Permalänk
Medlem

Hjälp att ställa in bios + ett problem

Hej

Jag började igår installera nya delar till min dator. Jag behöver lite hjälp med att ställa in bios rätt. Jag har klurat ett tag själv men är inte hundra på att jag gjort allt rätt.

1. Främst gäller det inställningarna för ssd. Värt att poängtera är att jag har läst trådarna här angående detta men jag är fortfarande lite osäker.

2. Min dvd-läsare dyker inte upp i win7, och inte heller min IDE disk som jag provade med (Den finns med i bios).

Om vi börjar med vad jag gjort och hur inställningarna ser ut nu för ssd'n och bios.
- Jag har först och främst kopplat in ssd1 (med operativ) i port "gsata3_6 (sata 6gb/s connector controlled by marvell 9128) och ssd2 i port "gsata3_7 ((sata 6gb/s...)

- Under "advanced BIOS Features".
Quick boot = Enabled
Full screen logo show = Disabled
Under "Integrated Peripherals"
extreme hard drive (xhd) = Disabled
ICH SATA control mode = IDE
SATA PORT0-3 Native mode = Enabled
Gsata 6_7/IDE controller = Enabled
Gsata 6_7/IDE Ctrl mode = AHCI
Gsata 8_9/IDE controller = Enabled
Gsata 8_9/IDE Ctrl mode = IDE
Under "Power Management Setup"
HPET Mode = 64-bit mode

I win7 har jag installerat.
197.45_desktop_win7_winvista_64bit_english_whql
mb_driver_chipset_intel 9.1.1.1020

Har även 2 varningar i enhetshanteraren.
Marvell 91xx config ata device
USB-styrenhet (universal serial bus)

Mycket info, men bättre med mycket än för lite?

PS: System specs i signen. Om ni undrar över andra inställningar så hojta till så tar jag fram dem.

Tack så länge!

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper dig med ditt problem direkt, men varför ska du ha två SSD:er om du inte ska raida dem..? Låter som ett himla waste i min värld
Troligen behöver du in och rota i computer management. gör såhär: högerklicka på computer på startmenyn, välj "manage". Klicka nu på "Disk Management" under "storage". Förhoppningsvis startar guiden "initialize disk" av sig själv, annars får du testa dig fram till hur man gör det, för det har jag glömt
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Dessvärre så finns inte den att hitta i "diskhanteraren".

Som svar på varför jag har 2st ssd. Jag ska köra lagring på en annan dator när jag skaffat en ny PSU till den. Tills dess så behöver jag utrymmet. Jag ska inte ha några oljud från mekaniska diskar i denna. Så RAID0 finns absolut i tankarna.

Visa signatur

//SisU