Diablo 2, problem med svarta kanter runtom skärm/bild

Permalänk

Diablo 2, problem med svarta kanter runtom skärm/bild

Tja!

Tänkte skriva en lite intelligentare inlägg än vad jag gjorde i Diablo forumet.

Det är så att när jag spelar Diablo 2 på min bärbara dator så blir det svarta kanter runtom själva "spel bilden".

Min bärbara dator är en Acer Aspire 5738ZG som har Win7 home 64bit. Grafikkortet är ett ATI Radeon 4650, jag kör i upplösningen 1366 x 768 (rekommenderad)

Så nu undrar jag vad som kan vara problemet? Om de bara nån inställning man skall peta på eller om det helt enkelt inte går att fixa? (eftersom spelet är typ 200år gammalt.... i dator år det vill säga, 10år i verkligheten.....)

UPDATE!

Nu är det så att jag hittade ett kommando på ett forum vilket är "-w" efter exe i mål-sökvägen.

Men nu är det också på detta vis att jag har installerat Diablo 2 via en installer man kan ladda ner ifrån battle.net och dessutom så kan jag bara spela Diablo 2 via battle.net om jag startar den via "installern", men om man då klämmer in -w före exe där så går det ej att starta spelet.

UPDATE 2!

Jag har nu lyckats fått det att fungera i "fönster" men hur får man fönstret att täcka större delen av skärmen?

Någon som har lösningen?

Tacksam för svar hur man skulle kunna gå tillväga för att lösa problemet.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Hmm. Om du inte kan ändra inställning på skärmen så den fyller ut/passar in bilden så kan du ju testa att köra D2 i ett fönster, som du maximerar, istället.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Hmm. Om du inte kan ändra inställning på skärmen så den fyller ut/passar in bilden så kan du ju testa att köra D2 i ett fönster, som du maximerar, istället.

hittar då inga inställningar på datorn....men om man nu skulle vilja köra i ett "fönster" hur går man till väga för att fixa det då?

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Är väl ute och cyklar?

Men med LoD så kan man ju köra i 800*600, kan det vara så att datorn inte kan, av någon anledning, skala upp bilden rätt? Har du en Widescreen-skärm?

Spelar själv D2+LoD på en 15.2" skärm utan "sorgkanter".

edit: kan du inte ändra till fönster under Options?

Permalänk
Skrivet av WipeClean:

Är väl ute och cyklar?

Men med LoD så kan man ju köra i 800*600, kan det vara så att datorn inte kan, av någon anledning, skala upp bilden rätt? Har du en Widescreen-skärm?

Spelar själv D2+LoD på en 15.2" skärm utan "sorgkanter".

jo min laptop är/har en wide screen skärm på 15,4", det har även min stationära dator, som jag har en 22" tums. Och på min stationära så fungerar det utmärkt, men när spelet är på 800 x 600 i upplösning så ser det inte så himla bra ut på en sådan stor skärm xD

Edit kolla min "update"

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk

Lägg till -w i slutet av genvägen för att spela i Windowed mode.

"C:\Program Files\Diablo II\Diablo II.exe" -w

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste patchen?

Om du har installerat med installern så borde du ändå ha en diablo 2-mapp under program files - med tillhörande diablo exe-fil?

Och beroende på grafikkort och drivrutiner borde man kunna ställa in en utfyllnadsfunktion redan där..

Sen om du vill köra windowed mode OCH dra ut bilden på bredden (smaksak) så får du lägga till:
-nofixaspect

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Har du uppdaterat till senaste patchen?

Jo 1.13c eller va den nu heter.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Lägg till -w i slutet av genvägen för att spela i Windowed mode.

"C:\Program Files\Diablo II\Diablo II.exe" -w

har gjort det men de funkar inte, min genväg är till en installer....det går inte att spel på battle.net om jag går den "vanliga vägen"

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

har inte mycke koll på laptops, men annars funkar detta på en av mina stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

har gjort det men de funkar inte, min genväg är till en installer....det går inte att spel på battle.net om jag går den "vanliga vägen"

Va konstigt att battle.net inte funkar om du startar själva programmet.... Det ska rimligen vara exakt samma sak...
Är det windows brandvägg som spökar? Testa att köra som administratör?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Va konstigt att battle.net inte funkar om du startar själva programmet.... Det ska rimligen vara exakt samma sak...
Är det windows brandvägg som spökar? Testa att köra som administratör?

fan du är ju en GUD det hade jag verkligen inte tänkt på. känner mig verkligen korkad nu xD

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Skrivet av tjabo:

har inte mycke koll på laptops, men annars funkar detta på en av mina stationära

http://i142.photobucket.com/albums/r108/minimoj/gpuscaling.jp...

bra bild men tyvärr så är det inte likadant på laptopen...

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Har du tur kan du tvinga upplösningar genom registret, har inte d2 installerat så kan inte kolla upp.
Men finns det så ligger det troligtvis under; kör "regedit" -> "HKEY_CURRENT_USER/software/blizzard entertaniment/diablo II/video" och sedan typ ändrar du värdet på någonting som ser ur att göra med upplösning typ "resheight".

Jag har win xp men antar att de nyare windows använder samma skit register.
Om detta funkar och du går in i video inställningarna genom spelet, så kommer det att hoppa tillbaka till original.

EDIT: Det är en bra ide att ta backup innan du pillar i registret, gå till det stället du ska ändra i(i regedit), och tryck på arkiv -> exportera .

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Jag har nu lyckats fått det att fungera i "fönster" men hur får man fönstret att täcka större delen av skärmen?.

Hur menar du här? Går det inte att maximera upp fönstret så den täcker "hela" höjden?

Om det går ska du kunna lägga till kommandot
-nofixaspect
.. i genvägen också för att kunna dra ut bilden åt sidorna..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Hur menar du här? Går det inte att maximera upp fönstret så den täcker "hela" höjden?

Om det går ska du kunna lägga till kommandot
-nofixaspect
.. i genvägen också för att kunna dra ut bilden åt sidorna..

man tackar för det kommandot nu blev de ju nästintill perfekt

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

bra bild men tyvärr så är det inte likadant på laptopen...

Om du har den nya kontrollpanelen för ATI, så ligger det på en annan plats numera. I menyn högst uppe till vänster, välj "Desktops & Displays", och högerklicka sen på ikonen för skärmen längst ner till vänster i dialogrutan. Välj "Configure" från menyn. Där finns inställningen för GPU Scaling (på fliken Attributes). Nu är det så att man inte kan ändra punktvalen om man kör en desktop i 1:1 (går bara göra när man kör en annan upplösning/ratio).