Permalänk
Medlem

Enkelt java spel programering A

Så, nu i sluttampen på programering A så ska vi skriva ett enkelt spel.

Så det jag behöver hjälp med är att komma på ett spel som man klarar av att skriva i programering om man läser programering A och skulle räknas som MVG uppgift.

Jag kommer inte själv göra detta spelet utan någon annan i kursen kommer få göra det, och jag får någon annans uppgift.

Så om ni vet ngt spel man kan göra med kunskaper från programering A i Java och det ligger på MVG så säg gärna till Även om ni inte tror det är mvg nivå så får ni gärna tjuta till med ngt förslag Kan ni även hjälpa mig beskriva vad programet ska göra litet närme än bara säga dess namn vore det ännu bättre

Förslaget jag fick från min lärare är en frågesport, men det känns svårt att göra tillräckligt mycket/svårt på så har ni några tips där är de även välkommna.

Vi ska lämmna in ett papper på typ en sida där vi säger vad dete är för spel och beskriver vad det gör.

Tackar för all hjälp!

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Jag gjorde Hänga Gubbe i programmering A. Kändes som en bra uppgift som använde många olika sorters kod för att visa man kunde allt från kursen. Dock läser jag C++ men är väl mer eller mindre detsamma som Java...

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla upp vad det är för kriterier i kursen för att få MVG. Kan vara en bra start.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för förslaget om Hänga gubben, har nu lämmnat in ett förslag och en beskrivning på det

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Kursinformationssystemet för skolan

MVG målet för Programmering A är:

Eleven utför självständigt sina programmeringsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till situationen, analyserar resultat samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i komplicerade programmeringssituationer.

Utöver det så ska du klara G och VG målen såklart.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt och hållet på hur mycket av det programmeringsspråk ni läser ni har gått igenom. Kursmål och betygskriterier är alldeles för otydliga för att man ska kunna basera en sån här uppgift på endast det.

Permalänk

"Find Kitten" är ju alltid kul. Vill man göra det lite mer avancerat borde det inte vara allt för svår att utöka det med lite extra funktioner.

När jag gick Programmering A Java så gjorde jag ett ganska simpelt spel där man skulle välja en typ (trollkarl, krigare, jägare, osv) och namn sedan kunde man döda lite monster, lvla så man blev bättre och när man kände sig färdig kunde man möta bossen. Poängen räknades utifrån hur länge man spelade innan man hade dödat bossen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]