Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet, hur vanligt?

Jag har byggt datorer i många år utan att ha använt ESD-band. Jag har heller inte upplevt några skador, heller inte hört om några.

Så min fråga till er är: Har ni upplevt några skador när ni INTE har använt ESD-band och hur stora skador kan man få?

På förhand, tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem

Har man lite koll på fysik och ellära ska det inte vara några problem. Ta i chassiet innan du tar i komponenter, spring inte omkring på mattor, barfota är bra. Lägg inte komponenter på dumma ställen o.s.v. så ska det inte vara någon fara.

För att svara på din fråga har jag inte heller använt några ESDskydd förutom lite vett i skallen och jag har aldrig haft några problem med mina datorer.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Jag har haft instabila och småkrånglande datorer innan jag började bygga med ESD-band och sedan har de inte krånglat lika mycket. Men om det beror på ESD-banden eller nyare stabilare hårdvara vet jag inte. Tycker ändå det inte är värt risken när det ändå är så enkelt att använda ESD-skydd.

Det jag lärt mig om ESD-skador är att det kan vara små skador, t.ex. en ledningsbana i en integrerad krets som "nästan går av" och sedan efter några månader när den så småningom bränns sönder helt så uppstår konstiga fel som man inte sätter i direkt samband med ESD-problem som orsakats långt innan.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tagit i ett element innan jag gör något...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem

Det kanske inte alltid handlar om ifall man har esd band eller inte utan om vad man gör.

Hur som helst så bör alla som inte läst denna FAQ läsa den. Esd bands användare eller inte.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304...

Re_ras : din metod fungerar, men ytterst kortvarigt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig esd-armband, lägger datordelarna på mattor och i sängar och dammsugar datorerna när dom är igång.
Har det uppstått problem? Nej, inte ett enda. Flera burkar körs 24/7 och dom har varken dött eller är instabila.
Visst utsätter jag delarna för en onödig risk, men ärligt talat så är hela ESD-snacket otroligt överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Det kanske inte alltid handlar om ifall man har esd band eller inte utan om vad man gör.

Hur som helst så bör alla som inte läst denna FAQ läsa den. Esd bands användare eller inte.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2304...

Re_ras : din metod fungerar, men ytterst kortvarigt.

Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Entusiast

Måste nog ha byggt 20-30 datorer och säkert felsökt, pillrat, rengjort samt modifierat det dubbla... aldrig använt ESD... aldrig haft nåt ras. Dock förflyttar jag mig till elementet emellanåt för att smeka elementet då nån sagt att det ska vara bra

Permalänk
Hedersmedlem

Men man vill ju inte ha någon potentialskillnad mellan sig själv och komponenterna. Om man själv är jordad och komponenterna är laddade så kan det ju uppstå stötar. Tar man i chassit så har man samma potential och därmed kommer det inte ledas någon ström. Inte sant?

Permalänk

Har man nätagget ikopplat men avstängt(har jag för mig iaf) och man håller på baksidan utav chassit så är man jordad. Man leder därför ingen ström och statisk elektricitet är inga problem. Man ska även hålla koll på lite vad man gör, och inte sitta och pilla på alla delar...t.ex. som när man dammsuger. Man ska inte trycka dammsugar munstycket mot delarna, räcker med att den är en bit ifrån!

Permalänk

Vad är det för idioter som bygger oskyddat? Är det brist på okunskap eller?
ESD skador behöver inte visa sig direkt. Det kan komma med tiden. Skumma fel man aldrig vet vad det är.
Varför tror ni att multinationella företag lägger ner miljoner på ESD skydd? Lägga datordelar i sängen är ju jätte smart också, sen att bara ta ett element hjälper ju inte speciellt mycket heller.

Citat:

Har man lite koll på fysik och ellära ska det inte vara några problem. Ta i chassiet innan du tar i komponenter, spring inte omkring på mattor, barfota är bra. Lägg inte komponenter på dumma ställen o.s.v. så ska det inte vara någon fara.

Du värkar ju inte ha någon koll på ellära alla fall...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Vad är det för idioter som bygger oskyddat? Är det brist på okunskap eller?
ESD skador behöver inte visa sig direkt. Det kan komma med tiden. Skumma fel man aldrig vet vad det är.
Varför tror ni att multinationella företag lägger ner miljoner på ESD skydd? Lägga datordelar i sängen är ju jätte smart också, sen att bara ta ett element hjälper ju inte speciellt mycket heller.

Du värkar ju inte ha någon koll på ellära alla fall...

Du ser väl av en del inlägg att det är oerhört coolt att inte kunna något. Skulle något skadas är det ju bara att sälja på Tradera eller Blocket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig använt ESd armband el. dylikt. Har aldrig stött på några problem.
Jag skulle vilja påstå att riskerna är kraftigt överdrivna! Som en liten notis, så använder våra elektriker på jobbet heller aldrig ESD armband och dom jobbar mycket med kretskort o.dyl både i maskiner och inne på deras verkstad.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Avstängd

Jag har byggt säkert tio olika datorer helt utan ESD-skydd och dessa har alltid fungerat felfritt.

Använder samma metoder som "tofupunk" beskriver.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte heller ESD-armband. Börjar alltid med nätagget och ansluter det till jordat uttag (nätagget avstängt självklart), sen gäller det att ha kontakt med chassit större delen av tiden så ska det inte vara några problem. Funkar dock inte med datorer som är lackade på insidan.

Tar längre tid att bygga datorer med ESD-armband, känns lite oflexibelt.

Permalänk

Att ta i element fungerar bara om datordelen har samma potential som elementet. Annars kan man ju skapa en större risk än den som var innan. Samma gäller givetvis med ESD-band. Risken för ESD-skador är dock liten och som störst under vintern när luften är torr och inte leder bort överskottsladdningar så lätt.

Som någon sa innan ta i datorn om det är den nu arbetar med, inte elementet. Eller håll i båda en stund så att det får samma laddning.

Permalänk
Medlem

Byggt 5 datorer kanske, aldrig använt sådant band. Inga problem. Känns som en produkt som är kraftigt överreklamerad.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att majoriteten av er inte använder ESD-band, men som några av er skriver så är det kanske bäst att ta det säkra före det osäkra, skadorna syns ju inte direkt. Trots allt så är 100kr för ett ESD-band en billig försäkring.
Men tack för alla svar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem

Har man lite vett så använder man esd-armband, billig försäkring.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Bara man nuddar komponenterna på rätt ställen... T.ex håller processorn i dess kanter och inte nuddar några kretsar osv så ska det ju vara lugnt. Men varför chansa när ett esd-band är så billigt?

En gammal pentium 4 har gått sönder för mig, det är det enda. Och då hade jag ändå esd-band. Dock kom ju farsan in: "Jaha vad är det här för lite sak då?" Så tog han upp processorn och pillade på dess "piggar" = gick sönder direkt

Är man oförsiktig och gnuggar händerna mot en ylletröja och sedan pillar på sin 6-kärniga I7as undersida så är del väl dock 100% chans att man förlorat 10 000kr:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Säkra före det osäkra för min del, bättre att lägga 100 kr på en billig "försäkring" än att riskera ett grafikkort på 3000kr. Dem argument gällande fysik och ellära är giltliga skäl nog att använda ESD armband, oavsett erfarenhet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jag har byggt säkert tio olika datorer helt utan ESD-skydd och dessa har alltid fungerat felfritt.

Använder samma metoder som "tofupunk" beskriver.

Jag har skrivit det förr, men det är så att det viktigaste är att man inte har olika potential mellen sig och delarna. Har faktiskt aldrig heller använt ESD-armband och inte haft defekta detaljer även efter en lång tid efteråt. Men som extra säkerhetsåtgärd använd ändå detta, och OBS! På rätt sätt!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När min farsa skulle få sin skärm i sin Dell laptop utbytt så kom en tekniker från Dell till oss och bytte ut skärmen. Då snackade vi om just ESD och han berättade att ESD-armband egentligen inte är tillräckligt (kanske eliminerar det mesta men inte allt?). Han använde dels ESD-armband men också en speciell matta han placerade komponenterna på. Han berättade att när de inte jobbar i fält så har de speciella överdrag på skorna som sedan fästs i (kommer inte ihåg) för att undvika ESD-skador. Har sett sådana överdrag att köpa på flera ställen men kan inte minnas var. Om någon vet/hittar något posta gärna det här

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoozy
Jag har heller aldrig använt ESd armband el. dylikt. Har aldrig stött på några problem.
Jag skulle vilja påstå att riskerna är kraftigt överdrivna!

Det kan man väl göra - när man inte har kunskap om ämnet - och vill framstå som okunning.

För företaget ERICSSON blev det en hårt uppvaknande i mitten av 80-talet när MDM-kretsen i princip alla i AMPS BASEK-1 basstationerna sade upp sig efter ett par veckors drift ute i fält. Det var då man verkligen började ESD-anpassa alla led i produktionen och utbilda all personal. Kretstillverkaren visade upp foton tagna av både röntgen och svepelektronmikroskop av kretsskadorna. Det gick så pass långt att Ericsson skickade över personal för att övervaka så att kretstillverkaren inte fejkade resultatet.

Jag var mitt i smeten just då och hade ett helsike att förklara varför slut-testerna jag konstruerat släppte igenom trasiga produkter (som vid testtillfället var 100% funktionella) - för de var bevisligen trasiga när de kom tillbaks från kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re_ras
Jag har alltid tagit i ett element innan jag gör något...

haha då är du jordad i elementet inte i datorn.
du måste va jordad i föremålet som du håller på med..

om du sätter en koppar vajer runt elementet och sen till datorn och sedan tar i elementet fungerar det

Notera dock att du inte ska ha strömm från ett annat vägg utag i datorn då..
för har du en jävla otur så blir det fel och alla diskbänkar osv överalt där det finns vatten blir strömledande

Permalänk
Medlem

Re: Statisk elektricitet, hur vanligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av re_ras
Jag har byggt datorer i många år utan att ha använt ESD-band. Jag har heller inte upplevt några skador, heller inte hört om några.

Så min fråga till er är: Har ni upplevt några skador när ni INTE har använt ESD-band och hur stora skador kan man få?

På förhand, tack!

Det finns tyvärr ett stort mörkertal när det gäller ESD. De flesta ser inte sambandet mellan defekta komponenter och dålig hantering. De flesta kretsar idag har ett inbyggda ESD-skydd, men det fungerar bara en gång. Detta kan lura vissa till att man kan hantera komponeter hur som helst; det fungerade ju sist.

Hittar inte länken men en analys för något år sedan av returnerad elektronik visade på att nästan 75% (reservation för uppgivna siffror) berodde på ESD.

Och nej, det räcker inte att bara ta i chassit. Mer orkar jag inte säga i detta ämne eftersom de flesta tror att fysikens lagar kan argumenteras bort.
Jag har bränt både det ena och det andra genom åren. Skadornas omfattning är omöjliga att svar på. Men det kan räcka med en mycket liten skada för att få inkosekventa problem. Speciellt med logikkretsar, som CPU:er och dyl.
För min del är det ett kalkylerande risktagande...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är tydligtvis delade meningar om ämnet, mycket intressanta kommentarer några av er har kommit med!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem

Har haft ett mobo som dog trots att jag hade esd kopplat till chassiets usb (om inte mobo är i chassie kopplar jag till usb på detta) som jag blivit sagd skall vara korrekt och satt på trägolv.
Skulle bara trycka in två extra minnesstickor.

Ingen aning om vad som hände men det börja krongla och sedan tvärdog.
Allt annat klara sig turligt nog.
Sen känner jag några som aldrig använder esd och oftats så klarar dom sig men har hänt någon gång för dom också.

Tror inte man sitter med en datordelarna länge nog för att mindre skador skall hinna krypa fram.
Vid större skit så antar jag att det blir som med mitt vad som nu än hände.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt