Permalänk
Medlem

Bahnhof smtp problem

Jag kan ej skicka mail med outlook express? Har en D-link dir-655

Jag har ställt in allt som det skall vara enligt min isp Bahnhof, men kan ej skicka mail bara ta emot? får felmeddelande följande felmeddelande

Det gick inte att ansluta till servern. Konto: 'mail2.bahnhof.se', Server: 'mail2.bahnhof.se', Protokoll: SMTP, Port: 25, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 10060, Felnummer: 0x800CCC0E

Vad göra?

Permalänk
Medlem

Let me google that for you

Har du kryssat i Authentication?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej,

Jodå det är ikryssat fattar inte vad som spökar nu,, det går hur bra som helst att taemot mail!!?

Har kollat på länken men hittar ej någon lösning där!

// Jag får ut detta nör jag kör
A. Go to Start -> Run -> type: cmd
B. When the Command prompt appears type: telnet smtp.mail2.bahnhof.se 25

Det gick inte att ansluta till värddatorn på porten 25: anslutningen misslyckades?

Alltså skall jag öppna upp port 25 i min router eller?

//

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av longhorn:

Hej,

Jodå det är ikryssat fattar inte vad som spökar nu,, det går hur bra som helst att taemot mail!!?

Har kollat på länken men hittar ej någon lösning där!

// Jag får ut detta nör jag kör
A. Go to Start -> Run -> type: cmd
B. When the Command prompt appears type: telnet smtp.mail2.bahnhof.se 25

Det gick inte att ansluta till värddatorn på porten 25: anslutningen misslyckades?

Alltså skall jag öppna upp port 25 i min router eller?

//

Kanske lite OT, men om du initierar sessionen med telnet så behöver du inte öppna några portar in din router.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kanske lite OT, men om du initierar sessionen med telnet så behöver du inte öppna några portar in din router.

Jag har testat att köra direkt från bredbandsuttaget men får samma felmeddelande!!?

Vad menar du med >> initiera sessionen med telnet så behöver du inte öppna några portar in din router

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Let me google that for you

Har du kryssat i Authentication?

Skrivet av longhorn:

Hej,

Jodå det är ikryssat

//

Det ska inte vara ikryssat

Har du en extern ip som tillhör bahnhof? De spärrar också andra operatörer att använda deras server.

Permalänk
Medlem

Ja jag har en extern ip från Bahnhof!!

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av longhorn:

Ja jag har en extern ip från Bahnhof!!

//

Hjälpte det andra tipset?

Har du kollat så du verkligen får rätt ip? Jag har blivit kidnappad av andra operatörer två gånger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hjälpte det andra tipset?

Har du kollat så du verkligen får rätt ip? Jag har blivit kidnappad av andra operatörer två gånger..

Det andra tipset hjälpte tyvärr inte!

Jag har kollat och jag får ip från bahnhof!!? Det är lite skumt detta... Och Bahnhof support kan ej hjälpa!? Har provat på flera datorer i mitt nätverk men det blir samma resultat på dom...

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av longhorn:

Hej,

Jodå det är ikryssat fattar inte vad som spökar nu,, det går hur bra som helst att taemot mail!!?

Har kollat på länken men hittar ej någon lösning där!

// Jag får ut detta nör jag kör
A. Go to Start -> Run -> type: cmd
B. When the Command prompt appears type: telnet smtp.mail2.bahnhof.se 25

Det gick inte att ansluta till värddatorn på porten 25: anslutningen misslyckades?

Alltså skall jag öppna upp port 25 i min router eller?

//

Till att börja med så är adressen "mail2.bahnhof.se"
Kan du pinga den servern?
Traceroute?

Funkar fina fisken här hemifrån i alla fall.

telnet mail2.bahnhof.se 25 Trying 213.136.33.9... Connected to mail2.bahnhof.se. Escape character is '^]'. 220 mxf1.bahnhof.se ESMTP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Till att börja med så är adressen "mail2.bahnhof.se"
Kan du pinga den servern?
Traceroute?

Funkar fina fisken här hemifrån i alla fall.

telnet mail2.bahnhof.se 25 Trying 213.136.33.9... Connected to mail2.bahnhof.se. Escape character is '^]'. 220 mxf1.bahnhof.se ESMTP

Jag får fram detta om jag anger port 110 (+OK Hello there.)!? Men som sagt det går ju att ta emot mailen och det är väl port 110 eller?

Om jag anger port 25 så går det ej att ansluta?

//

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du ska använda MSA port 587 istället för SMTP 25?

Permalänk
Medlem

Bahnhof använder port 25..

Men du verkar ju röra till det där med inställningarna, dels att du hade authentication ibockat och sedan att du verkat använda smtp.mail2.bahnhof.se eller något sånt där.. gör om från början och följ någon guide från början istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Bahnhof använder port 25..

Men du verkar ju röra till det där med inställningarna, dels att du hade authentication ibockat och sedan att du verkat använda smtp.mail2.bahnhof.se eller något sånt där.. gör om från början och följ någon guide från början istället.

Jag har så som det skall vara enligt Bahnhof alltså

POP mail2.bahnhof.se

SMTP mail2.bahnhof.se

Knepigt detta....!! Men iof inget jätte problem men endå, det ska fungera....

//

Permalänk
Medlem

Kan du inte ansluta via tenet på port 25 till mail2.bahnhof.se så ligger inte felet i inställningarna i mailprogrammet.

Kan du pinga mail2.bahnhof.se? Vilket IP försöker den pinga då?
Försöker den pinga något annat IP än 213.136.33.9 så har du problem med DNS.
Pingar den rätt IP men servern inte svarar så har du något fel med din anslutning, så ring bahnhof och be de kolla på det.
Fungerar det perfekt att pinga så är port 25 på något vis spärrat utåt för dig. Har du någon mjukvarubrandvägg som spärrar utgående anslutningar?

Permalänk
Medlem

Hej, råkade ut för samma problem i dagarna med att skicka mail, har bahnhof också. De har uppdaterat sina guider för inställning: https://kund.bahnhof.se/cgi-bin/user_faq.cgi?noteid=511&w=PRI... kör förvisso Thunderbird men när jag plockade bort användar authensiering ifrån smtp inställningarna så funkade det igen.

Permalänk
Medlem

Problemet är att du bockat i autentisering.