LV på min D300.)
Jag har bara använt LV vid ett fåtal tillfällen, tex när det spöregnat och jag inte haft lust att lägga mig platt ner i leran.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/bugs/larv_igen.jpg

Med exempelvis Tamron 90 skulle du få ungefär det dubbla arbetsavståndet vid 1:1, jämfört med Sigma 50/2.8, dvs 10-11cm isf 5-6cm.

Permalänk
Medlem

Mycket fina bilder : )

'Rätt placering av skärpeplanet' är just det som är svårt. När skärpdjupet inte är djupt finner jag det inte lätt att få det att hamna rätt manuellt, handhållet eller med rörligt subjekt. För en majoritet av bilderna som tas fungerar AF bättre, förutom när jag tar bilder 'i ström' och långsamt styr skärpeplanet från bakom till framför subjektet med fokusringen. Antar att man med lite träning kan komma ner till 3-4 bilder vid samma scen och tillfälle för att få en som är hygglig.

Vad gäller dina bilder där ser jag att du använt relativt stor bländare och kort slutartid för de två övre och en liten bländare för tulpandroppescenen tillammans med lång slutartid. Mtp hur scenerna ter sig antar jag att objektivet var närmare tulpandroppen och att kameran satt på ett stativ, medan de första såg subjektet från lite längre bort samt kanske var handhållna? Att på rörliga ting få skärpeplanet sådär väl med manuell fokus kräver en hel del bilder?

Skrivet av dumbo:

Därtill så tycker jag, rent allmänt, att många är alldeles för dåliga på att använda kort skärpedjup kreativt.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/abstract/tulpan_igen....
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/flowers/vinter...

"Tulpan_igen" -stativ antar jag? Poängen är rätt hursomhelst, har man ett objektiv kapabelt till bra bokeh (det är inte nånting som ofta fixas i ps antar jag) kan närhet med rätt komposition ge rätt fina abstrakta mönster.

Skrivet av dumbo:

Vad gäller fotografering av insekter så är tålamod en dygd. Man får vackert räkna med att en hel del av bilderna inte blir så bra. När jag tog bilden på biet ovan fick jag kanske 1/3 av bilderna som var i fokus, sedan var en del av de som var i fokus inte bra pga att biet flugit halvvägs ur bild eller...
Stativ är bra och finfint för blommor eller andra saker som inte försvinner så snabbt. Man kan använda det för insekter åxå, men då får det vara hyfsat gott om insekter och så får man sitta och vänta på att "humlan" ska landa på blomman man siktat in kameran på.
Makroslädar underlättar fokusering med makroobjektiv och så ändras inte avbildningsskalan av fokuseringen heller, men det är inget måste. Jag har funderat på att skaffa en, men det har inte blivit av ännu.
Vad gäller manuell fokus så är det mycket en träningssak. Jag personligen tycker det är avsevärt lättare med sökaren än med LV och förstår inte varför alla är så lyriska över hur lätt det är att fokusera rätt med LV, men det är väl som med så mycket annat både en smak- och vanesak. (Jag tycker att tom sökaren på min D70, som är lite av ett "sugrör", jämfört med dagens sökare är lättare att fokusera med än LV på min D300.)
Jag har bara använt LV vid ett fåtal tillfällen, tex när det spöregnat och jag inte haft lust att lägga mig platt ner i leran.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/bugs/larv_igen.jpg

Med exempelvis Tamron 90 skulle du få ungefär det dubbla arbetsavståndet vid 1:1, jämfört med Sigma 50/2.8, dvs 10-11cm isf 5-6cm.

Jo, hah, humlebakar är fina subjekt. Helt sant om stativ också, jag har försökt det nån gång men gett upp. Kan vara för att setupen skrämmer allt när den står extremt nära en landningsblomma.

Den där larven (igen, riktigt bra bild) lär du använt kort stativ samt paraply till?
Tydligt att du gillar ditt Tamron 90mm också : )

Ach Hans, man får helt enkelt sikta på en setup som möjliggör längre arbetsavstånd, använda manuell fokus ofta och ta många bilder i serie, samt ev. en kamera som är kapabel till att inte ruinera is800+ bilder.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om jag "lite snabbt" ska kommentera bara...

Ang. de tre första bilderna så har du rätt i att den sista är tagen med stativ. Där har jag även använt ett bakvänt 50mm objektiv framför tamron-makron för att nå ännu större förstoring (ca 2:1). Den är tagen inomhus i fönsterljus, så bortsett från att skärpedjupet behövde nerbländning så hade jag inte riktigt klarat handhålla, om jag inte ökat ISO-talet en del (och det undviker jag gärna om det går).
De andra två är tagna handhållet. Flugan stod jag upp och det blåste så både jag och växten som flugan satt på vajade en del, så där gjorde jag ett antal försök varav ett par blev skarpa. Myrbilden är tagen liggande ner på marken, så där gjorde jag bara ett fåtal försök, med lite olika kompositioner och med myran i lite olika positioner.

Av nästa två bilder är den första tagen handhållet och den andra på stativ (den andra, åter igen med bakvänt 50mm).

Ang. stativ och insekter så tror jag inte att de kräms av en kamerarigg som står uppställd och står stilla. Det är först när saker rör på sig som de blir oroliga. Det är iaf min erfarenhet.
Bilden på larven var åxå med stativ ja, men utan paraply.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Av nästa två bilder är den första tagen handhållet och den andra på stativ (den andra, åter igen med bakvänt 50mm).

Ang. stativ och insekter så tror jag inte att de kräms av en kamerarigg som står uppställd och står stilla. Det är först när saker rör på sig som de blir oroliga. Det är iaf min erfarenhet.
Bilden på larven var åxå med stativ ja, men utan paraply.

Hehe, tänkte mest på att du sade att det regnade, snarare än nåt slags blixt-reflektor eller så
Mycket möjligt att de flesta insekter inte bryr sig om saker som står stilla. Man måste ha sjuka mängder tålamod med stativ bara, ståå och vänta på att herr Humla ska behaga landa på just den där blomman..

En sak till skulle jag vilja fråga: ditt omvända makro, alltså omvända 50mmobjektiv, vad använder du för att fästa det på huvudobjektivet? Nåt slags neutralt filter med gängor i båda ändor?

Kom på att jag har en raynox dcr-250 liggandes också. Vill minnas att jag inte blev så impad av resultatet med den +50mm:et jämfört med bara 50mm:et men nu fick jag lust att prova igen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag förstod att du menade som regnskydd. Fast jag hade inget sånt med mig. Hade varit trevligt att inte behöva bli så blöt annars.

För att koppla objektiv mot varandra så använder man en makrokopplingsring, eller macro coupler på utrikiska. Det är, som du är inne på, en ring som har utvändig gänga på båda håll. Sedan skruvar man bara in i filtergängorna på resp. objektiv. De kan köpas för nån tia eller två på ebay. Vet att en del gjort egna åxå, med två filter där man krossat/plockat ut glaset och limmat mot varandra. Lite mer provisoriskt kan man även använda tejp.
Vet inte om det syns så bra på denna bild hur de ser ut men...
http://store.tagotech.com/images/coupling-ring.jpg