När det kommer till grafikkortslanseringar är de absoluta toppkorten oftast ute först för att visa upp en ny grafikarkitektur och dess fördelar. Dessa kompletteras i regel inom några månader med ett alternativ i vad som populärt kallas mellanklassen, med en prislapp i modern tid i storleksordningen 2 500 till cirka 4 000 kronor.
Hit hör grafikkort som dagens Geforce RTX 2060 och dess föregångare vars modellnummer slutar på 60, exempelvis GTX 1060, hela vägen tillbaka till 2008 års GTX 260. En fråga som ställts av Reddit-användaren Hic-Sunt-Leones var hur stor ökningen sett till kvoten pris/prestanda varit med varje nytt grafikkort i mellanklassen sedan år 2008 – varefter han kompilerat data och summerat det hela.
Sammanställningen är gjord med hjälp av prestandatester från Techpowerup och dess prestandaindex i upplösningen 1 920 × 1 200 pixlar och grafikkort fram till och med GTX 460, följt av 1 920 × 1 080 pixlar med motsvarande tester. Därefter kartlades grafikkortens prestanda per krona. Testerna som användes var från grafikkortens lanseringsdatum och räknar därför inte med prestandaökningar genom förbättrade drivrutiner över tid.
Resultaten är därtill justerade för inflation, och visar på markanta förbättringar från generation till generation – 2008 års övergång från Geforce 9800 GT till GTX 260 undantaget. Det då nya kortet levererade förvisso högre prestanda, men till ett betydligt högre pris än Geforce 9800 GT, 449 USD för GTX 260 jämfört med 9800 GT:s 160 USD.
Med undantag för introduktionen av arkitekturen Tesla har Nvidia därefter levererat genomsnittliga ökningar i storleksordningen 25–30 procent från generation till generation. Störst absolut framsteg skedde vid uppdateringen Geforce GTX 960 till GTX 1060, med hela 52,9 procent prestanda per krona. Även föregående generationsskifte, från GTX 760 till GTX 960, bjöd på en förbättring om över 40 procent.
Grafikkort i jämförelsen
Grafikkort | Arkitektur | Pris | Lansering |
---|---|---|---|
Geforce 9800 GT | Tesla 1.0 | 160 USD | 21 juli 2008 |
Geforce GTX 260 | Tesla 2.0 | 449 USD | 16 juni 2008 |
Geforce GTX 460 | Fermi | 199 USD | 12 juli 2010 |
Geforce GTX 560 Ti | Fermi | 249 USD | 25 januari 2011 |
Geforce GTX 660 Ti | Kepler | 299 USD | 16 augusti 2012 |
Geforce GTX 760 2 GB | Kepler | 249 USD | 25 juni 2013 |
Geforce GTX 960 2 GB | Maxwell | 199 USD | 22 januari 2015 |
Geforce GTX 1060 6 GB | Pascal | 299 USD | 19 juli 2016 |
Geforce RTX 2060 | Turing | 349 USD | 7 januari 2019 |
Föga förvånande har de största förbättringarna skett vid övergång till en ny grafikarkitektur. De fall där Nvidia återvunnit en arkitektur har resulterat i blandad kompott. Att jämföra Geforce 9800 GT med GTX 260 kan tyckas aningen hårt, då det förstnämnda lanserades sent under första omgången Tesla-arkitekturen.
Lanseringen av efterföljaren Fermi och serien Geforce 400 var heller ingen solskenshistoria, men mellanklasskortet GTX 460 led inte av överhettning likt storebröderna GTX 470 och 480. Vid övergången till en andra omgång Fermi och Geforce GTX 560 Ti hade Nvidia fått kontroll på arkitekturen och tillverkningen, och erbjöd 23,3 procent mer för pengarna.
Med Kepler tog Nvidia klivet ner på 28 nanometer från Fermis 40 nanometer, vilket resulterade i liknande ökningar, där grafikkorten Geforce GTX 660 Ti och GTX 760 levererade ökad pris/prestanda om 24,9 respektive 28,1 procent. Därefter tog det skruv på allvar med arkitekturen Maxwell och Geforce GTX 960.
En trio Geforce GTX 960 plockade hem utmärkelser hos SweClockers vid kretsens lansering, men visade kanske inte på riktigt lika våldsamma förbättringar ställt mot föregångaren GTX 760 som Hic-Sunt-Leones efterforskningar visar. Pascal-arkitekturen och Geforce 1060 gick däremot på knock vid lansering, och matchade föregående generations toppmodell GTX 980 med en prislapp under 3 000 kronor.
I väntan på kommande Ampere representeras nuläget av Turing-arkitekturen, vars RTX 2060-inkarnation levererat lägre förbättringar sett till pris/prestanda än tidigare generationsskiften. Med prefixet RTX lanserades kretsen med löften om att ta ray tracing till mellanklassen, något som med facit i hand var för ambitiöst för ett nedbantat grafikkort.
Geforce RTX 2060 levererar dock en pris/prestanda-förbättring om 18,9 procent ställt mot GTX 1060, om än först 2,5 år efter det Pascal-baserade kortet. Huruvida Nvidias kommande arkitektur Ampere kommer ta ett större kliv är ännu oklart, men ingen tvivel råder om att grafikkort byggda på Ampere genomsyrar företagets grafiksatsning för konsumenter.
Är det någon del av denna statistik som överraskar dig, och hur många av dessa generationer har du ägt, om några? Dela med dig i kommentarerna!