Scam(lig) eller äkta Mac?

Permalänk
Avstängd

Scam(lig) eller äkta Mac?

Hej!

Såg följande annons på blocket angående en Mac: http://www.blocket.se/gallivare/NY_Macbook_Pro_15__2_8GHz_4GB...

och givetvis ringde jag på den eftersom den är så billig. Han säger själv att han vet att den kostar 20 000:- ny men att han säljer iväg den billigt för att han har vunnit den.

Slår man upp nr. på eniro.se så får man upp att han bor på 2 olika ställen men på hitta.se så dyker det fenomenet inte upp utan man får hans företagsadress istället (på samma ort).

Jag sms:ade honom igår men inget svar på sms:et och jag ringde idag men fick inget svar. (Vet inte hur det funkar på blocket men jag tycker det tillhör god ton att ringa/sms:a tillbaka och säga att den är såld: sen att svenskar är ett ignorant och asocialt folk är en annan sak:P).

Det jag tycker är konstigt - vinst eller inte - är att han säljer den så billigt. Det jag personligen tror är att det är en scam.:P Vad tror ni?

Tilläggas kan är att jag hade aldrig gjort affär utan internetgirot: jag hade inte gått i den ack så vanliga fällan att betala i förskott på ett okänt konto!:P:D Eller gått med på "spåra paket"-tjänsten då man förvisso kan spåra ett paket men det kan ligga allt annat än en Mac i paketet.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Hahaha är inte det där en scam vet jag inte vad En sån där maskin kostar 22.000kr och han kan utan problem få 15.000kr för den eftersom den är ny i obruten förpackning så varför skulle han sälja den för en femtedel av det priset? Uppenbar scam. Att "säljaren" bor i gällivare är också ett klassiskt sätt att undvika att någon vill komma och göra affär öga mot öga.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv

Det är ju klart som fan att det är en scam, finns ju inte en enda människa som släpper en sån dator så billigt, tävlingsvinst eller inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Hahaha är inte det där en scam vet jag inte vad En sån där maskin kostar 22.000kr och han kan utan problem få 15.000kr för den eftersom den är ny i obruten förpackning så varför skulle han sälja den för en femtedel av det priset? Uppenbar scam. Att "säljaren" bor i gällivare är också ett klassiskt sätt att undvika att någon vill komma och göra affär öga mot öga.

He he, det var det jag misstänkte.:P Jag tyckte det var skumt att han ville ge iväg den för "veckopengspris" när han hade kunnat lägga sig på 10-15 lök.:P

(Kul och se dig här superboss, du kommer alltid - vad jag sett i alla fall - med sansade, trevliga och välbalanserade inlägg.:D:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Det är ju klart som fan att det är en scam, finns ju inte en enda människa som släpper en sån dator så billigt, tävlingsvinst eller inte.

Det jag tänkte mig var att det finns ju bra affärer även om de är billiga, (detta då jag inspirerades av tråden i Mac-forumet där nr. 1 köpt men Mac men hatade denna en del så han slumpade bort den till ett mycket fördelaktigt pris till nr. 2 som var hans vän.:P Förvisso en vän - men bra affärer finns.:) Sen kanske de "bara" existerar inom vänkretsen, vem vet?;)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

finns en annan tråd i forumet om en som blåst massor med folk med apple annonser på blocket som tydligen bor i gällivare som sagt den enda gång som ja ens skulle få för mig att köpa nått sånt här är öga mot öga och då skulle ja va lika misstänksam på att det kan vara stulet. Sen kan man ju fråga sig varför det inte är samma kartong och att den är fotad på två olika bord

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
finns en annan tråd i forumet om en som blåst massor med folk med apple annonser på blocket som tydligen bor i gällivare som sagt den enda gång som ja ens skulle få för mig att köpa nått sånt här är öga mot öga och då skulle ja va lika misstänksam på att det kan vara stulet. Sen kan man ju fråga sig varför det inte är samma kartong och att den är fotad på två olika bord

Ahh, där ser man "Johan Falk", eller ja falköga har du åtminstone.:)

edit: som du ser nedan så sa han att han hade kvitto etc. Jag såg inte att det var a) 2 olika kartonger b) att de var fotade på 2 olika bord. Skönt man inte gick på en nit.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Nu var annonsen bortplockad.:P Har det att göra med att jag skrev om den här tro?:P

edit: han skrev: "Pris: 3 600:- Typ: Bärbara datorer Gällivare: Visa var

Hejsan!
Har nyligen plockat ut min vinst från en tävling.
En helt ny Apple Macbook Pro 15" 2.8GHz, 4GB, 500GB, GeForce 9400M, GeForce 9600M GT (512), SuperDrive
Nypriset på datorn ligger på 20 000:- ungefär men eftersom jag vann den för mycket billigare så släpper jag den för ett lågt pris.
Kvitto & Garanti medföljer samt originalkartong & alla tillbehör, Allt är Original!"

Om någon nu mot förmodan skulle vara intresserad.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

tror ja inte men söker du på mobilnumret så dyker det upp en 14 timmar gammal tråd angående samma annons om vilken bluffmakare han är

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
tror ja inte men söker du på mobilnumret så dyker det upp en 14 timmar gammal tråd angående samma annons om vilken bluffmakare han är

Tack för det.:) Trist att folk luras.:( :S Men skönt med (för det mesta;)) hyggliga personer här på Swec som inte "räds sanningen" och säger som det är i allehanda ämnen.:D:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Tack för det.:) Trist att folk luras.:( :S Men skönt med (för det mesta;)) hyggliga personer här på Swec som inte "räds sanningen" och säger som det är i allehanda ämnen.:D:)

Man kan inte lita på någon, tyvärr

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
tror ja inte men söker du på mobilnumret så dyker det upp en 14 timmar gammal tråd angående samma annons om vilken bluffmakare han är

Dela med dig lite kanske?

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Dela med dig lite kanske?

För tusan ja tack, sharing is caring.;):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!