I samband med lanseringen av Radeon RX 6800-seriens grafikkort introducerade AMD sin nya teknik Smart Access Memory (SAM). Tekniken använder sig av en funktion i PCI Express-standarden som kallas Resizable BAR, vilken tillåter processorn att adressera hela grafikkortets minnesmängd per anrop istället för de 256 MB som vanligtvis exponeras med funktionen avstängd. Poängen med SAM är att ge högre prestanda i spel, vilket även visade sig stämma när vi testade tekniken i höstas.

Konkurrenten Nvidia ville dock inte vara sämre och utannonserade att även de kunde nyttja Resizable BAR för att vinna prestanda i spel. I början av året meddelade företaget att stöd för tekniken skulle läggas till i Geforce RTX 3000-serien via nya BIOS-versioner till grafikkorten, ihop med en tillhörande drivrutin någon gång under mars månad. Först ut med stöd blev Geforce RTX 3060, vilken lanserades den 25 februari med en drivrutin som aktiverade Resizable BAR i ett urval av speltitlar.

Spel med stöd för Resizable BAR med Nvidia Geforce RTX 3060

  • Assassin's Creed Valhalla

  • Battlefield V

  • Borderlands 3

  • Forza Horizon 4

  • Gears 5

  • Metro Exodus

  • Red Dead Redemption 2

  • Watch Dogs: Legion

Till skillnad från AMD:s implementation av Resizable BAR, där tekniken aktiveras för samtliga spel, har Nvidia valt en annan väg. Företaget aktiverar nämligen stödet per speltitel i drivrutinen, vilket i skrivande stund innebär åtta olika spel. Anledningen till detta är att Nvidia säger sig ha sett en negativ prestandaskalning i vissa spel med Resizable BAR, och därför vill de hinna testa och se att de spelen som hamnar på listan faktiskt vinner prestanda på att ha tekniken aktiverad.

För att använda sig av Resizable BAR med Nvidias Geforce RTX 3060 krävs ett moderkort ur AMD:s 500- eller 400-serie ihop med en processor ur Ryzen 5000-familjen. Stöd finns även för utvalda Intel-plattformar, där moderkortet behöver vara en del ur 500- eller 400-seriens styrkretsar samtidigt som processorfamiljen behöver vara ur Core 10000- eller 11000-serien.

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

AMD Ryzen 9 5900X

Moderkort

Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Kylning

Noctua NH-U12A

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

Målet med den här artikeln är att ta en närmare titt på de eventuella prestandavinster som finns att hämta genom att aktivera Resizable BAR på ett Geforce RTX 3060-kort. Vi plockar här in de åtta kompatibla speltitlarna och kör igenom dem i tre upplösningar med tekniken avstängd och sedan även påslagen. Som referens används ett Radeon RX 6800, vilket får agera måttstock åt AMD:s teknik Smart Access Memory som vi kommer jämföra Nvidias implementation av Resizable BAR mot.

Speltester i 1 920 × 1 080 pixlar

1080p

RTX 3060

RTX 3060 (BAR)

Prestandavinst

RX 6800

RX 6800 (SAM)

Prestandavinst

Assassin's Creed Valhalla

63/47

65/49

3%

98/70

115/82

17%

Battlefield V

129/109

139/113

8%

223/166

230/172

3%

Borderlands 3

77/66

80/68

4%

129/112

143/125

11%

Forza Horizon 4

146/128

156/135

7%

198/171

234/198

18%

Gears 5

98/75

104/78

6%

151/112

171/128

13%

Metro Exodus

82/71

86/74

5%

121/104

121/104

0%

Red Dead Redemption 2

73/61

74/62

1%

105/83

114/90

9%

Watch Dogs Legion

63/54

67/56

6%

97/81

97/81

0%

Med siffrorna från upplösningen 1080p i hand ser vi att Resizable BAR ger en klart mätbar prestandaskjuts till Geforce RTX 3060, men att vinsten varierar kraftigt beroende på speltitel. Bland de som vinner mest ser vi Battlefield V och Forza Horizon 4, där dessa kliver upp med 8 respektive 7 procent i bildfrekvens. Den genomsnittliga prestandavinsten utslaget över samtliga spel landar på 5 procent med Resizable BAR aktiverat.

Kikar vi istället på Radeon RX 6800 med Smart Access Memory aktiverat ser vi mer spektakulära prestandaökningar i vissa spel. Bland de som sticker ut mest har vi Forza Horizon 4 och Assassin's Creed Valhalla, vilka får en ökad bildfrekvens om 18 respektive 17 procent. Det finns också exempel på spel som inte vinner något prestanda överhuvudtaget med tekniken aktiverad, men sammantaget landar ändå snittet på en 9-procentig prestandaökning i snitt för de testade titlarna.

Speltester i 2 560 × 1 440 pixlar

1440p

RTX 3060

RTX 3060 (BAR)

Prestandavinst

RX 6800

RX 6800 (SAM)

Prestandavinst

Assassin's Creed Valhalla

50/40

52/40

4%

77/55

91/66

18%

Battlefield V

98/88

104/90

6%

173/135

178/142

3%

Borderlands 3

56/49

57/50

2%

98/88

105/95

7%

Forza Horizon 4

120/107

126/111

5%

168/149

199/175

18%

Gears 5

72/57

74/57

3%

119/92

135/105

13%

Metro Exodus

64/56

66/57

3%

96/84

96/84

0%

Red Dead Redemption 2

58/50

58/50

0%

86/71

92/76

7%

Watch Dogs Legion

48/41

51/43

6%

74/62

74/62

0%

Vidare mot den mer tungdrivna upplösningen 1440p och vi ser att prestandavinsterna avtar något när Resizable BAR aktiveras. Titlarna med högst avkastning är Battlefield V och Watch Dogs Legion, där Geforce RTX 3060-kortet kan kliva upp med 6 procent när tekniken aktiveras. I snitt presterar kortet här 4 procent bättre när Resizable BAR används.

För Radeon RX 6800 är det återigen några titlar som verkligen sticker ut med imponerande prestandavinster när Smart Access Memory slås på. Specifikt handlar det om Assassin's Creed Valhalla och Forza Horizon 4, där båda spelen vinner hela 18 procent högre bildfrekvens när tekniken aktiveras. Utslaget över alla de testade spelen presterar Radeon RX 6800 cirka 8 procent bättre med SAM än utan.

Speltester i 3 840 × 2 160 pixlar

2160p

RTX 3060

RTX 3060 (BAR)

Prestandavinst

RX 6800

RX 6800 (SAM)

Prestandavinst

Assassin's Creed Valhalla

32/25

32/25

0%

49/38

52/41

6%

Battlefield V

54/46

56/47

4%

93/75

94/77

1%

Borderlands 3

32/28

32/28

0%

57/51

59/52

4%

Forza Horizon 4

80/70

83/72

4%

119/106

135/119

13%

Gears 5

39/32

40/33

3%

69/56

73/59

6%

Metro Exodus

39/31

39/34

0%

58/52

58/52

0%

Red Dead Redemption 2

37/32

37/32

0%

55/48

57/50

4%

Watch Dogs Legion

29/25

30/25

3%

44/37

44/37

0%

Sista anhalten är 4K UHD och här står det klart att Resizable BAR ger relativt lite prestandamässigt för Geforce RTX 3060-kortet. Bäst resultat ger Battlefield V och Forza Horizon 4, där båda spelen vinner 4 procent prestanda på tekniken. I många spel är skillnaderna obefintliga och i slutändan landar snittet för prestandavinsterna över de åtta spelen på ganska bleka 2 procent.

Även Radeon RX 6800 tappar en hel del av de imponerande siffrorna vi såg hos Smart Access Memory i de lägre upplösningarna. Bästa resultatet finns att skåda från Forza Horizon 4, vilket vinner hela 13 procent högre bildfrekvens efter att tekniken har aktiverats. Den genomsnittliga prestandavinsten med SAM aktiverat landar på 4 procent.

Sammanfattande tankar kring Resizable BAR ihop med Geforce RTX 3060

Med facit i hand kan vi konstatera att AMD inte längre står ensamma på marknaden med en prestandahöjande implementation av PCI Express-funktionen Resizable BAR. Funktionaliteten är från Nvidias sida än så länge begränsad till endast Geforce RTX 3060 och en dryg handfull spel, men högre prestanda finns åtminstone att hämta och då speciellt vid upplösningen 1080p, där bildfrekvensvinsten snittar cirka 5 procent när tekniken aktiveras.

Något vi däremot inte skådade var några spektakulära prestandavinster, då den högsta uppnådda vinstnivån för ett enskilt spel landade på 8 procent med Geforce RTX 3060. Detta kan jämföras mot Radeon RX 6800 och Smart Access Memory, där vi såg flertalet spel som klev upp hela 18 procent prestandamässigt när tekniken aktiverades – något som kan ses som mycket imponerande.

Med detta sagt är det än så länge för tidigt att dra några slutgiltiga slutsatser kring Nvidias implementation av Resizable BAR. Vi har ännu endast haft möjlighet att kika på vad tekniken kan göra med instegskortet i Geforce RTX 3000-serien och gjort jämförelser mot det kraftfullare kortet Radeon RX 6800. Det återstår alltså att se vad tekniken kan göra med exempelvis Geforce RTX 3080 och om prestandauppgångarna kan mäta sig vid AMD:s egna implementation på Radeon RX 6000-serien.