Nvidias prestandautveckling i mellanklassen visualiserad över åren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Misstänkte det men det är också betydligt högre krav än vad de flesta skulle kalla hanterbar FPS.
Sen att spela på högsta inställningarna i "onlineshooters" är tyvärr sällan optimalt, eftersom spelutvecklarna är lata och tar bort saker som man gömmer sig bakom när folk spelar på low. (Jag spelar gärna på högsta men inte när det innebär att jag får stora nackdelar i gameplay)

Jag håller med och jag spelar själv på low i shooters men diskussionen var ju att det skulle gå "att spela på 1440p med GOD MARGINAL", vilket jag inte tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag håller med och jag spelar själv på low i shooters men diskussionen var ju att det skulle gå "att spela på 1440p med GOD MARGINAL", vilket jag inte tycker

Jag utgår från att lägsta "acceptabla nivå" är:
* Medium grafiknivå.
* >60 fps medelvärde.
* >30 fps 99% av tiden.

"God marginal" innebär att man ligger en bit över dessa nivåer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Jag utgår från att lägsta "acceptabla nivå" är:
* Medium grafiknivå.
* >60 fps medelvärde.
* >30 fps 99% av tiden.

"God marginal" innebär att man ligger en bit över dessa nivåer.

Ja det är ju vad man ställer för krav men att sitta på 30-60fps med en pc som kostar nära 25k vore ju skrattretande imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja det är ju vad man ställer för krav men att sitta på 30-60fps med en pc som kostar nära 25k vore ju skrattretande imo

Finns väl någon mellangrund där eftersom "acceptabel lägstanivå" är något subjektivt. Men jag tror att lejonparten av folk som spelar på PC tycker att ett 2070S och liknande/bättre kort levererar en mer än tillfredställande upplevelse både sett till upplösning och bildfrekvens. Sen vill ju alla alltid ha mer, men jag tror det är ganska få som känner att ett sådant kort är otillräckligt för deras behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

... att sitta på 30-60fps med en pc som kostar nära 25k vore ju skrattretande imo

Att betala 25k för en PC är ju i sig skrattretande, när man kan skaffa en komplett speldator för ~3,5k ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Att betala 25k för en PC är ju i sig skrattretande, när man kan skaffa en komplett speldator för ~3,5k ...

Nu förstår jag varför vi tycker så olika.

Edit: Jag måste bara fråga, hur hade du byggt din kompletta speldator för 3500kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edit: Jag måste bara fråga, hur hade du byggt din kompletta speldator för 3500kr?

Chassie ~500kr
Kragg ~500kr
1TB HDD eller 0,5TB SSD, beroende på utrymmeskrav, ~500kr
RAM, 2x8 GB 3200 MHz ~800kr
Moderkort (B450) ~700kr
APU Athlon 200GE ~500kr
Summa: ~3500kr
Nöjer man sig med en låda för 300kr får man även in en Windows-licens i budgeten.

Klarar att hålla så gott som alla spel 1080p >30 fps med minimerat ögongodis.

Kan inte påstå att jag skulle njuta av att använda en sådan dator till spel, men vill visa på att det finns ett stort möjligt spann neråt från 25 kkr.
Om man utgår från listan ovan och byter CPU till en Ryzen 5 3600 och lägger till ett RX 5500XT eller GTX 1660 Super får man enligt mig en fullt användbar och vettig dator till rimlig penning (<8000kr).