Möjligt att växla mellan grafikkort?

Permalänk
Medlem

Möjligt att växla mellan grafikkort?

Är det möjligt att på ett enkelt sätt växla mellan låt oss säga moderkortets grafikkrets och ett fristående grafikkort så att grafikkortet stängs av/varvas ner när det "växlas bort"?

Orsaken till frågan är givetvis planer på att bygga en mycket tyst dator.

Permalänk

Har inte hört att det går att göra utan att ändra i BIOS.

En variant är att via tex MSI afterburner ställa in olika lägen för 2D och 3D, både vad det gäller klockfrekvens och fläktkurva. Då borde du kunna klocka ner kortet i 2D-läge, ta ner den steg för steg tills bilden börjar flimra, och med skapligt vettig kylning ha fläkten helt avstängd.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skaffa pasiv kylning till korten/kortet?

Permalänk
Medlem

De nya korten klockar ju ned sig ganska ordentligt när de inte används. Skaffar du ett grafikkort med bra kylning från början så bör det vara tyst när du inte spelar. Även när du spelar med för den delen.

Mitt hd5770 klockar ju ned sig till typ 1/4 av standardklocken i idle, och jag hör det knappt. Och då har jag referens-kylaren. Köper man ett hd5770 med bättre kylare bör det ju inte gå att höra

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

De nya korten klockar ju ned sig ganska ordentligt när de inte används. Skaffar du ett grafikkort med bra kylning från början så bör det vara tyst när du inte spelar. Även när du spelar med för den delen.

Mitt hd5770 klockar ju ned sig till typ 1/4 av standardklocken i idle, och jag hör det knappt. Och då har jag referens-kylaren. Köper man ett hd5770 med bättre kylare bör det ju inte gå att höra

dock viktigt att kolla innan du köper ett 5770-kort så den verkligen klockar ner sig mycket.....mina XFX 5770 XT klockar enbart ner GPU till 400MHz(500 innan 10.4 kom) minnena stannar på 1275 även i idle så den idlar på ca 42C går i.o.f.s väldigt tyst ändå men om fler kort med sämre kylare inte klockar ner sig så märkvärt mycket heller så kan du få ett irriterande ljud även i idle........

Men om du inte tänkt köpa ett kort utan redan har så är passiv kylning ett bra alternativ......beroende på vad du har för kort naturligtvis........hade förut 4850-kort och dessa gick ganska varmt köpte då denna kylare och även utan fläkt sänktes temperaturen rejält........sätter man då dit en lågvarvig 120mm så blir de ännu kallare och fortfarande tyst.......

ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2 PASSIV VGA KYLNING - Kraftfull grafikkortskylare med låg ljudnivå, passar de flesta korten - Produktinformation

Visa signatur