Permalänk
Medlem

En hjälp på traven, i7 mm!

Ska plocka ihop en ny dator då min nuvarande börjar bli seg rent hårdvarumässigt. Jag ska införskaffa mig följande:

Processor: i7 930
HDD: SSD 40GB (Eller 80, vad tycker ni?)
Minnen: Vet ej
Moderkort: Vet ej

Saker jag har:

Grafikkort: Asus EAH-4670 DDR3
PSU: Corsair HX750

Jag behöver hjälp med moderkort och minnen. Jag har läst att jag ska satsa på 1066Mhz minnen, då jag inte behöver snabbare för jag ska ej överklocka, och det är endast vid överklockning av prollen man behöver bra med kräm i minnena(?). Jag skulle gärna vilja att ni tipsar om minnen som är av bra kvalité och som kan passa bra till en stock i7 930.

Angående moderkortet har jag väldigt svårt att bestämma mig. Jag har kollat runt lite på 1366 och de flesta är ganska dyra. Jag eftersträvar ingen monsterdator med SLI osv, utan jag har bara 1 graffekort och kommer inte skaffa fler, inte i nuläget i alla fall. Jag behöver lite hjälp med moderkortet, jag ser helst att det är så billigt som möjligt, men ändå att det håller väldigt hög kvalité då jag ska ha datorn ett tag framöver!

Tack på förhand, mvh!

Permalänk
Medlem

Budget? (Och eventuellt moderatortjingeling om flytt till "Köpråd"?)

Mvh

Permalänk
Medlem

Där får du 16x+16x+4x PCI-E 2.0 sammtidigt med X58 chipet. Perfeckt mobo om du vill köra CF eller rent allmänt vill ha add on kort av olika slag.
http://www.inet.se/artikel/1900604/asus-p6t-se

Samma moderkort men har 2st SATA portar till och SLI stöd framföralt kanske nåt mer.
Kör det själv och det är mycket bra. Kör SLI med 2 kort, ett 4x PCI-E kort och ett PCI kort så fullknökat och det är rock solid.
http://www.inet.se/artikel/1901708/asus-p6t

Dessa minnen kör jag eller ja 2st sådana kitt i mitt P6T moderkort.
3x2Gb kittet. Dessa är 1333Mhz minnen men kan köras i 1066Mhz med och har profiler för timings mm så vill du klocka ner dom så går det fint dom har SPD timings för 1066Mhz och även 800Mhz så bara ställa frekvensen i bios så ska det ställa timigsen till korrekta värdena automatiskt.
Tror dock dom kickar igång i 1066Mhz Default gjorde det för mig i alla fall.
1.5V osv så helt standard och 1.5V är klart att föredra vid standard frekvenser och timings, blir inte lika varmt och drar mindre ström osv. Helt enkelt enklare och smidigare bara. Mycket bra tycker jag och bra pris på dustin då dom har kampanj på dom just nu.
http://www.dustinhome.se/pd_5010197229.aspx

Dessa minnen är godkända av ASUS för P6T i alla fall och P6T SE är samma mobo fast lite bantat och ska var godkända med vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Jo, blir nog ett sådant moderkort! minnena ser intressanta ut också, någon som har mer tips och erfarenheter?

min budget för SSD,CPU, Minne och moderkort ligger runt 5-6 tusen om det går!

Permalänk
Medlem

en 40gb ssd räcker gott och väl, (just på den fronten)

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Du får ju in mobo, cpu och minne under 6 papp men SSD blir svårt. En 40Gb Value kostar bit över 1 papp så du får nog räkna 6.5-7k med SSD och strack under 6K utan SSD.

Fins 3x1Gb kitt med på inet för 1K.
http://www.inet.se/artikel/5305381/corsair-3gb-3x1gb-1333mhz-...
hade dock lätt lagt till dom där 5-600kr dustin ska ha för 3x2Gb kittet.

Permalänk
Medlem

varför ska jag ha 6gb internminne, räcker med 3-4gb.

dom minnena har latens på 9-9-9-24

Ett av dom minnen jag har i burken nu:

DIMM1: Corsair Value Select VS2GB667D 2 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)

dom har bättre latens än dom minnen du länkar, varför är det så?

Permalänk
Medlem

Latencerna talar om hur många klockcyklar det tar för minnet att göra olika operationer.
Minnet utför inte en läs eller skrivning så fort det blir ombet utan det tar ett antal cyklar. Därav ordet latencer eller latency vilket betyder fördröjning.

Latencerna mäts i klockcyklar. Så tiden det tar är summan av latencerna och klockfrekvensen.

Dina minnen går i 333Mhz alltså 667Mhz effektivt.
Minnen jag länkade till går i 667Mhz eller 1333Mhz effektivt.

Eftersom minnena jag länkade till har dubbla frekvensen så skulle 10-10-10-30 latenser vara i tid räknat i detta fall nanosekunder identisk med dina därför är 9-9-9-24 snabbare eftersom dom minnena går i dubbla frekvensen och timigsen anger hur många cyklar som minne behöver för en given opration att bli redo och 1333mhz minnet hinner med 2 cyklar när dina bara hinner med en cykel. Hur enkelt som helst.
Så dom minne utför oprationen på kortare tid än dina gör då timigsen är räknad i cyklar. Frekvensen blir ett måt på hur låg tid det tar i nanosekunder räknat på ram minnen vanligtvis.

så 1333Mhz 10-10-30 skulle en opration ta exackt lika låg tid som 667MMhz med 5-5-5-15.

Folk begriper inte att latencerna på minnet är en representation av antalet klockcyklar inte tidsenhet.

Därför minnen ofta anges i Nanosekunder (ns) för att man ska veta hur låg tid en cykel är om man inte orkar räkna ut det. delar du ett med ricktiga frekvensen får du antalet ns sedan vet du timigsen för olika oprationer gångar du det med tiden en cykel tar så har du fördröjningen i ns räknat.

Man måste räkna på riktiga frekvensen på DDR så för dina är det 333Mhz. delar man en sekund på 333 miljoner på får man 3ns och för 667Mhz blir det så klar 1.5ns.

Eftersom dina minnen hade 5-5-5-15 så kolalr vi tex på Cas latency som är fösta så tar det 5 cyklar. en cykel var 3ns så 3 * 5 = 15ns. Så låg tid det tar.

Tar vi sedan 667Mhz minnet (1333Mhz DDR3) som hade 1.5ns per cykel och Cas latency var 9 så får vi 1.5*9 = 13.5ns.

Alltså tar det kortare tid för 1333Mhz DDR3 (667Mhz) att utföra en opration med 9 cyklars fördröjning gämfört med DDR3 667Mhz (333Mhz) med Cas 5 latency.

Så innan ditt minne gått igenom 5 cyklar för att utföra operationen så har DDR3 1333Mhz minnet redan gjort sina 9 och är inte på tionde cykeln och börjat på nästa runda madens ditt precis är klart.

Så timings är relativt till frekvensen. Därför timigsen går upp med snabbare minnen men tiden men att accesstiden i tid räknat kan gå ner.

http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency
Du kan jämföra dina DDR2-667 där med Cas 5 gämfört med DDR3-1333 Cas9 så ser du att DDR3 minnet har lägre accesstid.

latencer och accesstid är inte samma sak. Latencerna kan gå upp och accesstiderna ner.

Latencerna mellan CPU och minne räknas i klockcyklar. en 2Ghz CPU bör ha helva latencen alltså cyklar det går innan den får datan den ber om gämfört med en 4Ghz CPU i samma system. eftersom tiden det tar i nanosekunder förbli oförändrad.

Minne i dag har lägre responstid än någonsin ändå är latencerna högre men för i tiden gick datorer i Khz eller några Mhz räknat i dag går dom i Ghz frekvenser.

Dina minnen är inte bättre bara det att du tolkar informationen helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suffix
Jo, blir nog ett sådant moderkort!

Vilket?
ASUS kortet är billigt och utmärkt för överklockning. Dock saknar det vissa finesser som kan vara bra i framtiden. Stödjer inte USB3, SATA 6,0 Gbit/s eller SLI. Jag har ett själv men jag kanske ångrar mig när det börjar komma USB3-grejor. Men det finns ju tilläggskort. SLI kommer jag aldrig att behöva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suffix
varför ska jag ha 6gb internminne, räcker med 3-4gb.

Man kan aldrig ha får mycket RAM. i7 för socket 1366 har tre minneskanaler så du skall ha en multipel på 3. dvs inte 4.
6 eller 12 och ett OS för 64 bitar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Latencerna talar om hur många klockcyklar det tar för minnet att göra olika operationer.
Minnet utför inte en läs eller skrivning så fort det blir ombet utan det tar ett antal cyklar. Därav ordet latencer eller latency vilket betyder fördröjning.

Latencerna mäts i klockcyklar. Så tiden det tar är summan av latencerna och klockfrekvensen.

Dina minnen går i 333Mhz alltså 667Mhz effektivt.
Minnen jag länkade till går i 667Mhz eller 1333Mhz effektivt.

Eftersom minnena jag länkade till har dubbla frekvensen så skulle 10-10-10-30 latenser vara i tid räknat i detta fall nanosekunder identisk med dina därför är 9-9-9-24 snabbare eftersom dom minnena går i dubbla frekvensen och timigsen anger hur många cyklar som minne behöver för en given opration att bli redo och 1333mhz minnet hinner med 2 cyklar när dina bara hinner med en cykel. Hur enkelt som helst.
Så dom minne utför oprationen på kortare tid än dina gör då timigsen är räknad i cyklar. Frekvensen blir ett måt på hur låg tid det tar i nanosekunder räknat på ram minnen vanligtvis.

så 1333Mhz 10-10-30 skulle en opration ta exackt lika låg tid som 667MMhz med 5-5-5-15.

Folk begriper inte att latencerna på minnet är en representation av antalet klockcyklar inte tidsenhet.

Därför minnen ofta anges i Nanosekunder (ns) för att man ska veta hur låg tid en cykel är om man inte orkar räkna ut det. delar du ett med ricktiga frekvensen får du antalet ns sedan vet du timigsen för olika oprationer gångar du det med tiden en cykel tar så har du fördröjningen i ns räknat.

Man måste räkna på riktiga frekvensen på DDR så för dina är det 333Mhz. delar man en sekund på 333 miljoner på får man 3ns och för 667Mhz blir det så klar 1.5ns.

Eftersom dina minnen hade 5-5-5-15 så kolalr vi tex på Cas latency som är fösta så tar det 5 cyklar. en cykel var 3ns så 3 * 5 = 15ns. Så låg tid det tar.

Tar vi sedan 667Mhz minnet (1333Mhz DDR3) som hade 1.5ns per cykel och Cas latency var 9 så får vi 1.5*9 = 13.5ns.

Alltså tar det kortare tid för 1333Mhz DDR3 (667Mhz) att utföra en opration med 9 cyklars fördröjning gämfört med DDR3 667Mhz (333Mhz) med Cas 5 latency.

Så innan ditt minne gått igenom 5 cyklar för att utföra operationen så har DDR3 1333Mhz minnet redan gjort sina 9 och är inte på tionde cykeln och börjat på nästa runda madens ditt precis är klart.

Så timings är relativt till frekvensen. Därför timigsen går upp med snabbare minnen men tiden men att accesstiden i tid räknat kan gå ner.

http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency
Du kan jämföra dina DDR2-667 där med Cas 5 gämfört med DDR3-1333 Cas9 så ser du att DDR3 minnet har lägre accesstid.

latencer och accesstid är inte samma sak. Latencerna kan gå upp och accesstiderna ner.

Latencerna mellan CPU och minne räknas i klockcyklar. en 2Ghz CPU bör ha helva latencen alltså cyklar det går innan den får datan den ber om gämfört med en 4Ghz CPU i samma system. eftersom tiden det tar i nanosekunder förbli oförändrad.

Minne i dag har lägre responstid än någonsin ändå är latencerna högre men för i tiden gick datorer i Khz eller några Mhz räknat i dag går dom i Ghz frekvenser.

Dina minnen är inte bättre bara det att du tolkar informationen helt fel.

Jävligt bra förklarat. Tror som du säger att många har fel tänk kring timings. Hoppas att detta rätar ut några frågetecken.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langevi
Vilket?
ASUS kortet är billigt och utmärkt för överklockning. Dock saknar det vissa finesser som kan vara bra i framtiden. Stödjer inte USB3, SATA 6,0 Gbit/s eller SLI. Jag har ett själv men jag kanske ångrar mig när det börjar komma USB3-grejor. Men det finns ju tilläggskort. SLI kommer jag aldrig att behöva.

Det är sant. SATA 3 ser jag som nåt man kan vilja ha med snabbare SSD lägre fram. men för mig var det enkelt. Jag använder USB uteslutet till tangentbord mös och några usb minnen. Har SSD som inte är snabbare än sata 300. Kan vara så för andra med så hur stor prioritet det är är väl olika.
Sedan har asus ett add on SATA och USB3.0 kort med och fler lär komma på marknaden som alltid.
Man kan ha 3,6 eller 12Gb på i7. man bör kunna köra 9Gb med med 3st 2Gb och 3st 1Gb dock inget jag burkar rekommendera men bör fungera så länge varje kanal är identiskt ockuperad.
man kan ha nästan vilken kombination som helst dock ger obalanserade kombinationer prestandaförsluter.

Permalänk
Medlem

okej!

förstod inte riktigt, SSD är väl det snabbaste som finns och kommer vara, finns väl ingen mekanisk HDD som har nytta av SATA 6,0Gb/s, och det har väl egentligen ingen SSD heller, så varför vänta på USB 3.0 och sata 6?

Permalänk
Medlem

Nej det är ju upp till dig. Som sagt den dagen du behöver det fins det ju möjlighet att köpa expansionskort i PCI-E format och slänga i en av 16X platserna. Den nedersta är på 4X 2.0 egentligen och precis samma som ASUS använder för sina expansionskort så ja passar utmärkt. Som sagt med 3st 16x platser fins det ju lite expansionsmöjligheter.
jag själv har aldrig haft nytta av senaste sata eller usb när det kommit. Visst har man köpt senaste men konstaterat att man inte använder det ändå.

Mekaniska har inte mö nytta av 6Gb/s nej. Ganska meningslöst.

Permalänk

Har själv beställt detta :

Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB (KHX1600C9D3K3/6GX)

ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2

GIGABYTE GA-X58A-UD7

INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366
ASSASSINS CREED 2 PC #BUNDLING

allt från dustinhome.se

Permalänk
Musikälskare

Va gick de på?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är detta ett bra moderkort?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584444

Det har USB.3.0 SATA 6.

någon som vet om detta kort är bra eller ska man istället köpa ett ASUS kort utan usb 3.0 och sata (För ASUS är kanske bättre än Gugabyte?)

Och att köpa dominator minnen 1600Mhz är väl ganska meningslöst om man inte ska överklocka, vilket jag inte ska, billigare minnen på 1066mhz och 1333mhz är väl lika bra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

satsa på en i3 processor och lägg pengarna på ett väldigt bra grafikkort. läs denna artikeln
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i3-gaming,2588.html

Citat:

The good news for low-budget Intel buyers is that jumping in with the cheapest i3 model yields virtually no performance deficit at the highest gaming details, at least when the system is limited to a single high-end, single-GPU card like the Radeon HD 5850.

du får alltså i princip samma prestanda med en i3+5850 som en i7+5850

Permalänk
Medlem

Jo, men jag är inte ute efter spelande. jag är ute efter fett med kräm i hastighet, allt på datorn ska flyta ohindrat, och på den punkten är nog en i7 bättre än i3 skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suffix
Jo, men jag är inte ute efter spelande. jag är ute efter fett med kräm i hastighet, allt på datorn ska flyta ohindrat, och på den punkten är nog en i7 bättre än i3 skulle jag tro.

ja det är klart om du kör många cpu intensiva saker på datorn är det ju klart att det kan göra skillnad mellan i3 och i7.

sen börjar ju gpu accelerering av diverse desktop program bli mer och mer vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ganska hyffsat grafikkort, det räcker nog, jag tror inte gpu accelerering kommer "ta över" cpu, utan det kommer vara cpu som måste vara snabb blir nog nöjd med en i7 i alla fall, kommer inte behöva byta på ett tag

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning
*låst*