Test: Prestanda vid överklockning

Med överklockningen avklarad är det dags att mäta prestandaökningarna från de uppskruvade klockfrekvenserna. Programmässigt kör vi igenom Cinebench R20 med flera trådar samt rendering med Blender. Därtill slänger vi in spelen Battlefield V och Total War: Three Kingdoms.

I Cinebench tar Ryzen 9 3900X ett förhållandevis fint kliv upp med 7 procent högre siffror. För Ryzen 7 3700X är vinsterna något lägre, där överklockningen ger ungefär 5 procent högre prestanda.

Även i tung 3D-rendering i Blender syns prestandavinster när man låser kärnorna vid en högre klockfrekvens. Ryzen 9 3900X skalar här av 9 sekunder på renderingstiden medan Ryzen 7 3700X renderar scenen 10 sekunder snabbare.

När det kommer till spel är det dock inga större vinster som finns att utvinna, då Precision Boost redan håller processorerna på förhållandevis höga nivåer när kärnorna inte belastas fullt ut. I Battlefield V ligger Ryzen 9 3900X kvar på i princip samma nivåer som sitt oklockade dito medan Ryzen 7 3700X vinner ett fåtal bildrutor i upplösningen 720p.

I sista speltestet Total War: Three Kingdoms tappar faktiskt Ryzen 7 3700X något när den överklockas. Ryzen 9 3900X vinner dock några bildrutor per sekund med sina förhöjda klockfrekvenser.

Som vanligt medför överklockning ett påslag i effekt, även om det ska nämnas att det inte är så farligt för de båda Ryzen 3000-modellerna. Ryzen 9 3900X kliver upp med 25 W under belastning medan Ryzen 7 3700X ökar förbrukningen med 20 W.