Permalänk
Medlem

Datorn fastnar under uppstarten

När jag startade datorn blev jag tvungen att göra en sökning för att det stod att det var nått fel med hårdisken. Under sökningen så tar den bort massa kataloger och lägger tillbaka dom. Därefter när det är klart får jag ett meddelande där ett fel uppstod, då får jag bluescreen. Får samma meddelande för varje omstart. Då jag väljer att inte göra sökningen får jag bluescreen.
Då jag inte kunde installera om Xp på datorn bestämde jag mig att ta ut hårdisken och installerade det på en annan dator. För när jag försökte installera om xp så kopierades inte vissa filer in i hårdisken.. Stog bara att det gick inte att kopiera. När jag satte in hårdisken med xp så får jag nu blå skärm när jag startar datorn.
Vad kan detta bero på? Det är inget fel på hårdisken då jag kunde installera xp på nytt i en annan dator utan problem.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

om du trycker F8 under uppstarten och sedan väljer "inaktivera automatisk omstart vid systemfel" så kan du anteckna felkoden du får. Posta den här så kanske det går att klargöra vart problemet ligger.

Ps: Lite specs på ditt system skulle inte skada.

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

trasig hdd

Permalänk
Medlem

Får 0x0000007b (0xF78A2528, 0xc0000034, 0x0000000, 0x0000000)
Data specifikationer: AMD CPU ATHLON 64 4000+ 939PIN, 2GB DDR400, PC3200, GF7800 GT PCI-E 256MB Dual DVI VIVO, Samsung_PIN P120S 200GB 7200RPM SATA II..
Rätt gammal dator men funkade bra iaf.. Något mer ni behöver veta?
Det är inget fel på hårdiskarna då dom funkar bra på andra datorer. Testat redan..
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta så är det ett hdd problem (vilket verkar konstigt ifall den funkar i en annan dator). Prova koppla ur extra diskar och allt annat som inte behövs för att driva datorn och se om det går bättre då.

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

troligtvis är hddn trasig.
Du kan inte installera windows på en dator och sedan försöka starta det på en annan om de inte är nästan identiska.

Permalänk
Medlem

har haft 3 hårdiskarna i datorn tidigare så jag tror knappast att alla 3 blev trasiga på samma gång.. har testat att installera om Xp på samtliga 3 men får samma grej hela tiden när skivan försöker kopiera över filer till datorn.. Innan jag fick det problemet stod det "Chip fan fail" när jag startade datorn.. men tog bort det via bios för att slippa få samma medd hela tiden för varje uppstart.. Sen stog det att det var nått fel med minnet och började jag få bluescreen hela tiden..

Permalänk
Medlem

moderkort? Asus...?

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboy85:

har haft 3 hårdiskarna i datorn tidigare så jag tror knappast att alla 3 blev trasiga på samma gång.. har testat att installera om Xp på samtliga 3 men får samma grej hela tiden när skivan försöker kopiera över filer till datorn.. Innan jag fick det problemet stod det "Chip fan fail" när jag startade datorn.. men tog bort det via bios för att slippa få samma medd hela tiden för varje uppstart.. Sen stog det att det var nått fel med minnet och började jag få bluescreen hela tiden..

Du är säker på att alla fläktar snurrar då?
prova kör memtest86+ över natten för att utesluta minnerna

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte svarat tidigare.. Haft mycket att göra.. Yes alla fläktar snurrar förutom chippets fläkt..
Den är trasig eller nått.. Och yepp.. Har en Asus moderkort..
Kan det vara då att chippet har blivit överhettat och lagt av och därför strular datorn?

Permalänk
Medlem

Installations felet:
Om den inte kan installera vissa filer så måste du kontrollera eller byta följande:
CD/DVD skivan (smutsig, trasig, repig)
CD/DVD läsare (trasig, gammal)
Kablar och kontakter mellan CD/DVD/hårddisken och moderkortet.

Låna CD/DVD läsaren och kablarna jag nämnde från den andra datorn eftersom du vet att dessa funkar.

Skrivet av badboy85:

Sorry att jag inte svarat tidigare.. Haft mycket att göra.. Yes alla fläktar snurrar förutom chippets fläkt..
Den är trasig eller nått.. Och yepp.. Har en Asus moderkort..
Kan det vara då att chippet har blivit överhettat och lagt av och därför strular datorn?

Nu har du dock berättat hur det ser ut med fläktarna men nästa gång vi frågar vill vi ha EXAKTA namnet. Det finns massor med ASUS moderkort. Du kunde lika gärna ha skrivit din favorit färg eller bil i det här läget.

Fixa fläkten som inte snurrar för förr eller senare blir det värre som du redan märkt efter att du bara stängde av meddelandet i bios utan fixa det uppenbara felet med att fläkten inte snurrade. Du kan ha flera trasiga saker och bara inte märkt eller gjort något åt det första innan nästa gick sönder.

Annars är det nytt moderkort och kanske även CD/DVD läsare + kablar som gäller.

Permalänk
Medlem

Yes.. Sorry.. Jag har ingen aning hur man kollar upp vad man har för Moderkort men jag kommer ihåg att det var nått med Asus :P.. Men jag är nästan 100% att det är nått med minnet som håller på att strula.. För innan jag hade detta problem så fick jag massa meddelande där det stod att det var nått fel med minnet lr så att jag hade för lite minne innan jag fick blå skärm.
Ska fixa igång fläkten men tror inte att det kommer hjälpa längre eftersom att jag har haft det så i mer än ett halvt år. Måste i alla fall vara massa problem då jag har med datorn så det är nog bäst att jag lämnar in det på lagning.
Tack ändå!!